Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av Louise, tirsdag 04. oktober 2016, klokken 21:25

« forrige - neste »

Louise

Har som nevnt i tidligere tråd, opplevd en skade på bunnplaten og følgende usikkerhet i forhold til batteriet. Fikk telefon fra Møller i dag om at batteriet er i orden, og de venter nå på instruks om hvordan behandle skaden på kassen rundt batteriet. Hvor mye dette kommer på vet jeg ikke, men tipper det blir i området kr 20 000 - 25 000,-

Jeg har aldri brukt bilforsikringen min før, og er derfor usikker på hvordan jeg regner meg frem til om det vil lønne seg for meg å betale regningen selv, eller la det gå på forsikringen. Noen som kan hjelpe meg ?

Per i dag, betaler jeg kr 3331,- , og har en egenandel på kr 5000,-. Jeg har 75% 4. året. Ifølge en bilbonuskalkulator på nettsiden "smarte penger", vil min fremtidige premie bli på kr 3752 , og mitt totale tap inkl egenandel blir på kr 8752,-. Det er lagt inn en del forutsetninger i kalkulatoren, som "kronebeløp det ikke gies bonus for" og "prosentandel av premie det ikke gies bonus på". De detaljene kjenner jeg ikke, og har latt de være som de er som standard i kalkulatoren.

For meg virker det som om skjæringspunktet i når det vil lønne seg for meg å bruke forsikringen er altså på ca kr 8752 ? I dette tilfellet, der regningen ganske sikkert kommer godt over det, er det mest lønnsomt å bruke forsikringen og opparbeide bonus på nytt ?

shufu

#1
Dette blir en dyrt fiks... Heldigvis batteri er ok ellers faktura hadde kanskje vært over bilen ny pris... Vanskelig for noen som er ukjent å forstå at det blir så dyrt å fikse en billig bil... Bra at det løser seg for deg.

Dessverre har jeg ingen svar på din spørsmål, jeg er litt ukjent med forsikring ting også.
Bare lurer på om hvorfor vil du ha en bonus tap? Jeg trodde det var når en ulykke skjer og du har ansvar for dette.
I din tilfelle den uhell som skjedde ser litt mer ut som en stein som treffet frontruten (jeg vet at i den sak det var under bilen og andre ting som treffet men...)
Kan noe forklare meg? Takk :)
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Louise

Det er en kaskoskade, altså den delen av forsikringen som dekker blant annet skade ved plutselig ytre påvirkning. Delkasko dekker brann, tyveri,redning og glass. Når forsikringen betaler ut skader som går på kaskodelen av forsikringen, medfører det bonustap.Det har vel noe med at kaskoskader kan en i stor grad være med på å unngå selv, ved å unngå f eks kollisjoner. I mitt tilfelle har jeg kjørt skadefritt i alle år der jeg har hatt egen bilforsikringen, og har nå altså 75% bonus 4. året. Bruker jeg forsikringen, reduseres bonus til 60%, og premien øker. Spørsmålet er om premieøkningen er "verdt det" sett opp mot kostnaden på skaden.

Tenker og at det er et spørsmål om jeg heller vil betale for skaden, og håpe på to år med skadefri kjøring og dermed oppnå 75% 6. året. Skulle jeg etter det ha en skade, taper jeg ikke bonus.

Det ble veldig dyrt ja. Kundebehandler sa at det hadde gått mye tid til "data ting". Det blir dyre tastetrykk..... For øvrig sa han at det kun er filt under bilen, så da skal det jo ikke mye til for at en skade skjer.

nortrahof

Det virker fortsatt temmelig uklart hva du betaler VAG for i dyre dommer?

Er batteriet i orden og VAG nå har funnet ut at de ikke trenger reparere det, så er det kun batterikassen som trenger utbedring.
Jeg tror ikke VAG tar sjansen på å rette den ut fra utsiden og lar bulken være der? Ved å rette ut bulken fra utsiden, må man antakeligvis sveise på trekkfester på utsiden? Dette krever punktoppvarming av batterikassen - og da får man lett "thermal run-away" som skaper brann i batteriet. Det å rette ut kassen på andre måter, krever at batteriet demonteres - og dette er både omfattende, kostbart og virker unødvendig da selve battericellene ikke er skadet. - Muligens at de limer på "en lapp" utvendig - om det er hull? Det burde ta 15 min.

Jeg tror derfor at VAG lar batterikassen være som det er? Det virker slik på meg, ut fra hva du skriver.

Da har du betalt kun for "konsulentbistand" fra VAG. Det burde kanskje være en times tid for å komme frem til denne vurderingen? - NOK 2k. for at VAG skriver en erklæring på at batteriet ikke er skadet, burde være maksimum av de kan forlange. Dette lønner seg ikke på å ta på kaskoen (da det er < egenandelen).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

elektrolux

For meg høres dette ut som en skade du ikke trenger gjøre noe med.

Er det en reell bulk kan den dras ut ved å punkt sveise på nagler og så trekke bulken ut. Slik sveising vil ikke medføre farlig varmgang inne i batteriet.

Har du mulighet til å legge mobilen under bilen og ta et bilde av skaden?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Louise

Bilen har vært hos Møller siden 29.07, så bilde kan jeg ikke ta. Det jeg vet,er at det er kassen utenfor batteriet som skal utbedres,og at hvordan dette skal gjøres får verkstedet beskjed om mandag. Men ettersom jeg mest sannsynlig kunne hente bilen mandag,er det nok neppe store greien.
Det må også ny bunnplate. Er denne virkelig bare i filt?
Jeg ringer mandag og krever spesifisert prisoverslag,og må jo selvsagt ha en skriftlig bekreftelse på at skaden er utbedret slik at garantien på 8 år på batteriet fortsatt gjelder uten begrensninger.
Problemet for meg og mine like, er at jeg ikke har peiling på bil. Dere som svarer vet hva dere snakker om,og kan sikkert gjøre mye selv.
Men jeg forstår at ny plate og litt flikking på en kasse ikke bør koste kr 20 000,-. Derfor bemerket jeg også innledningsvis at når det nevnes "data tid" i forbindelse med pris,så blir dette dyre tastetrykk. Jeg må derfor finne ut hva jeg faktisk blir krevd betalt for.

elektrolux

Min erfaring med Møller er at en kan trekke fra en null fra deres priser og komme ned på hva kostnaden reelt er.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Louise

Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. august 2016, klokken 16:57
Min erfaring med Møller er at en kan trekke fra en null fra deres priser og komme ned på hva kostnaden reelt er.
Har vel forstått det etterhvert ja... Men da dette ble oppdaget på 2 års service hos Møller,bare ble det slik.
Men vil ikke forsikringsselskapet reagere om prisen er helt utenfor all rimelighet? Jeg tenkte at jeg kunne maile over prisoverslag til saksbehandler og spørre hvordan prisen er utifra deres erfaring?
Har som sagt ikke nøyaktig pris enda,men estimerer utifra det som er sagt iløpet av de siste par ukene.

nortrahof

Spørsmålet er om de retter ut bulken kassen - eller ikke?

- Gjør de ikke det, så er det mest "konsulenthjelp" du betaler for. Dette burde ikke være så kostbart at du bør benytte forsikringen.

- Ellers mener jeg at sveising på batterikassen medfører risiko, selv i et lite punkt. - Vil tro at det ligger en tynn isolasjon på innsiden av batterikassen. Når man "bulker" denne, så er det i første omgang denne isolasjonen som blir trykket sammen før selve battericellene deformeres. Det har du trolig ikke gjort - uten å ha punktert celler?
- Ellers hadde du risikert brann! - Husk at lithium er meget oksyderbart - verre enn natrium. Reint lithium-metall finnes ikke i naturen.
Kritisk temperatur på en slik battericelle ligger mellom 140 - 170 grader før den punkterer eller trykkavlaster.
Ved punktsveising i område der isolasjonen er tynn, har man ikke kontroll over temperaturen nærmeste celle blir utsatt for. Derfor ville jeg ha vært ytterst skeptisk til sveising uten å fjerne cellene.
- Selvfølgelig kan man allikevel ha flaks - om skaden sitter begrenset i et område der det ikke er celler! Da går det an å rette ut på denne måten. - Men hvorfor utbedre dette?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Louise

Slik jeg har forstått det, venter verkstedet på instruks på hva som skal gjøres. Men tidligere er det sagt at dette "lappes" og overmales med Bengalack. Det burde i så fall ikke koste så mye.
Det må også monteres ny bunnplate. Stemmer det at denne kun er i filt ? Det virker litt rart. Trodde det var en metallplate under som beskyttelse.
Uansett, ringer i morgen og får mer info. Om det strengt tatt ikke er behov for å gjøre noe som helst med kassen rundt batteriet, at det blir mer "sånn at vi har gjort noe", blir det helt feil.

nortrahof

Bunnplaten til batterikassen er av stål - men på innsiden mot battericellene er det tynn isolasjon. Denne er fordi man ønsker "å holde på varmen" ved bruk av batteriene, særlig ved minusgrader.
E-UP har ingen batterivarme, så det er kun "tapet" ved lading/utlading av batteriet som varmer opp cellene.
Hadde det ikke vært isolasjon på innsiden, så hadde nok nedkjøling av batteriet ved kjøring i regnvær/slaps forkortet rekkevidden betraktelig?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

sylwester

Jeg tror skjæringspunktet er en del høyere enn 8752. Husk at du om 2 år ville hatt dette uten bonustap (kun egenandel) og man må da kjøre skadefritt i 6 år til før man kan få ny skade uten bonustap. Bruker du forsikringen nå vil det ta deg 12 år å komme til 75% 6år. Dvs. å sjekke om det er verdt å bruke forsikringen krever litt sannsynlighetsregning. 

25.000 er uansett såpass mye mer så det vil nok lønne seg i dette tilfelle hvis det er endelig pris.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Louise

Endelig pris ble kr 13 900. Mye penger, mest timebetaling. Valgte å ta det selv på grunn av bonustap og siden jeg er så nær maks bonus.

nortrahof

Dette var dyrt!

- Jeg regner med at de da har for den prisen :
Demontert batteriet fra bilen og tatt ut cellene.
Rettet bulken i platen.
Montert batteriet igjen.
Kanskje ny topplate på batterikassen + tettingsmasse?

Har de ikke gjort dette, så har de tatt klekkelig betalt - for å gjøre ingenting!
Det er ikke du som skal betale dersom et verksted ikke har kompetanse til å vurdere skaden. Verkstedet skal være kompetent til å gjøre det i flg. myndighetsgodkjenning. "Egenopplæring" er ikke din sak.
Jeg ville bedt om spesifisert timeliste for hver operasjon de har gjort på bilen for å vurdere hva du egentlig har betalt for.

Mange verksteder "spekulerer" i forsikringsskader. Da "kliner" de på regningen. Man skal være like "edruelig" uansett hvem som betaler "gildet".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

trykkertor

Sitat fra: nortrahof på mandag 15. august 2016, klokken 17:17
Det er ikke du som skal betale dersom et verksted ikke har kompetanse til å vurdere skaden. Verkstedet skal være kompetent til å gjøre det i flg. myndighetsgodkjenning. "Egenopplæring" er ikke din sak.

Dette er et meget viktig punkt!!!
Mange verksteder sier timeprisen er dyr fordi mekanikere skal holdes oppdatert og går på kurs for å lære om siste nye. Og det er ikke du som skal betale dem for at de skal finne ut hvordan feilen løses.
Egentlig tror jeg 1 time til vurdering bør være maks, og så betaler man fra de faktisk jobber fysisk med å utbedre skaden.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA