Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet

Startet av o.b.lix, onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:08

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: SSK på fredag 16. september 2016, klokken 22:30
Jeg er sikker på at vi aldri ser et større batteri enn 120 kWh i noen personbil.
Noe enig her, og det er at fokuset for personbiler bør være å gjøre batterier mindre og lettere med samme energi. Men hvis vi f.eks. noen gang får se et 100 kWh batteri på 100 kg, kommer det helt sikkert kjøretøy med 600+ kWh timer og, selv om dette nok ikke blir normalen. Busser, trailere etc (som Tesla har sagt de vil utvikle) vil garantert ha mer. Men kanskje det da blir 6x100 kWh og ikke ett 600 kWh batteri.

knut.aulie

Sitat fra: SSK på fredag 16. september 2016, klokken 23:28
Ingen snakker om hvor stor tank det er på ICE biler i dag pga. rask fylling og flust med bensinstasjoner.
Jeg har alltid sett på stor ICE tank som en kjempefordel, så helt sånn er det ikke selv om mange ikke tenker på det.
På typen sportsbiler som er alternativ til P100D er det ganske mange som har forholdsvis kort rekkevidde, spesielt på autobahn......


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Jeg var og av de som kjøpte ekstra stor tank på bilen når det var tilgjengelig. Om ikke annet enn for å slippe hyppige besøk på bensinstasjon. Savner dog ikke fylling av 100 liters tank to ganger i måneden [emoji3]. Samme vil gjelde med stort batteri, slipper litt planlegging.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Havebigfun

Dette koker ned til et spørsmål om pris.
Stort batteri gir på linje med stor tank frihet til å fylle på når det er billig eller man har tid...
Jeg kjøper gjerne 200kWh forutsatt at det er akseptabel bilvekt og pris.
Med en AP som kommer til å bli bedre og bedre ser jeg ikke bort fra at jeg kjører 100 mil uten stopp. 8)

Ikke glem smart-grid heller- stort batteri gir fordeler mtp lagring av overskuddsstrøm hjemme.

DagfinnN

Er helt enig. Tar gjerne ett 200 kwt batteri. Forutsetning er at både pris og vekt er lave nok.
Tenk når bilen kan kjøre autonomt som taxi mens vi er på jobb. Ingen ulempe med 200 kwt batteri som går 100 mil ++
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Bjoris

#140
Jeg tror nok dette har mest med å gjøre at Tesla ikke ser det som nødvendig med større batteri for å levere ytelser som verdens raskeste bil lengre. Det har vært veldig viktig for Musk!

EM har også tidligere uttalt at de ikke ser behovet for så veldig mye lengre rekkevidde selv om utviklingen vil gi større rekkevidde på sikt. Jeg tror ikke dette er noe Tesla vil jobbe hardt med videre for å oppnå, de har SC og bilen er veldig kostbare allerede.Det å lage en SX120 ville gjort bilene enda dyrere og en SX100 er jo da ikke "godt nok" lengre for mange...

Det å uttale det er nok også for å hindre at det stadig forventes større batteri og at mange kjøpere da venter, og venter. Se bare på AP2.0. Kunne vært veldig ok om det ble sagt noe om dette også, iallefall om det ikke kommer før "not anytime soon"... Sålenge de ikke sier noe tror mange av oss at det kan komme når som helst:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Amoss

Sitat fra: bjoris på lørdag 17. september 2016, klokken 12:10
Det å uttale det er nok også for å hindre at det stadig forventes større batteri og at mange kjøpere da venter, og venter.

Nei, slike forventninger må man ikke skape nei. Så godt at Elon aldri har uttalt:
"On average, we expect to increase pack capacity by roughly 5% per year. Better to wait until you have more time on your existing pack and there is a larger accumulated pack energy difference."

;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bjoris

#142
Sitat fra: Amoss på lørdag 17. september 2016, klokken 12:43
Sitat fra: bjoris på lørdag 17. september 2016, klokken 12:10
Det å uttale det er nok også for å hindre at det stadig forventes større batteri og at mange kjøpere da venter, og venter.

Nei, slike forventninger må man ikke skape nei. Så godt at Elon aldri har uttalt:
"On average, we expect to increase pack capacity by roughly 5% per year. Better to wait until you have more time on your existing pack and there is a larger accumulated pack energy difference."

;)

Som sagt over tid vil kapasiteten øke! Nå viste det seg vel at det å oppgradere til nyttbatteri ikke var så lett som det kunne høres ut på denne uttalelse som kom med 90 batteriet var det vel så EMsier mye og noe av det viser seg å stemme også:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Porsgrunn

Om jeg ikke husker feil sa han det når de gikk fra 85 til 90 kWh som største batteri. Han kan da hevda at det nye 100 batteriet er en slik forskjell ;)

Jeg tror allikevel at Tesla helt klart kommer til å komme med større batterier ettervert, om ikke før så trenger de det iallefall når de kommer med pickupen de sier de ønsker å bygge.

De neste par åra er det nok først og fremst model 3 som gjelder. Det blir da antagelig riktig å ta ut forbedringer i fysisk mindre og lettere pakker. Etter at model 3 og gigafabrikken er i produksjon ville det være rart om ikke fremskrittene finner veien også til lettere utgaver av S og X(jeg blir ikke overrasket om de faller for fristelsen til å bruke noe noe av gevinsten til større pakker også)

OnlyOne

Så hva blir fordelene når det nye formatet kommer nå da? Rekkevidden blir ikke lengre, men vi får kanskje lavere vekt og lavere produksjonskostnader. Er det noen som ser andre fordeler, kortere ladetid el noe?

Kort sagt, er det noe poeng i å vente med å kjøpe model s til det nye batteriet kommer i bilen?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

tut

Jeg venter iallefall med å bestille til 100D kommer. Og da med AP 2.0.
Gambler på at dette er mulig innen 4-5 mnd. Dessuten er det fortsatt litt mye barnesykdommer på X. Skal jeg først kjøpe en X innen mva innføres og eie i 2-3 år, kan like gjerne vente 6 mnd og få en familiebil med over 50 mil rekkevidde.

mj

Nå her det vel ikke sagt at 100kwh batteri vil bli det største. Ble vel sagt mer som at det blir det største med den teknologien de bruker nå og at det jobbes med å øke effekt og å få ned vekten. Så da er det vel litt åpent om at det kan bli større etterhvert. De nye cellene er jo nå 4% tyngre men gir 11 % mer effekt
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

turfsurf

Tipper de ikke vil gå noe høyere med dagens batteripakke og 18650 celler. Neste steg vil bli med samme celler som i M3, og da med redesignet batteripakke. Som sikkert vil være inkompatibel med dagens biler. Så S og X blir nok rullende med "gårsdagens" batteri en stund.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

petersv

Om 10 år når det kanskje er på tide å bytte noen av pakkene, er jeg sikker på at det finnes ettermarkedspakker, eller byttepakker fra Tesla. Det er jo business dette, utenkelig at de ikke vil tjene penger på pakkebytter når kapasiteten tilsier at det ikke går på bekostning av bilproduksjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA