Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Opel Ampera-e

Startet av Panduck, onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:51

« forrige - neste »

LMOR

Tallene til 02jan er tilsvarende det jeg får.

Demobilene står naturlig nok tilkoblet innimellom, men de forvarmer ikke batteriet. Du kan spørre dem, eller sjekke selv. Har de satt opp avreisetid hver morgen, og er de alltid tilkoblet om natten (alle demobilene)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#31
Sitat fra: arvid44 på lørdag 11. februar 2017, klokken 20:48
TM - Oi , nesten 4 timer for å full lade, hva ladet du med (AC eller DC hurtiglading) ?
Det var en annen på forumet som kom med den uttalelsen. Fikk ikke noe svar på hvordan forutsetningene var. Jeg tror ikke det er noen grunn til å være skeptisk til hurtiglading på i3. Det er vel mer et generelt problem at hurtiglading med kalde batterier er kostbart og krever tålmodighet. Det er fordelen med å kjøpe Ampera-e med stort batteri, men ulempen er at man da kjører hele året med flere hundre kilo unødvendig vekt. Det ville vært nyttig om batteritemperaturen kunne vises enkelt, så ville vi få bedre oversikt om hvordan temperaturen påvirkes av kjøremåte, klimainnstilling etc. I min nye i3 har jeg bare erfaring fra en bestemt hurtiglader. Den første gangen avsluttet ladingen av seg selv 4 ganger etter ca 1 minutt. Den andre gangen ladet den, men langsommere enn jeg hadde forventet. Må teste litt mer før jeg finner ut om noe er galt med bilen min eller laderen.

LMOR

#32
På tide med en test, passet fint siden det var -7 grader på turen.
Startet med +8 på batteriet, hadde forvarmet, så jeg har tapt ca 0,5grader per time siden batteriet ble varmet 3t før avgang.
Første halvtimen steg batteritemperaturen ikke, stiger litt oppover og kjøles nedover. Det samme har jeg sett over fjellet.
Neste halve timen var mer oppover, så jeg endte på 10 grader.
Så for en referanse ift ladetid på 10 grader på batteri og -5 ute: 28kW, og da sluttet jeg ladingen på 90%... (startet på 67%)
Takk til BKK for gratis lading på Danmarksplass  :+1:

På den tiden jeg ladet steg temperaturen med 3 grader (1 grad per 5min), så det at noen kan bruke 4 timer til 95% er helt usannsynlig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Autowinder

Det er jo en mulighet for at ladere har en sensor for utetemperatur og "struper" litt inn på levert kapasitet i kulda. Blir litt mer penger i kassa da  ;)
I alle fall der det er betaling pr minutt.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

LMOR

#34
Tviler på det, det er bilen som styrer hastigheten.
Under optimale forhold klarer vi kanskje 0-95% på 50-60min.
Er rimelig sikkert på at en skal ha problemer med å bruke mer enn 120min på det samme selv om batteriet starter på -10.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Roffe78

Kjørte på hytta i helga ladet ca halveis på tur til å tilbake.
På tur opp var d -13,5 ved ladestasjonen å jeg laddet i 40 min fikk 18,39 kw å snittet var på 26,94 kw
På tur hjem var d +3,5 å jeg ladet 15min 9,89kw å snittet var 38,39kw.
Er d tempraturen som gjør at d er er så stor forskjell på snittet ?

LMOR

Ikke utetemperaturen direkte, men indirekte, fordi batteritemperaturen blir høyere når det er 17 grader mer ute.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Orbit

Var to ganger på hurtiglader i løpet av helgen, begge ganger rundt -3°C ute, og direkte på lader etter lengre kjøring på motorvei i 100+ km/t. Fikk 44 og 45 kW i snitt på hver av ladingene (startet ved hhv 15 og 50% SOC, stoppet begge rundt 85-90%).

Fra tidligere har jeg sett at en skal kjøre lenge om vinteren før batteriet kommer skikkelig opp i temperatur (>+15°C). En halvtime er ikke nok - selv på motorvei - pga lave interne tap i batteriet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil Fonn

Ny erfaring i kulde. Bilen sto parkert på parkering ved hytta ca 24 timer Temp -22 soc 41% ePower 30%. Opplevde lav regenerering til batteri i starten (kun 2.0 KW/ 100km på disply ved 80 km/t. Bilen bremset likevel tilnærmet normalt når effekt pedal ble sluppet ut? Hvor blir det av denne energien? Bruker bilen bremsene eller blir det omgjort til varme energi i motor/batteri?
Etter 40 km 520høydemeter ned er regenerering økt til 10KW/100km i display i 100 km/t.  =10kw/h burde da kunne lades ved tilkobling lader. Kobler til hurtiglader og bilen får levert 1,89kw på første 10min(11,34kw/h) på 20 min har den motatt 4,2kw(12,6kw/h) Etter 45min fra 26-65soc hadde den fått levert 13,22kw (17,63 kw/h)
Min konklusjon når batteri er kraftig nedkjølt, lad de første 30-40min med 11kw AC
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Bekkenes

Sitat fra: TM på mandag 06. februar 2017, klokken 13:09
Sitat fra: Bekkenes på mandag 06. februar 2017, klokken 10:55
Min 94 ladet jeg fra 7% klokken 06:45 i dag, og var ferdig fulladet klokke 10:29 :)
Var det fra en 50 kW DC lader ?.  Går ut fra at du ikke betalte 2,50 pr minutt og at det var noen i kø.
560 kr for en lading er litt drøyt  ;)
Gratis 32 amp på jobben :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

02jan

#40
Ladet (i3 60ah) idag på -1 grad (-5 ved start) 10 grader i batteri.  4.6kw/t på 7 minutter.
Temperaturen økte til 13 grader.

lygnasæter idag (8 mil nord for Oslo).
Når kommer det lademuligheter på lygna, så har jeg ikke funnet noe der . Med lader så kunne jeg lunsjet der. Flott ski og sykkel område, hadde vært perfekt med type2 lademulighet mens man var på tur.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Rsk1

Har testet hurtiglading på diverse ladere ved ulike temperaturforhold, og opplever at bilen lader noe treigt. Sist i dag så startet jeg fra trondheim med forvarmet bil. Turen gikk til oppdal, og ankom ladestasjonen med 15% restkapasitet og batteritemp på 13 grader. Ladet bare i 8 min og fikk da 3,8kWh. Dvs. En snitteffekt på drøye 28kW. Utetemperaturen var på ca -1. Er rundt denne effekten jeg bruker å ligge, noe lavere ved lavere batteritemp. Burde ikke effekten vært nærmere 40-50kW etter å ha kjørt 12 mil og godt temperert batteri? Bilen er den nye 94Ah.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

Panduck

Sitat fra: Rsk1 på fredag 03. mars 2017, klokken 21:46
Har testet hurtiglading på diverse ladere ved ulike temperaturforhold, og opplever at bilen lader noe treigt. Sist i dag så startet jeg fra trondheim med forvarmet bil. Turen gikk til oppdal, og ankom ladestasjonen med 15% restkapasitet og batteritemp på 13 grader. Ladet bare i 8 min og fikk da 3,8kWh. Dvs. En snitteffekt på drøye 28kW. Utetemperaturen var på ca -1. Er rundt denne effekten jeg bruker å ligge, noe lavere ved lavere batteritemp. Burde ikke effekten vært nærmere 40-50kW etter å ha kjørt 12 mil og godt temperert batteri? Bilen er den nye 94Ah.

Forvarmet bil hjelper vel ikke batteritempraturen, du må starte forvarming 3 timer før avreise (timer) med bilen plugget i, for at batteriet skal varmes. 28kW på første lading etter en slik tur er omtrent det jeg får. Når jeg er fornøyd med det skyldes det vel at LEAFen min ga meg 11kW i samme forhold, og da er 28kW lang, langt bedre. Du ville nok fått mer de neste 8 minuttene, hastigheten går opp. Skal kjøre til Stockholm på mandag, den første hurtigladingen vil ta noe tid, de neste vil nok gå relativt kjapt.

Rsk1


Forvarmet bil hjelper vel ikke batteritempraturen, du må starte forvarming 3 timer før avreise (timer) med bilen plugget i, for at batteriet skal varmes. 28kW på første lading etter en slik tur er omtrent det jeg får. Når jeg er fornøyd med det skyldes det vel at LEAFen min ga meg 11kW i samme forhold, og da er 28kW lang, langt bedre. Du ville nok fått mer de neste 8 minuttene, hastigheten går opp. Skal kjøre til Stockholm på mandag, den første hurtigladingen vil ta noe tid, de neste vil nok gå relativt kjapt.
[/quote]

Jeg var litt upresis, men den stod plugget i, og avreisetidspunkt ble vel satt 1,5t før. Uansett så var jo batteritemperaturen på 13 grader. Er vel den som er avgjørende for ladehastighet vel? Hvilken temperatur har dere på batteriet når høy effekt (40-50kW) oppnås?.  Så på filmen til bjørn nyland, der han testa den nye i3'n. Han fikk vel nesten 45kW ladeeffekt på første hurtiglading, uten at bilen var forvarmet med lader tilkoblet.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

Panduck

#44
Sitat fra: Rsk1 på fredag 03. mars 2017, klokken 23:54
Jeg var litt upresis, men den stod plugget i, og avreisetidspunkt ble vel satt 1,5t før. Uansett så var jo batteritemperaturen på 13 grader.

Etter det jeg leser må avreisetidspunkt være satt 3 timer før avreise for at batteriet skal varmes. Hvordan finner du batteritempratur på i3? Er det en sånn "skult service meny"? Samme folk som forteller om oppvarming av batteri, sier at det varmes til 10c. Jeg får jo ladehastighet på omtrent dette når jeg kjører kald bil opp til CircleKbutikken borti veien og lader, så da bør jo 13c gi litt mer enn 28...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA