Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Walkaround Opel Ampera-E

Startet av oled, onsdag 05. oktober 2016, klokken 11:37

« forrige - neste »

nr1rayner

#15
Sitat fra: sylwester på tirsdag 16. august 2016, klokken 10:23
Slik jeg forsto kuttet Leaf ut 80% lading siden minst en av måtene å estimere rekkevidde på tok et gjennomsnitt av 80% og 100% for å beregne rekkevidden.

Det gjelder nok bare for EPA-testen.
"The official EPA range for the 2014 and 2015 model year Leaf, increased from 121 to 135 km (75 to 84 miles).[71] The difference in range is due to a technicality, as Nissan decided to eliminate the EPA blended range rating, which was an average of the 80% charge range and the 100% charge range. For the 2014 model year, only the 100% charge range figure applies."

Kilde wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. august 2016, klokken 08:25
Ingen av de siste 2 teoriene har noe hold.

I dag brukes Elmotorer til store Tog og Boreplatformer, og Tesla S og X så utfordringer med langvarig og høy last er løst.
Nå er det jo litt forskjell på tog, cruiseskip, boreplattform og en bil..
Men selvsagt har det hold.
De vil vel ikke typegodkjenne bilen med 1000kg henger uten å ha testet det selv?
Da er det snakk om mer testing og kanskje ekstra kjøling.
Tesla er på et litt annet nivå enn Nissan, VW osv, både prismessig og omdømmemessig. Etablerte merker kan tåle en trøkk (f.eks. dieselgate), men et nyetablert merke tåler nok ikke mange heftige trøkker før det må legges dødt.

Hvorfor kan en Renault Kangoo med elmotor kun trekke 374kg (kort varebil) og 322kg (lang varebil),
mens med dieselmotor kan den trekke rundt 1.000kg..?

Men, at de ikke forstår hvor genialt det er å hekte på en henger er vel kanskje den viktigste årsaken.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 16. august 2016, klokken 12:09
Sitat fra: sylwester på tirsdag 16. august 2016, klokken 10:23
Slik jeg forsto kuttet Leaf ut 80% lading siden minst en av måtene å estimere rekkevidde på tok et gjennomsnitt av 80% og 100% for å beregne rekkevidden.

Det gjelder nok bare for EPA-testen.
"The official EPA range for the 2014 and 2015 model year Leaf, increased from 121 to 135 km (75 to 84 miles).[71] The difference in range is due to a technicality, as Nissan decided to eliminate the EPA blended range rating, which was an average of the 80% charge range and the 100% charge range. For the 2014 model year, only the 100% charge range figure applies."

Kilde wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf

Det er sant at det kun gjelder EPA, men poenget mitt er at Nissan er villig til å redusere funksjonalitet som av en eller annen bisarr grunn blir vektlagt når rekkevidden skulle avgjøres. Det er ikke så rart å tenke seg at en standard rekkeviddetest kan ta hensyn til om det er tilhengermulighet eller at de rett og slett ikke vil ha kranglingen fra kunder som ikke forstår at det å trekke tilhenger vil bruke mer energi.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Hehe, ja det var jo endel styr tidlig da alle trodde elbiler gikk så langt som annonsert...
Og selvfølgelig skal de jo gå like langt med 1300kg campingvogn på slep  ::)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

Jeg tenker at det trolig handler om kjøling av elektronikk og motor?

Selv om Leaf/e-GOLF har oppgitt effekt på rundt 100 kW, så er det ingen som bruker dette mer enn i kort tid. Ligger man i jevn hastighet bruker man kanskje 10-15 kW, og motor, osv. er nok beregnet for dette.

Dersom man trekker en campingvogn, med langt høyere luftmotstand, vil man ha et mye høyere effektuttak over lang tid, kanskje med diverse køleproblemer?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

oled

Sitat fra: Rio på tirsdag 16. august 2016, klokken 22:40
Jeg tenker at det trolig handler om kjøling av elektronikk og motor?

Selv om Leaf/e-GOLF har oppgitt effekt på rundt 100 kW, så er det ingen som bruker dette mer enn i kort tid. Ligger man i jevn hastighet bruker man kanskje 10-15 kW, og motor, osv. er nok beregnet for dette.

Dersom man trekker en campingvogn, med langt høyere luftmotstand, vil man ha et mye høyere effektuttak over lang tid, kanskje med diverse køleproblemer?

Flere som trekker henger med elbil i utlandet. Det er ikke rapportert om problemer med kjøling. Det er større belastning å kjøre bilen på full speed på for eksempel Autobahn uten henger. En elbil er såpass sterk at den klarer fint den ekstra belastningen, og forbruket går ikke så mye opp som man skulle tro - hvis man trekker normal last vel å merke. Det handler mest om at produsenten ikke ser nytten av tilhenger på en vanlig elbil, og derfor ikke prioriterer å godkjenne de med det. I andre land er også reglene "slappere", så der kan man nesten fritt montere hengerfeste hvis det trengs. Går kanskje ut over garantien, men ikke noe mer. I Norge er det dessverre ikke så enkelt for å kunne trekke henger.

Mippen

#20
Det står litt om hengerfeste her: http://www.greencarreports.com/news/1071297_want-to-tow-with-your-2012-nissan-leaf-now-you-can

Teksten er hentet fra Amerikansk side. Der er reglene slik at så lenge hengerfestet er laget av en godkjent produsent som sier det går bra er det lov å trekke med bilen. Ny bil garantien står de ikke inne for riktig nok.

Sitat...anyone deciding to fit a tow-hitch for towing duties does so at their own risk. While fitting a tow-hitch won't automatically invalidate your car's warranty, any faults directly caused by towing could cause a headache at your local Nissan dealer.

Utdrag fra mail jeg fikk fra Statens Vegvesen når jeg jobbet med hengerfeste på Model S.
SitatHei

Disse kjøretøyene har frem til dags dato ikke vært konstruert for å trekke tilhengere.
Det har også vært knyttet et faremoment til varmgang i el-motor, og begrenset batterikapasitet.
Disse kjøretøyene har også en veldig lav nyttelast.

Dette er en problemstilling som må tas opp med fabrikanten.
Regelverket finnes i Kjøretøyforskriften, og utdrag fra kapittel 10 følger:

§ 10-1.Generelt om vektgaranti, vektfordeling og dimensjoner
1. Kjøretøy skal være konstruert og overfor godkjenningsmyndigheten garantert av fabrikanten for største aksellast, boggilast og totalvekt, og for største totalvekt av eventuell tilhenger/tilhengerredskap til kjøretøyet


Statens Vegvesen

Med andre ord må bil produsenten på banen for å få elbiler godkjent med hengerfeste. Vi vet fra eksempler i utlandet at det går helt fint å trekke med en elbil. Selv lille buddy kan trekke lovlig her hjemme. Vi må stå sammen og presse på for å få det gjennomført.

Fremtiden er elektrisk.

Måkemannen

Sitat fra: kaiat på tirsdag 16. august 2016, klokken 10:37
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. august 2016, klokken 08:25
Har mer tro på at bilfabrikantene ikke ser behovet / ikke ønsker å tilby dette i frykt for å parkere ICE bilene sine for godt. Snakket med personer høyt oppe i Renault hirakiet om hengerfeste på Zoe, og for dem virket det uviktig. Sa at jeg nærmest kunne garantere doblet salg om Zoe fikk hengerfeste, og det bet de seg merke i...

Jeg fikk høre av en Toyota-selger en gang at den norske importøren hadde spurt Toyota om muligheten for tilhengerfeste på Prius. Det skjønte japanerene ingenting av, hvorfor det skulle være så viktig? Men jeg ser jo at den nyeste generasjonen Prius som kom nå nylig, faktisk har fått tilhengerfeste. Så de har tydeligvis hørt, det har bare ikke vært høyt oppe på prioriteringslista.

Hengerfeste på personbiler er dessuten som flere har nevnt her på forumet før, ikke særlig viktig utenom Norden. Da er det fort at bilfabrikantene ikke legger vekt på dette.

Derfor er det litt merkelig at det ikke kommer på elbilene. Norge er jo testbed for nettopp slike biler.

Rio

Statens Vegvesen nevner også varmgang. Kontinuerlig høy belastning vil gi varmere motor og VSD.

Selv om elbilandelen er høy i Norge er vi fremdeles et lite market - ca 10-15% av Nissan Leaf er solgt her, tror jeg det var.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på torsdag 18. august 2016, klokken 00:10
Statens Vegvesen nevner også varmgang. Kontinuerlig høy belastning vil gi varmere motor og VSD.

Selv om elbilandelen er høy i Norge er vi fremdeles et lite market - ca 10-15% av Nissan Leaf er solgt her, tror jeg det var.

Hvor varmt blir det egentlig av å trekke en moderat eller liten tilhenger i maks 80 km/t? En el-motor er utrolig effektiv og sterk i forhold til en vanlig motor. En elbil bruker mindre energi (og produserer mindre varme) enn hvis man kjører i høyere hastighet.

Her er en som har kjørt på langtur med henger i en Leaf. Temperaturen på batteriet holder seg jevnt. Det er hurtig ladingene som får temperaturen til å stige. http://nissanleaf.guru/forum/viewtopic.php?t=27
Fremtiden er elektrisk.

cra

Sitat fra: Rio på torsdag 18. august 2016, klokken 00:10
Statens Vegvesen nevner også varmgang. Kontinuerlig høy belastning vil gi varmere motor og VSD.

Synes SVV at potensiell varmgang er et problem? I så fall er det veldig rart at fossilbiler får kjøre på vegene i det heletatt, med manifolder på flere hundre grader og whatnot under panseret. Hva skjer om det skulle komme brennbar væske på disse?  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

Ingen krok = ingen el-bil
så lenge det finnes alternativer. So it is.

Rio

Det er ikke at SVV nekter, men at produsenten trolig ansert markedet som så lite at de ikke gidder å gjøre noe som kan potensielt overhopphete motor/VSD, og få folk til å klage at "elbiler blir overopphetet", osv.

Kjølesystemet som er påkrevd for en motor som yter 80 kW i ett minutt og så jevnlig 10 kW, er noe helt annet enn dersom belastningen er konstant 40 kW i en halvtime.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Det ligger link på forumet her fra live-videoen fra da Tesla-Bjørn kjørte med campingvogn. Mener de sa der at forbruket var 100kw når de hadde 85-90 i bakkene opp til Lygnaseter. Men at snittet for hele turen  slett ikke var så ille (4-500wh/km?)
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

aurba

Sitat fra: cra på torsdag 18. august 2016, klokken 13:22
Sitat fra: Rio på torsdag 18. august 2016, klokken 00:10
Statens Vegvesen nevner også varmgang. Kontinuerlig høy belastning vil gi varmere motor og VSD.

Synes SVV at potensiell varmgang er et problem? I så fall er det veldig rart at fossilbiler får kjøre på vegene i det heletatt, med manifolder på flere hundre grader og whatnot under panseret. Hva skjer om det skulle komme brennbar væske på disse?  :o

:D
Think City 2010, Lithium

Øystein16


Sitat fra: aurba på torsdag 18. august 2016, klokken 17:05
Sitat fra: cra på torsdag 18. august 2016, klokken 13:22
Sitat fra: Rio på torsdag 18. august 2016, klokken 00:10
Statens Vegvesen nevner også varmgang. Kontinuerlig høy belastning vil gi varmere motor og VSD.

Synes SVV at potensiell varmgang er et problem? I så fall er det veldig rart at fossilbiler får kjøre på vegene i det heletatt, med manifolder på flere hundre grader og whatnot under panseret. Hva skjer om det skulle komme brennbar væske på disse?  :o

:D

Grøss og gru. Det er godt me kjøpte ladbar hybrid slik at me kan trekkja tilhengjar heilelektrisk innafor vår aktuelle kjøreradius utan å frykta brannfare.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA