Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dollaren faller - når kommer prisreduksjonen? Og når skal du kjøpe neste Model S

Startet av soulcam, onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:53

« forrige - neste »

soulcam

Jeg tenkte jeg skulle være lur her en kveld å forvarme bilen mens jeg var på jobb. Bilen var koblet til veggstrøm slik at klima kan kjøres i 2 timer. Så jeg satte på forvarming via appen. Ikke mer enn en time etter så var bilen fuktig inni. Det skal sies at været ute var vått også. Men nå føler jeg at jeg ikke blir kvitt lukten av fuktig bil... what to do? ?

nr1rayner

1 time med varme burde da bilen være ganske duggfri skulle jeg tro.
Nå brukes vel gjerne varme/AC mer sparsommelig i elbil enn fossil, så det kan vel generere mer fukt man ikke blir kvitt.
Kjenn rundt i gulv og under bagasjeromsmatte etter fukt.

Er det spesielt vått ett sted kan ha lekkasje.
Kjenner du ingen spesiell fukt skyldes det nok mye fuktig vær i det siste.
Kjør med AC, det tørker opp.

I bagasjerom et eller annet sted i bilen er det ventiler som slipper luft ut. Kan være tett der. Lite utskifting av luft i bilen fører til fukt..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

BE

Velkjent problem på 1. generasjon Leaf. Jeg aner ikke om det er likt på de nyere utgavene.

Problemet er det at forvarming alltid er på resirkulering slik at samme luften bare sirkulerer i bilen, og ikke bli byttet med tørr luft.

Dette burde ikke være noe problem dersom bilen er tørr inni, men her har Nissan gjort en generaltabbe. Dersom AC er i bruk før du parkerer bilen, vil kondenseren være våt. Når en starter forvarming på bilen vil all denne fuktigheten komem inn i kupeen, og dugg er et faktum.

Løsningen på 1. generasjon Leaf er å ikke bruke AC 5-10 minutter før en parkerer, slik at kondenseren kan blåse seg tørr. Da vil det ikke være duggproblemer ved forvarming dersom bilen ellers er tørr.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

leafnor

#3
Uønsket lukt:
http://www.dinside.no/929167/slik-fjerner-du-vond-lukt-fra-kjoleskapet
Fuktighet:
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/luftforbedring/fuktfjerner/fuktfjerner-416001/

Og for begge forslag over, sørg for at det ikke søles inne i bilen.

eller dette som jeg selv skal prøve nå:
http://www.dinside.no/932695/slik-blir-du-kvitt-dugg-i-bilen


Update: Done, en opp under hanskerom fotbrønn passasjerside, og en langs førersetet.
Kanskje en tredje litt mindre opp under forbrønn/midtkonsoll førerside. Må bare finne en gammel sokk å ofre, og som er uten hull først!
Kjøpte COOP sin kattsand på lokal Prix, kostet 19,90 den.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Fuktsluker skal være unødvendig.. Men kan selvsagt hjelpe godt i mange tilfeller, i hvert fall for de som kjører mange korte turer..
Ja stemmer det BE, den går på resirk ved forvarming ja. Usikker på om den gjør det hele tiden..
Enda et moment man får på elbil men ikke fossil...
En bil er ikke tett, så noe ny luft vil det komme uansett, men dog marginalt slik at slike problem vil oppstå.
Det kan jo da være gunstig å ha et par vinduer på gløtt hvis man står under tak  ;)

Dugg vil det uansett fort bli på regnfulle dager og vinteren:
Regndager gir kald fuktig luft inne i bilen, som blir varmet opp, men fortsatt fuktig. Møter et kaldt vindu så kondenserer det.
Vinteren er det naturlig at man drar med seg mye fukt..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Forvarming går på resirk hele tiden.
Et godt tegn på all fukten er at bilen faktisk er bra lufttett, så ikke mye varme går til spille. Men konsekvens er masse dugg.


Leaf 2012/Aug 160.000 km

AppleKnocker

Har ikke dette problemet i Leaf gen 2, men har hatt det i andre biler. I de tilfellene har det hjulpet å skifte pollenfilteret (!).
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 13. august 2016, klokken 22:22
I de tilfellene har det hjulpet å skifte pollenfilteret (!).
+1

Har vært endel dugg i min (gen 2), men det skyldes vel som regel "brukerfeil", altså mest at varme/AC brukes meget sparsommelig.. Slår ofte varmen av/på når det er litt kaldt ute, og aldri med AC på hele tiden i kraftig regn, da dugger det..
Men kan ikke huske å hatt noe særlig fukt etter oppvarming, og da står min svært sjelden plugget inn, så max 15 min forvarme. Kanskje noen ganger på frontrua da det ligger 20cm snø, men ellers svært lite annet enn under kjøring..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

En tur/retur Værnes for å hente folk i kveld. En typisk duggtur, vært mildt på dagen, og nå 10 grader og fukt.
Med kattsand i bilen, resirk på turen til forventet jeg at det skulle blir som vanlig, nemlig dugg. Men nei, ikke tegn det det over hodet!
På retur med 5 i bilen, (fire fotballspillere + sjåfør) kjørte jeg ikke resirk men friskluft, for skulle ikke kveles.
Men det ville normalt gitt dugg det også, men ikke antydning.
En observasjon er ikke nok til å konkludere på kattsandtrikset, men foreløpig har jeg troen.

Forøvrig, pollenfilter byttet for 2 mnd siden.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

soulcam

Er en stund siden pollenfilteret er byttet her  og kupe filter så det kan være på tide hos meg. Jeg har for øvrig 2012mod førstegang registrert i august 2012. Kattesand trikset prøvde jeg en stund uten effekt. Er mulig jeg laget det for tett med 1 par sokker får å sikre mot hull...

Ebe

Slet i én vinter med dugg i bilen (-14 modell). Hadde da forvarming hver ukedag på 22 grader, AC og varme på hele tiden og mye Auto på klima.
Det fungerte ikke! Masse dugg, spesielt etter forvarming.

Andre vinteren endret jeg forvarmingen til 18 grader og styrte lufta manuelt til føtter/frontrute hele tiden. AC og varme alltid på. Resten på Auto.
Opplevde vesentlig mindre dugg og fukt med disse siste innstillingene.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

soulcam

Det er ikke mulig så vidt jeg vet å endre temp på forvarmingen på 2012 modellen så jeg er stuck med fabrikk instillingene :(

leafnor

Forvarming Gen 1 er fast innstilt, så den går ikke ikke å endre.
Eneste måte må være å få ned fuktigheten inne i bilen. Hvor er alt vannet før det kommer på vinduene?
Kanskje biler med stoffseter har større utfordring enn de med skinnseter, at setene holder mer på fukt.
Måten bør være å få avfuktet så mye som mulig.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Varm luft holder på mer fukt, derfor hjelper det å varme, og derfor kondenserer (dugg) på rutene, som er nedkjølt fra utelufta.
Mye fukt er altså i lufta. Vann/fukt trekker også inn i stoff, her er gulvteppet den store "synderen", mye fukt kommer fra sko.

Det kan derfor være som Leafnor nevner, større problem med stoffseter, selv om det nok ikke er setene som holder mest fukt..

Rist av mest mulig vann fra våte klær, ta ut gulvmatter så teppet under får tørke. Kjør på med luft mot bena (aller helst varme+AC da varm tørr luft kan trekke til seg mer fukt).
Og sist men ikke minst, luft godt! Gjerne med vindu på gløtt under kjøring, og spesielt når bilen parkeres.

I perioder med mye nedbør er det uansett problem da man stadig fyller på med mye fukt, både fra luft, klær og sko..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jkirkebo

Sitat fra: leafnor på søndag 14. august 2016, klokken 13:38
Forvarming Gen 1 er fast innstilt, så den går ikke ikke å endre.
Eneste måte må være å få ned fuktigheten inne i bilen. Hvor er alt vannet før det kommer på vinduene?
Kanskje biler med stoffseter har større utfordring enn de med skinnseter, at setene holder mer på fukt.
Måten bør være å få avfuktet så mye som mulig.

En mulighet er kanskje å koble fra spjeldet som veksler mellom uteluft og resirkulering? Da mister man resirkuleringsmuligheten, men det er noe ihvertfall jeg nesten aldri bruker. Kun om jeg havner bak en bil med defekt toppakning eller en diesel som spyr sort røyk i oppoverbakkene, men da gir det like god effekt å bare skru av viften.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA