Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Walkaround Opel Ampera-E

Startet av oled, onsdag 05. oktober 2016, klokken 11:37

« forrige - neste »

oled

Mange mener at elbiler ikke er i stand til å trekke tilhenger, men det er ikke riktig. De fleste elbiler kan trekke en henger, men det er produsenten som ikke ønsker å typegodkjenne bilen med denne muligheten. Kanskje vi som forbrukere bør bli litt strengere og kreve mer fra produsenten? Hvis alle skal velge en elbil i framtiden må de kunne gjøre det samme som en vanlig bil. I dag kan du trekke lovlig henger med en VW Polo men for eksempel ikke en Stor Tesla Model S.

http://www.tu.no/artikler/derfor-kan-nesten-ingen-elbiler-dra-tilhenger/350303

Øystein16

Ja! Det burde helst vore eit absolutt krav for typegodkjenning at alle bilar skal kunna leverast med tilhengarkrok. Av alle situasjonar der eldrift er bra/best, er saktekjøring/-rygging med tilhengar nr 1.

Mazzbot

Forbruk på 400wh/km så blir det ikke så langt man kan trekke tilhenger .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

THE

Selv rekkevidde på 4-6 mil med tilhenger på små elbiler kan være bra nok for veldig mange til at de kan kvitte seg med eksosbilen. Noen km med tilhenger til avfallsplass og byggevareforretning eller for å sette ut båten er nok behovet mange har for tilhenger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

oled

Hadde finn klart med med en vanlig leaf med hengerfeste for eksempel. Som THE nevner bruker mange tilhenger til oppgaver i nærområdet. Skal man en sjelden gang kjøre lengre er det bare å hurtiglade litt oftere. Ellers er det elbiler med lengre rekkevidde på vei.

Måkemannen

Selv hadde jeg nok mest brukt henger til å kjøre skrot og byggematerialer. Ikke så veldig mye tunge ting, og ihvertfall ikke særlig langt. Den eneste hengeren jeg ser noe vits i å kjøre langt med må være campingvogn.

nr1rayner

Det er vel også pga frykt for hva som kan komme til å skje, worst case for batteri, motor og inverter.
De tar vel ikke sjansen på at vi kjører rundt med høyt effektuttak over lang tid uten å testet det selv.

Renault Kangoo (en av de få som har hengerfeste, dog kun som varebil) har vel max 374kg.
Det er egentlig nok for mitt "daglige" behov, henger med egenvekt 260kg, så 114kg lovlig nyttelast.
Det holder til mye rart det  :)
Sjelden kjørelengden med hengeren er særlig mer enn 1-2 mil.
Med en vanlig platthenger med noe vekt på havner man nok ikke på 400, med mindre man kjører gris med en Tesla X.
Tipper man øker forbruk med 20-30%, så ca 200wh/km med "vanlig" henger på en Leaf..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ingeniøren

Det er vel et sikkerhetsaspekt ved dette. Et hengerfeste har som regel solide stålstenger som fester på langs i karosseriet. Ved påkjørsel bakfra kan disse trykkes inn i batteriet og forårsake massiv kortslutnig og brann.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Ingen av de siste 2 teoriene har noe hold.

I dag brukes Elmotorer til store Tog og Boreplatformer, og Tesla S og X så utfordringer med langvarig og høy last er løst.

Stålstenger kan lett konstrueres med deformasjonssoner, og kan til og med være med å forsterke konstruksjonen på bilen. Argumentet med at de kan slå hull i batteriet kan like godt brukes til at de kan slå hull i bensintanken. Vi har allerede sett hvor raskt en bensinbrann utvikler seg i forhold til en batteribrann, så den første bilen til å fjerne farlig hengerfester bør følgelig være bensinbilene. ;D

Har mer tro på at bilfabrikantene ikke ser behovet / ikke ønsker å tilby dette i frykt for å parkere ICE bilene sine for godt. Snakket med personer høyt oppe i Renault hirakiet om hengerfeste på Zoe, og for dem virket det uviktig. Sa at jeg nærmest kunne garantere doblet salg om Zoe fikk hengerfeste, og det bet de seg merke i...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sylwester

#9
Jeg vil anta at for å typegodkjenne den for tilhenger må de ha hatt minst en bil med slikt tilhengerfeste og testet det godt. Dvs. de må bruke tid på det. Det kan være andre grunner for at de ikke gjør det.

Slik jeg forsto kuttet Leaf ut 80% lading siden minst en av måtene å estimere rekkevidde på tok et gjennomsnitt av 80% og 100% for å beregne rekkevidden. Med sånn logikk er det bare rett og rimelig at biler med tilhengerfeste får en tilhenger når rekkevidden skal beregnes.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Amoss

Sitat fra: sylwester på tirsdag 16. august 2016, klokken 10:23
Lurer på hvorfor ikke de andre elbilene f.eks. Tesla ble rammet av dette siden de og har mulighet til å velge ladegrad, ofte mer nøyaktig.

Var det ikke så at da Model S ble lansert i USA så hadde den kun to (eller var det tre?) valg på ladegrad (100% og "daglig lading")? Kan det være at endringen til fritt valg av ladegrad skjedde for å kunne omgå en eller annen ordlyd i disse reglene - at denne kravet om gjennomsnitt ikke galdt dersom ikke var noen få konkrete ladegrader å velge mellom?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kaiat

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. august 2016, klokken 08:25
Har mer tro på at bilfabrikantene ikke ser behovet / ikke ønsker å tilby dette i frykt for å parkere ICE bilene sine for godt. Snakket med personer høyt oppe i Renault hirakiet om hengerfeste på Zoe, og for dem virket det uviktig. Sa at jeg nærmest kunne garantere doblet salg om Zoe fikk hengerfeste, og det bet de seg merke i...

Jeg fikk høre av en Toyota-selger en gang at den norske importøren hadde spurt Toyota om muligheten for tilhengerfeste på Prius. Det skjønte japanerene ingenting av, hvorfor det skulle være så viktig? Men jeg ser jo at den nyeste generasjonen Prius som kom nå nylig, faktisk har fått tilhengerfeste. Så de har tydeligvis hørt, det har bare ikke vært høyt oppe på prioriteringslista.

Hengerfeste på personbiler er dessuten som flere har nevnt her på forumet før, ikke særlig viktig utenom Norden. Da er det fort at bilfabrikantene ikke legger vekt på dette.



Øystein16

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. august 2016, klokken 08:25
Ingen av de siste 2 teoriene har noe hold.

I dag brukes Elmotorer til store Tog og Boreplatformer, og Tesla S og X så utfordringer med langvarig og høy last er løst.

Stålstenger kan lett konstrueres med deformasjonssoner, og kan til og med være med å forsterke konstruksjonen på bilen. Argumentet med at de kan slå hull i batteriet kan like godt brukes til at de kan slå hull i bensintanken. Vi har allerede sett hvor raskt en bensinbrann utvikler seg i forhold til en batteribrann, så den første bilen til å fjerne farlig hengerfester bør følgelig være bensinbilene. ;D

Har mer tro på at bilfabrikantene ikke ser behovet / ikke ønsker å tilby dette i frykt for å parkere ICE bilene sine for godt. Snakket med personer høyt oppe i Renault hirakiet om hengerfeste på Zoe, og for dem virket det uviktig. Sa at jeg nærmest kunne garantere doblet salg om Zoe fikk hengerfeste, og det bet de seg merke i...

e-Golf og Golf GTE er bygd på same lest. GTE kan leverast med svingbar krok for kr 9000 og brukar elektrisk drift innanfor kapasitet til batteriet. Me brukte nyleg til å køyra heim ein halv kilometer trelast på ein romsleg boggitilhengar - det gjekk supert. Køyrde same dagen og ein med ein skaptilhengjar på motorveg i 80, men det trekkjer straum. 

Bakre batteriplassering er lik på e-Golf og GTE, dersom sikkerhet bak er tema, så er det i så fall bensintanken som tar i mot støt før batteriet...


Kjøretøydata:

e-Golf:
Lengde:427 cm
Bredde: 179 cm
Egenvekt: 1 510 kg
Egenvekt med fører: 1 585 kg
Tillatt totalvekt: 1 980 kg
Maks nyttelast: 395 kg
Maksvekt tilhenger m/brems: 0 kg
Maksvekt tilhenger u/brems: 0 kg
Maksvekt på tilhengerkobling: 0 kg
Maks vogntogvekt: 0 kg
Maks taklast: 75 kg

Golf GTE:
Lengde: 427 cm
Bredde: 179 cm
Egenvekt: 1 524 kg
Egenvekt med fører: 1 599 kg
Tillatt totalvekt: 2 020 kg
Maks nyttelast: 421 kg
Maksvekt tilhenger m/brems: 1 500 kg
Maksvekt tilhenger u/brems: 750 kg
Maksvekt på tilhengerkobling: 80 kg
Maks vogntogvekt: 3 575 kg
Maks taklast: 80 kg



Electrix

Tar man et søk på det store internett så ser man raskt at det er ganske mange som trekker tilhenger med Leaf, og alle jeg har lest om skriver at det går veldig bra, selv med et par tonn. Det er ikke alle land har like strenge regler for montering av hengerfeste som Norge, så dette er lovlig noen steder.

For min del er ikke reduksjonen av rekkevidde noe stort problem, det er stort sett bare turer på 1-2 mil jeg bruker henger til. Siden det tydeligvis fungerer helt greit så er det litt irriterende at ikke Nissan (og de andre) gidder å gjøre papirarbeidet på dette.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Øystein16

#14
Sitat fra: Electrix på tirsdag 16. august 2016, klokken 10:47
Tar man et søk på det store internett så ser man raskt at det er ganske mange som trekker tilhenger med Leaf, og alle jeg har lest om skriver at det går veldig bra, selv med et par tonn. Det er ikke alle land har like strenge regler for montering av hengerfeste som Norge, så dette er lovlig noen steder.

For min del er ikke reduksjonen av rekkevidde noe stort problem, det er stort sett bare turer på 1-2 mil jeg bruker henger til. Siden det tydeligvis fungerer helt greit så er det litt irriterende at ikke Nissan (og de andre) gidder å gjøre papirarbeidet på dette.

Det var for ein Leaf-eigar me henta trelast. GTE og Leaf har same elektriske kraft, Leaf har ca 3x batterikapasitet

Me har nå ein e-Golf sidan GTE er byttlånt. Skal sjekka korleis dei to ser ut "der under" når vår kjem tilbake om nokre dagar. Det er i alle fall ei enkel og elegant bruksløysing på GTEen. Leaf skal eg og låna/ha ein tur med i kveld og sjekkar litt under på den og.

Elbilforeningen bør etter mi meining ta ein runde på denne problematikken. Det var kankje den viktigaste grunnen for at me ikkje  valde rein elbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA