Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Opel Ampera-e

Startet av Panduck, onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:51

« forrige - neste »

Panduck

Noen som har noe info om ladetid, gjerne ved forkjellige tempraturer, av i3, spes 33kWh-utgaven? Forskjell på gammel 24kWh LEAF og ny er jo enorm.

Hejduk

Bilde kopiert fra britisk i3 forum på Facebook.
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

LMOR

Fikk 48kW effektivt inn på batteriet opp til 85%. Det er bedre en på den gamle.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Har ikke ladet mer enn til 94%, men hadde da fremdeles 17kW inn, altså er det ikke slik som på den gamle at en bør bytte til AC for å spare penger, fordi det tok like lang tid med DC.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Panduck

Sitat fra: LMOR på søndag 14. august 2016, klokken 10:13
Fikk 48kW effektivt inn på batteriet opp til 85%. Det er bedre en på den gamle.

Høres flott ut :) Kommer nok ikke ofte å lade over 90% på hurtiglading, så disse tallene høres bra ut. Skal bli spennende å se hvordan ladetiden blir om vinteren.

LMOR

Enig, men i dag kjørte jeg uten forvarming av bil/batteri, kjørte ikke fort, ikke langt oppover og utetemperatur på ca 12 grader.
Likevel var batteritemperaturen på 26 grader ca midt i hurtigladingen.
Kan tyde på at de nå effektivt varmer batteriene med veske ved behov.
Vi får se om noen måneder.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Panduck

#6
Sitat fra: LMOR på søndag 14. august 2016, klokken 21:37
Enig, men i dag kjørte jeg uten forvarming av bil/batteri, kjørte ikke fort, ikke langt oppover og utetemperatur på ca 12 grader.
Likevel var batteritemperaturen på 26 grader ca midt i hurtigladingen.
Kan tyde på at de nå effektivt varmer batteriene med veske ved behov.
Vi får se om noen måneder.

Om alt går etter planen, så blir det tur til Stockholm aller første helt i oktober, da helst uten leiebil denne gang. Med den ladehastigheten skal det gå uten så alt for mye tillegg i tid (vi stopper jo alltids ett par ganger uansett).

Egil Fonn

Gikk litt tregt med ladingen i dag. Bilen hadde stått parkert i kuling og 10minus på fjellet i helgen. Soc var 43% og e-power viste 3 tilgjengelig av 10 bokser. Turen fra Bjørnfjell til hutiglader i Bjerkvik er 40km med 520høyde meter ned. Tror ikke batteriet ble særlig varmere på denne turen. Fikk ikke flere e-power bokser tilgjengelig.
Hurtiglading med Soc fra 27-77% brukte 50minutter og lader raporterte 16.47kw levert. =19,76 Kw/h ladefart som er ca 1/2 fart. Siste 10min var ladehastigheten økt til 26kw/h. Etter lading var alle 10 e-power boksene på plass igjen. Kanskje like greit å koble seg til 11kw ac lader de 15 første minutter når batteriet er så nedkjølt?
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

02jan

Antar du ikke stod plugget til,slik at batterivarmeren ikke kunne benyttes.

Min erfaring i minusgrader, så varmes ikke batteriet opp nevneverdig ( kanskje fra -10 opp til -7 etter en times rolig kjøring.

jeg har kommet til at jeg har to måter å få opp temperaturen på , i tilsvarende tilfelle.
A kjøre noe mer luggete siste 20 min før lading. Dvs helst alene i bilen , ingen trafikk, gjøre noen raske akselerasjonen med derimot hurtige regenereringer. Dette er sikkert ikke noe som øker bilens levetid, selv så har jeg kun en tilmålt levetid, og misliker å bruke unødvendig tid ved ladestasjon.

Alt. Som jeg foreløpig ikke har prøvd, men vil muligens være mer aktuell for 94ah , da jeg sjelden bruker mer en 12-15 min på lading ca 10kwh, før jeg når 75% (60ah). Ville forsøkt i ditt tilfelle hurtiglade ca 10 min. Så stoppet ladingen, for så starte den. Spørsmålet er om den økte varmen ladingen gir, åpner opp kraftigere lading i runde 2 ? 

Litt stress å gå inn i service menyen for å sjekke temperatur , den bør være over 10 grader for å få til litt fart, helst ligge rundt 20 for å starte med Max styrke.  har ankommet noen få ganger med minus grader i batteri ved hurtiglading, da dobles eller tripples ladetiden.


Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Orbit

Jeg har logget ladedata noen ganger med kaldt og temperert batteri, og ladefart øker etterhvert som et kaldt batteri blir varmere. Så jeg tror ikke det er noe å vinne på å koble fra og starte på nytt.

Det vi mangler er en mulighet til å slå på varmeelementet i batteri under kjøring på vei mot lader, selv om det øker forbruket.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Panduck

Sitat fra: Orbit på søndag 05. februar 2017, klokken 22:34
Så jeg tror ikke det er noe å vinne på å koble fra og starte på nytt.

Når batteriet er ordentlig kaldt kan det vel kanskje være greit å lade på 11kW AC i en periode, da dette blir langt billigere. Spesielt ved GK sine ladere.

Egil Fonn

02jan. Har ikke mulighet for strøm tilkoblet på parkering ved hytta.
Enig med deg Orbit. Burde vært mulig å aktivere batterivarming uten å være tilkoblet strøm. Fine grafer du linket til.
Blir spennende å se når batteri temperaturen kommer under 25 minus hvor mye lading den tar da.
Regner med 11kw ac lader normalt i kulde?
Panduck. Det er grønn kontakt i Bjerkvik med kw pris pr 15min på AC. Skal teste de 15 første minutter tilkoblet AC neste gang å se hvordan det fungerer.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

SveinJ

Det er vel kjent at Li-ion/Po batterier ikke lett tar imot lading når de er kalde. Forholdet for modellflygere med LiPo batterier om vinteren er problematisk. Gir fra seg lite strøm når de er kalde og tilsvarende problematisk å lade. Tror ikke høyspent akkuen er noe særlig annerledes. Hvordan forvarming av i3 batteriet fungere vet jeg ikke.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

TM

Sitat fra: Orbit på søndag 05. februar 2017, klokken 22:34
Jeg har logget ladedata noen ganger med kaldt og temperert batteri, og ladefart øker etterhvert som et kaldt batteri blir varmere. Så jeg tror ikke det er noe å vinne på å koble fra og starte på nytt.

Det vi mangler er en mulighet til å slå på varmeelementet i batteri under kjøring på vei mot lader, selv om det øker forbruket.
Jeg hadde tilsvarende erfaring med at hurtiglading gikk veldig tregt også når batteriet var ca 0 grader. Jeg trodde det var noe galt med ladestasjonen, så jeg stoppet og startet med en annen ladestasjon. Da gikk det vesentlig raskere, og det kan skyldes at temperaturen da hadde steget litt i batteriet.
50 minutter for å lade 50 % gir en pris på ca 15 kr/ mil,  så det er greit å redusere kald-lading så mye som mulig  ;)

Bekkenes

Min 94 ladet jeg fra 7% klokken 06:45 i dag, og var ferdig fulladet klokke 10:29 :)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA