Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Opel Ampera-e

Startet av Panduck, onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:51

« forrige - neste »

Rsk1

Sitat fra: Panduck på lørdag 04. mars 2017, klokken 07:28
Sitat fra: Rsk1 på fredag 03. mars 2017, klokken 23:54
Jeg var litt upresis, men den stod plugget i, og avreisetidspunkt ble vel satt 1,5t før. Uansett så var jo batteritemperaturen på 13 grader.

Etter det jeg leser må avreisetidspunkt være satt 3 timer før avreise for at batteriet skal varmes. Hvordan finner du batteritempratur på i3? Er det en sånn "skult service meny"? Samme folk som forteller om oppvarming av batteri, sier at det varmes til 10c. Jeg får jo ladehastighet på omtrent dette når jeg kjører kald bil opp til CircleKbutikken borti veien og lader, så da bør jo 13c gi litt mer enn 28...

Var i service menyen ja. Fant en film på youtube som viste dette greit. Er nok som du sier at avreisetidspunkt må settes min. 3 timer før avreise. Men synes også at jeg burde fått ut litt mer en 28kW med denne temperaturen, og 2 timers kjøretur. Skal sies at jeg aldri har hatt høyere ladeeffekt på noen av hurtigladingene mine, men har til gode å teste dette på sommeren enda.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

Panduck

Sitat fra: Rsk1 på lørdag 04. mars 2017, klokken 07:49
Skal sies at jeg aldri har hatt høyere ladeeffekt på noen av hurtigladingene mine, men har til gode å teste dette på sommeren enda.

Fikk bilen i september, og fikk da ladehastighet (selvkalkulert basert på minutt og kW levert) på rundt 45kW. Hastigheten var god langt etter 80%. Skal prøve å notere noen tall fra Stockholmsturen, så vi får se hvordan ladehastigheten blir på de forskjellige ladingene.

Robert Sund

Jeg ser at de fleste bruker begrepene riktig med kW for effekt, og kWh eller kWt for energimengde.

Både i denne tråden og i andre tråder (og i samfunnet ellers) skriver debattanter imidlertid ofte effekt som kW/t og energimengde som kW, som er uriktig og kan føre til misforståelser.

(Begrepsavklaring fra en geek)

Orbit

Min erfaring er at du må opp i 18-20°C batteritemperatur før du får full fart på ladingen. Se for eksempel en ladekurve jeg postet tidligere hvor batteriet mitt starter på 14°C.

TeslaBjørn har jo indirekte avslørt løsningen i sine videoer: "Drive like you stole the car". Batteriet varmes mye mer på høyt effektuttak - og på kraftig regen - på grunn av indre motstand. Varmeeffekten øker mye mer enn effektuttaket i seg selv. Forskjellen på å ligge jevnt i 100 km/t på motorvei (ca 20kWh/100km, dvs 20kW snitteffekt ut av batteriet), og mer aktiv kjøring med samme snitthastighet men høyere snitteffekt (~25-30 kW) tror jeg i stor grad ender opp som varmere batteri (uten å ha finregnet på det).

(Edit: Det å bruke f. eks 3 kWh ekstra på aktiv kjøring siste halvtimen før lading vil også øke ladetiden med 5 minutter - selv på maksimal ladefart -  for å kompensere for det ekstra tapet i SOC.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rsk1

Sitat fra: Panduck på lørdag 04. mars 2017, klokken 08:07
Sitat fra: Rsk1 på lørdag 04. mars 2017, klokken 07:49
Skal sies at jeg aldri har hatt høyere ladeeffekt på noen av hurtigladingene mine, men har til gode å teste dette på sommeren enda.

Fikk bilen i september, og fikk da ladehastighet (selvkalkulert basert på minutt og kW levert) på rundt 45kW. Hastigheten var god langt etter 80%. Skal prøve å notere noen tall fra Stockholmsturen, så vi får se hvordan ladehastigheten blir på de forskjellige ladingene.

Ja flott om du gjør det. Gjerne post tallene dine etterpå :)
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

Rsk1

Sitat fra: Orbit på lørdag 04. mars 2017, klokken 08:55
Min erfaring er at du må opp i 18-20°C batteritemperatur før du får full fart på ladingen. Se for eksempel en ladekurve jeg postet tidligere hvor batteriet mitt starter på 14°C.

TeslaBjørn har jo indirekte avslørt løsningen i sine videoer: "Drive like you stole the car". Batteriet varmes mye mer på høyt effektuttak - og på kraftig regen - på grunn av indre motstand. Varmeeffekten øker mye mer enn effektuttaket i seg selv. Forskjellen på å ligge jevnt i 100 km/t på motorvei (ca 20kWh/100km, dvs 20kW snitteffekt ut av batteriet), og mer aktiv kjøring med samme snitthastighet men høyere snitteffekt (~25-30 kW) tror jeg i stor grad ender opp som varmere batteri (uten å ha finregnet på det).

(Edit: Det å bruke f. eks 3 kWh ekstra på aktiv kjøring siste halvtimen før lading vil også øke ladetiden med 5 minutter - selv på maksimal ladefart -  for å kompensere for det ekstra tapet i SOC.)

Flott kurve Orbit. Tallene dine stemmer forholdsvis bra med resultatet mitt. Omtrent lik batteritemp, men jeg burde testet med et lengre ladestopp. Skal få gjort det neste gang, og heller "logge" 10-minutters intervaller.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

Egil Fonn

Test. Vi kjørte hver vår i3 100km til hurtiglader i Bjerkvik. Den ene hadde satt avreise tid med klimatisering mens den andre startet med nedkjølt bil og batteri. Temp -10-15c. Bilen som startet forvarmet brukte 1kw/100km mindre forbruk.(17/18kw/100km) Begge bilene ladet like raskt (27kw/t)
Ble overrasket over at bilen som ikke hadde forvarmet batteri ladet like raskt.
Etter 2 timers kjøring kjøles det oppvarmede batteriet ned og det nedkjølte batteriet  varmes opp slik at de har tilnærmet samme batteri temp?  Tar bilen varmen fra det oppvarmede batteriet og bruker det i kupeen?
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

rth

Var på tur for litt siden med bil parkert på Gardermoen. Uten lading, og ca 25% restkapasitet. Relativt bevisstløs holdning til når jeg skulle lade. Visste at hurtiglader var like i nærheten.

Etter å ha lest litt her, så ser jeg at vi helt klart burde ha ladet FØR vi parkerte og ikke når vi hentet bilen. Mulig dette er en selvfølgelighet for de fleste, men jeg tenkte faktisk ikke på at ladefarta var såpass mye lavere i starten med kaldt batteri. Det ble i hvertfall god tid til burger og å tvinne tommeltotter mens vi venta på at vi skulle komme opp i ca 70%.

Vi stod i 42 minutter for å komme fra ca 25% til 67% og fikk 14,8 kwh.

jkirkebo

Sitat fra: rth på søndag 05. mars 2017, klokken 10:21
Var på tur for litt siden med bil parkert på Gardermoen. Uten lading, og ca 25% restkapasitet. Relativt bevisstløs holdning til når jeg skulle lade. Visste at hurtiglader var like i nærheten.

Etter å ha lest litt her, så ser jeg at vi helt klart burde ha ladet FØR vi parkerte og ikke når vi hentet bilen. Mulig dette er en selvfølgelighet for de fleste, men jeg tenkte faktisk ikke på at ladefarta var såpass mye lavere i starten med kaldt batteri. Det ble i hvertfall god tid til burger og å tvinne tommeltotter mens vi venta på at vi skulle komme opp i ca 70%.

Vi stod i 42 minutter for å komme fra ca 25% til 67% og fikk 14,8 kwh.

Jeg ville hverken ladet før parkering eller etter henting, men mens bilen sto parkert. Hvorfor bruke tid på hurtiglading når du kan lade mens du er bortreist?

Gardermoen Parkering er billigst, har 100 ladepunkter og mulighet for reservasjon av ladeplass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rth

Nå var det forsåvidt ikke Gardermoen som var poenget. Poenget var mer at om man skal stå parkert en stund og må bruke en hurtiglader for å komme videre, så lad før en stopper i stedet for når en når en henter bilen.

Toalmar

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. mars 2017, klokken 11:30

Jeg ville hverken ladet før parkering eller etter henting, men mens bilen sto parkert. Hvorfor bruke tid på hurtiglading når du kan lade mens du er bortreist?

Gardermoen Parkering er billigst, har 100 ladepunkter og mulighet for reservasjon av ladeplass.
[/quote]Dette var ett bra tips. Skal på utenlandstur i slutten av mai, og blir borte ca 2 uker. Har tenkt på dette om jeg skal lade litt før jeg parkerer, eller gjøre det etter vi kommer igjen. Tror vel ganske sikkert at rekkevidden holder tur retur på den tiden av året, men er usikker på om batteriet tapper seg litt når man står stille ca 2 uker.
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Panduck

Sitat fra: Rsk1 på lørdag 04. mars 2017, klokken 08:58
Ja flott om du gjør det. Gjerne post tallene dine etterpå :)

Gardermoen -> Berger (Frogner), ville feste bagasjen litt bedre og stoppet ved en hurtiglader der og ladet 10 min mens jeg gjorde det. Så vidre til Ørje, hvor det ble 30min med 38kW som hastighet. Etter kun 10 min ved forrige stopp hadde jeg forventet mindre, men veien din var opp og ned så det ble en del "semihurtiglading" mens vi kjørte (rv22)

Fra Ørje, rask stopp i Årjeng, 43kW, selv med lading opp til 90%. Stoppene etter ble Grums, Karskoga, Arboga (her hadde vi ikke tenkt til å stoppe, mer enn nok strøm vil Västerås, men p.g.a drittvær tok vi ekstrastop, noe som kom godt med når E18 var stengt og det ble omkjøring), Västerås. og så Stockholm. Alle stopp ga hastigheter på rundt 45kW, ladet fort opp til 90%, virker ikke som noe poeng å slutte på 80%. Konklusjon, første ladinger på langtur kan være kjipe og trege, men etter det går det full fres. Rundt -3, underkjølt regn på slutten av turen, masse ulykker langs veien, kjørte 70-80km/t i 120 sonen, og ble kun forbikjørt av ett par biler..

Ellers er det artig når man kommer så langt inn i sverige, da er elbil noe rart og spesielt enda..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA