Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Opel Ampera-e

Startet av KrW, onsdag 05. oktober 2016, klokken 00:06

« forrige - neste »

KrW

Ifølge denne artikkelen https://electrek.co/2016/08/11/tesla-autopilot-2-0-next-gen-radar-triple-camera-production/ så har de begynt å produsere biler med trippelkamera denne uken. Flere radarer kommer nå eller snart (hva er snart?) også.

Vår bil ble produsert type en uke eller to før dette. Kommer dere som venter på bil til å ta ut bilen om deres kommer med første gen AP hardware?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

V65

Ja
Model X #1821 (Levert 1.September 2016)

Leafy

Ja, selvfølgelig. Hva skulle man ellers gjort? Man har jo strengt talt bestilt bilen og inngått en avtale.

Det kommer alltid noe nytt og bedre...
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Øyvind.h

Hvor står det at trippelkamera er i produksjon? Ser bare at de skriver at huset til trippelkamera er på plass? Dvs samme opplegg som vi nylig så av dobbeltkamera-hus med ett kamera i nylig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eha

Ja, selvfølgelig skal jeg ta ut min bestilte Model X. Hvis jeg får så ekstremt lyst på AP 2.0 i fremtiden at jeg ikke klarer å sove, så kan jeg selge bilen og kjøpe en ny. Men jeg tror og håper at jeg kommer til å trives veldig godt med bilen i flere år fremover.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

fonberg

Sitat fra: eha på fredag 12. august 2016, klokken 20:36
Ja, selvfølgelig skal jeg ta ut min bestilte Model X. Hvis jeg får så ekstremt lyst på AP 2.0 i fremtiden at jeg ikke klarer å sove, så kan jeg selge bilen og kjøpe en ny. Men jeg tror og håper at jeg kommer til å trives veldig godt med bilen i flere år fremover.

Genial løsning! Godt å se at flere ser på bilen først og fremst som en bruksgjenstand og ikke et investeringsobjekt.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

eha

Ja, dette minner meg litt om diskusjoner på forum om speilreflekskameraer.

"Skal jeg kjøpe Canon 6D nå? Det har jo vært ute i 3 år og det kommer nytt kamera om ett år."

Hva de skal ta bilder med i mellomtiden? Nei, det hadde de ikke tenkt på. Ta bilder?
2017 Tesla Model X 90D

KrW

Sitat fra: eha på lørdag 13. august 2016, klokken 12:07
Ja, dette minner meg litt om diskusjoner på forum om speilreflekskameraer.

"Skal jeg kjøpe Canon 6D nå? Det har jo vært ute i 3 år og det kommer nytt kamera om ett år."

Hva de skal ta bilder med i mellomtiden? Nei, det hadde de ikke tenkt på. Ta bilder?

Har selv Canon 6D. Hadde nok ikke kjøpt 6D til samme pris som 6D II en måned etter at 6D II har kommet på markedet. "Hei, 6D2 kom for en måned siden, men vi har igjen et par 6D med 3 år gammel teknologi på lager som du kan få for samme pris".

Håper på at trippelkamera kan ettermonteres. Er ikke snakk om et speilrefleks kamerahus til 15k dette, men en bil til nesten 1000k. Er redd bytte av bil med AP1 til AP2 blir dyrt. Har vurdert å bytte til Model 3 med hengerfeste og AP2, men hadde vært supert å fortsette å ha Model X.

Er fullstendig klar over at det kommer nyere og nyere hardware, men å få bil med AP1 etter at AP1,5/2 allerede har kommet blir hardt å svelge for meg. Har spart og ventet på denne bilen i nesten 3 år.
Model X 90D 2016 solgt
Leaf solgt

eha

En bil er og blir et tapsprosjekt. Bortsett fra at det går an å bruktimportere selv og selge i Norge med noe som kan minne om gevinst, ender de fleste bilkjøpene opp med et enormt verditap. Dette er folk klar over, og de gjør det allikevel fordi de bruker bilen. De godtar at de betaler dyrt for den friheten og bruksgleden en bil gir.

Hvis man venter i 3 år på en bil og vurderer å vente opp mot ett år til fordi det kommer en ny finesse, så setter jeg spørsmålstegn ved motivasjonen bak det hele. Da havner man i en av følgende kategorier:

• En som har enormt mye penger og bare kan kjøpe en millionbil som en "kul dings" - dette blir da mer sammenlignbart med et speilreflekskamera
  • En som sparer og skraper sammen penger i lang tid for å få en "kul dings", men som kanskje egentlig ikke trenger bilen
  • En som har dårlig økonomisk sans og velger å "investere" i en bil

Slik du fremstiller deg selv, er du kanskje en blanding av nr. 2 og 3; du trenger ikke bilen i dag, men du har så lyst på den at du lukker øynene for at det er et gedigent tapsprosjekt, og rettferdiggjør dette med at du kan tape litt mindre penger dersom du er strategisk med kjøpstidspunktet, slik at du kan late som om du rettferdiggjør kjøpet overfor deg selv eller andre. Innerst inne vet du at ordet "investering" er feil og at du egentlig bare har dingsedilla.

Jeg sier ikke at du er som jeg beskriver over, men at jeg får inntrykk av at dette er måten du handler Model X på. Og for all del, på seg selv kjenner man andre - jeg har også dingsedilla og har sykt lyst på AP 2.0. Men på den annen side: Vi trenger ny bil, og vi kan ikke vente i et år.

Bilen min blir ikke dårligere av at det kommer noe nytt.
2017 Tesla Model X 90D

eha

Jeg vil gjerne utdype litt.

Jeg mener ikke å være dømmende. Alle står fritt til å gjøre hva man vil. Jeg prøver bare å forklare at det er en forskjell på hvordan vi ser på dette med kjøp av Model X. Ingenting av det jeg sier gjør at dine begrunnelser er "feil" på noen måte. Hva som er riktig for deg er det ikke opp til meg å avgjøre.

For å ta analogien med Canon 6D. Denne blir neste år erstattet av et nytt kamera. Hvis en person kommer til deg og spør hvilket fullformat Canon-kamera han skal kjøpe for å ta bilder i høst (og gitt at han skal ha et nytt kamera), hva ville du ha sagt? At han ikke skal ta bilder?

Alle anskaffelser av bil har elementer av både lyst og behov. For noen er lysten så sterk og behovet så lite at de kan utsette bilkjøpet. Det er ingenting galt i det, men jeg er ikke der. Jeg tar meg ikke råd til å være der. En Model X er såpass dyr at jeg rettferdiggjøre det med en mye større porsjon behov overfor meg selv, enn ved kjøp av et speilreflekskamera :)
2017 Tesla Model X 90D

KrW

Om AP 2 kommer om et år så er det greit for meg å kjøpe bilen nå. Ifølge artikkelen så virker det som trippelkamera kanskje med mere allerede har vært i produksjon en uke.

Jeg ville anbefalt en pent brukt 6D eller 5D2/3 om man allerede har investert i annet utstyr fra Canon.
Model X 90D 2016 solgt
Leaf solgt

Bjoris

Bil er investering, selvsagt, selv om det er en dårlig investering! At folk blir skuffet og misfornøyd når bilen de kjøper er oppgradert allerede før de får sin bil levert er ikke annet enn en helt naturlig reaksjon!

Dette er baksiden med måten Tesla implementerer ting på. Før Tesla var det jo veldig greit, bilen du kjøpt ville være ca 6 år på markedet og komme med facelift etter 3-4 år. Kjøpte du den som 4 år gml modell så visst du at det ville komme en ny om ca 2 år.

Med Tesla kan det altså komme en "ny" før du har fått din... Jeg har nesten regnet med at det skulle bli slik for egen del. Murphys lov osv, slik det ble sist også, 4 mndr etter levering kom AWD og AP, AP kom vel litt før...

Musken har vel sagt at det vil gå ca 1 år mellom hver større oppgradering og at AWD og innføring av AP var for store endringer, dvs at det normalt ikke skal skje så store endringer og da var Tesla greie og lot folk bestille ny bil... Sånn blir det nok ikke nå!

Vel, om en ikke har betalt bilen kan en ta depositumet som tap og bestille ny, ikke verre enn det, slik er avtalen med Tesla. Hvis Tesla ikke liker det så burde de ha en annen avtale.

Men det er jo nettopp derfor de ikke går ut med slikt før alle som ikke får det  nye har tatt ut bilene sine.

Tipper derfor at Tesla ikke er happy med denne avsløringen, om den ikke var sann hadde nok Tesla vært på banen og benektet den...

Good news er at ny AP vil lage mer nøyaktige data for Tesla slik at også AP 1.0 blir bedre...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: KrW på lørdag 13. august 2016, klokken 15:22
Om AP 2 kommer om et år så er det greit for meg å kjøpe bilen nå. Ifølge artikkelen så virker det som trippelkamera kanskje med mere allerede har vært i produksjon en uke.

Jeg ville anbefalt en pent brukt 6D eller 5D2/3 om man allerede har investert i annet utstyr fra Canon.

I artikkelen står det at "camera housing" allerede er i produksjon. På lik linje med at vi nylig så et kamerahus for to kameraer, men med kun ett kamera.

Jeg klarer ikke se noe sted at det står at kameraet er i produksjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

KrW

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 13. august 2016, klokken 18:31
Sitat fra: KrW på lørdag 13. august 2016, klokken 15:22

I artikkelen står det at "camera housing" allerede er i produksjon. På lik linje med at vi nylig så et kamerahus for to kameraer, men med kun ett kamera.

Jeg klarer ikke se noe sted at det står at kameraet er i produksjon.

Om de forandrer designet på boksen som holder kameraet/ene kan det nesten umulig være av annen grunn enn at de tenker å fylle disse før eller siden. Om det kommer nå eller ettermonteres er ikke så farlig for min del.

Må si at jeg synes autopiloten som er nå allerede er utrolig bra da. Hadde en Model S i to uker i vår. I tillegg skal den bli enda bedre i 8.0. Er ikke utelukket at vi tar ut bilen.
Model X 90D 2016 solgt
Leaf solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA