Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Walkaround Opel Ampera-E

Startet av oled, onsdag 05. oktober 2016, klokken 11:37

« forrige - neste »

Måkemannen

Sitat fra: Rio på torsdag 18. august 2016, klokken 00:10
Statens Vegvesen nevner også varmgang. Kontinuerlig høy belastning vil gi varmere motor og VSD.

Selv om elbilandelen er høy i Norge er vi fremdeles et lite market - ca 10-15% av Nissan Leaf er solgt her, tror jeg det var.

VSD?

Rio

Variable Speed Drive, eller inverter, eller omformer. Boksen som tar DC fra batteriet og lager AC til motoren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Beamer Screamer

Svaret på dette er jo ganske enkelt:

For at en bil skal kunne ha hengerfeste må fabrikken gjøre en del ekstra arbeid knyttet til godkjenning, samt at de bærer større garantirisiko mtp. større risiko for defekter når biler trekker tunge lass. Skal de gidde å godkjenne bilen for tilhengerfeste må det betale seg i form av økt salgsvolum/pris.

Det å trekke tilhenger med små privatbiler gjøres knapt utenfor Norge/Norden.

I tillegg er elbiler fortsatt ansett for å være nr2 eller nr3 biler, samt at de er et velstandsfenomen (utenom i Norge). Så eierne av elbiler har andre biler å trekke henger med, eller de får noen til å gjøre slikt for seg.

Så for sjefene i en japansk/fransk/tysk bilfabrikk er det helt absurd å tenke seg at noen skal trekke henger med en elbil.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA