Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av Louise, tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:25

« forrige - neste »

Louise

Det som har kostet, er det som er oppført som "guidet feilsøking", ut - inn høyvoltsbatteri, trykkteste batteriet , opprette spenningsfrihet hv-system , koble på høyspenning hv-system (av/på strøm ?). Lakkskade på batteribunn er utbedret utvendig. Montert nytt deksel/isolasjon under batteri.Utover det er det en del materialer. Ja, det ble dyrt, men det ser ut som det er blitt gjort litt forskjellig.
Det henvises til DISS kommunikasjon, så antar det er "guidet feilsøking". Og jeg forstår at jeg ikke burde betale for "opplæring". Men nå er regningen betalt, og jeg har bestemt meg for å legge dette bak meg og håpe på skadefri kjøring i årene som kommer.

nortrahof

Her er det en masse unødvendig arbeid!

Det å demontere batteriet og oppnå "spenningsfrihet" har ingen misjon. Det er batteriet - og ikke bilen som er skadet - og batteriet kan ikke utlades slik at man får "spenningsfrihet" på dette.
De har "trykktestet" batterikassen fra utsiden og ikke rettet ut bulken, kun lakkert over den.
"Trykktesting" kunne de gjøre med en sugekopp fra utsiden - og lakkere over skrapen tar minimum tid.
Det du burde betalt for er kanskje NOK 1000 eller 1 time på verksted. Resten er bare tull!

"Guided feilsøking" er fordi verkstedet ikke hadde tilstrekkelig egenkompetanse - og det er ikke noe som du burde betale for. Et autorisert verksted skulle ha egenkompetanse til å utføre oppdrag de påtar seg.

- Det er din sak om du vil godta dette - og om forsikringsselskapet ditt burde godta det! Jeg mener at dette burde vært klaget inn til Prisrådet.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Louise

Sitat fra: nortrahof på onsdag 17. august 2016, klokken 10:33
Her er det en masse unødvendig arbeid!

Det å demontere batteriet og oppnå "spenningsfrihet" har ingen misjon. Det er batteriet - og ikke bilen som er skadet - og batteriet kan ikke utlades slik at man får "spenningsfrihet" på dette.
De har "trykktestet" batterikassen fra utsiden og ikke rettet ut bulken, kun lakkert over den.
"Trykktesting" kunne de gjøre med en sugekopp fra utsiden - og lakkere over skrapen tar minimum tid.
Det du burde betalt for er kanskje NOK 1000 eller 1 time på verksted. Resten er bare tull!

"Guided feilsøking" er fordi verkstedet ikke hadde tilstrekkelig egenkompetanse - og det er ikke noe som du burde betale for. Et autorisert verksted skulle ha egenkompetanse til å utføre oppdrag de påtar seg.

- Det er din sak om du vil godta dette - og om forsikringsselskapet ditt burde godta det! Jeg mener at dette burde vært klaget inn til Prisrådet.

Du har sikkert rett i mye av det du skriver, OG du har bilkunnskap. Det har ikke jeg. Så, når verkstedet sier at batteriet må testes fordi det KAN være skadet, har jeg i min uvitenhet ikke noe valg. Jeg betaler da for undersøkelser og reparasjoner som koster mye mer enn de burde bare for å føle meg trygg på at bilen er ok.

Når de ringer og sier at "Vi må gjøre....", så har ikke jeg kompetanse til å si, "Nei, det trengs ikke, fordi at....".

I andre områder av livet har jeg spart mye penger fordi jeg har fagkunnskap og kan argumentere for/imot. Og akkurat som deg blir jeg frustrert når jeg opplever at mennesker kommer meget dårlig ut fordi de ikke har visst bedre.
Jeg hadde ikke visst foran og bak på hvordan jeg skulle argumentere imot regningen, for jeg hadde bare fått beskjed om at det var nødvendig. Om forsikringen ville godta det vet jeg ikke, ettersom jeg valgte å ta regningen selv. Akkurat det har jeg lurt litt på i etterkant om jeg burde ha gjort. Men hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg vel engstet meg for at det skulle skje en ny skade og bonusen min dale enda mer.
Angående poenget ditt med at jeg ikke bør betale for "guidet" feilsøkingen, sender jeg en mail til forbrukerrådet og spør hva de mener om dette.

Carl Anton Stenling

Prisen du har fått høres ikke urimelig ut - omtrent like mye som en parkeringsbulk.
Uventede utgifter, men likevel ikke mye verre enn andre skader som kan oppstå f.eks. på eksosanlegg hvis bilen tar nedi.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Louise

Hatt en parkeringsbulk (en som kjørte i og stakk av), og den kostet ca 5000,-. Så litt prisforskjell er det...
Men, for å sammenligne hva man får for pengene, så har jeg hatt elektrikere inne som skulle ha helt opp i kr 27 000 for å montere opp en ladeboks. Der var prisdifferansen helt fra kr 16 700 og altså opp til kr 27 000,-. Så at prisen for samme tjeneste varierer, er helt sikker.

Jeg tenker at det er blitt dyrt fordi elbiler, elbilbatteri og reparasjon på elbiler fortsatt er ukjent/usikkert område for mange verksteder, og at det blir utført undersøkelser/utbedringer som kanskje ikke er helt nødvendige. Dette koster penger for kunden, og er noe en må ta med når en velger "nytt".
Men jeg er enig med notrahof som skriver at det skal ikke gå på min regning at verkstedet må bruke tid og ressurser på å innhente ny kunnskap for å utbedre skaden. Den kunnskapen de innhenter, kommer verkstedet til gode i form av ansatte med økt kunnskap og erfaring. De skyver altså utgiftene for økt kompetanse over på meg som kunde. Det er den delen av regningen jeg vil undersøke med Forbrukerrådet om det er riktig at jeg betaler for.

elektrolux

#20
Sitat fra: nortrahof på mandag 15. august 2016, klokken 17:17
13900.-   Dette var dyrt!

- Jeg regner med at de da har for den prisen :
Demontert batteriet fra bilen og tatt ut cellene.
Rettet bulken i platen.
Montert batteriet igjen.
Kanskje ny topplate på batterikassen + tettingsmasse?

Har de ikke gjort dette, så har de tatt klekkelig betalt - for å gjøre ingenting!

Til sammenligning tar vi 2000 kr for en slik jobb som her er beskrevet. Da på Think Classic.

Pakke ned/opp, ut/inn med alle blokkene, retting av bulker + ny lakk, + full gjennomgang av overgangsmotstand mellom blokkene.

Ikke fullt 1/10 av Møller sin pris, så kanskje ikke så ille fra Møller likevel  ::)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA