Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Leif Nilsen, onsdag 05. oktober 2016, klokken 19:16

« forrige - neste »

leafnor

Hvor mye det lønner seg kommer nok an på hva for avtale du har nå.

For min del:

Dagens månedsbeløp: 59,-, Fortum 29,-. som blir 360,- på året spart.
Har spotpris i dag (Innkjøpspris), og forutsetter det er likt med Fortum sin sin spot.
Dagens påslag: 4,95 øre/kWh (inkl. elsertifikat), Fortum 6,30øre. Forutsetter det også inkl elsertifikat.
Fortum altså 2,35 øre høyere.

Mitt forbruk 24.000kwt nå med lading elbil (Var 18.000 innen) blir med moms 1,25 x 2,35 x 24000/100=705,- mer enn dagens.
705-360=345,- dyrere.
År ett får jeg 200 lademinutter verdt 500,-, men nå lader jeg ikke for 500 på Fortum. Men strømmen som jeg kunne lade for i 200 minutter skulle på en gjennomsnittlig effekt under lading på 35kW være 116 kWt. Verdig omlag 90,- det første året.
Alt i alt så ender jeg på et tap på 255,- om jeg gikk til Fortum mot hva jeg har i dag.

Det betyr ikke at Fortum sin avtale er dårlig, bare at den jeg har i dag er marginalt litt bedre enn Fortums.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

arnkl

Sitat fra: Leif Nilsen på lørdag 13. august 2016, klokken 21:34
Er det god økonomi å gå over til Fortum strømselskap?

http://www.fortum.no/privat/stromkunde/stromavtaler/ladebonus/

Denne "Ladebonus"-avtalen har eit månedsbeløp på 29 kr og eit påslag til spotprisen på 6,30 øre/kWh. Tilbake får du straum med opphavsgaranti og 2 øre i fri lading pr. kWh.

Reelt har du då ein avtale med eit månadsbeløp på 29 kr og spotprispåslag på 4,30 øre/kWh.

Det er ikkje vanskeleg å finne bedre avtalar enn dette.

Eg har sjølv Spotpris GOO15 frå Gudbrandsdal energi. Den har månadsbeløp på 0 kr og eit påslag på 0,95 øre/kWh. Det er også ein avtale med opphavsgaranti, og er langt gunstigare enn Fortums ladebonus.

(Det kan bemerkast at påslaget er så lite at det mest sannsynleg er ein lokkepris. Men eg har i alle fall hatt avtalen i over eit år no, utan at betingelsane har blitt vesentleg endra. Hjå Gudbrandsdal energi kan ein også bestille varsling på SMS dersom prisen skulle bli endra.)
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Carl Anton Stenling

Når jeg regner på det så kommer jeg til at alternative avtaler er noe mer fordelaktige. Imidlertid beholder jeg dette abonnementet for å støtte Fortum siden de er en vesentlig faktor i hurtigladeutbyggingen i Norge.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

john

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 14. august 2016, klokken 06:59
Når jeg regner på det så kommer jeg til at alternative avtaler er noe mer fordelaktige. Imidlertid beholder jeg dette abonnementet for å støtte Fortum siden de er en vesentlig faktor i hurtigladeutbyggingen i Norge.

Tror ikke du skal bekymre deg for økonomien i Fortum med det første:
Revenue:€6.056 billion (2013)
Profit:   €1.204 billion (2013)
(Og den finske stat som majoritetseier)

Tror nok Fortum kan legge ganske mye penger på bordet for å etablere hurtigladernett uten å tjene på det direkte før om noen år.
(Og det er bra at noen tør å investere!)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA