Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre

Startet av Beamer Screamer, tirsdag 04. oktober 2016, klokken 09:45

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Jeg oppdaget noen små bobler i lakken på dørkarmen på førersiden da jeg polerte vår iOn i fjor høst. Jeg fulgte det ikke opp den gang men nå ser jeg at det bare har blitt verre, så jeg tenkte å be forhandler fikse det på neste service til høsten.

Det ser ut som at plastikk-kanten har gnisset mot lakken på et bestemt sted og forårsaket rust (eller zinkslipp som det vel heter på bilforhandlerspråket) - se midt på vedlagte bilde.

Dette bør vel rimelig klart dekkes av lakk- eller rustgarantien? Noen som har erfaring med å reklamere på lignende?

Bilen er en 2014 iOn kjøpt ny i Norge hos Bertel O. Steen.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

pwb

Ikke på ion, men har fått slikt fikset på to andre biler (Peugeot) så det der bør gå fint på garantien ja.

Mr.Zero

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 11. august 2016, klokken 22:47
Jeg oppdaget noen små bobler i lakken på dørkarmen på førersiden da jeg polerte vår iOn i fjor høst. Jeg fulgte det ikke opp den gang men nå ser jeg at det bare har blitt verre, så jeg tenkte å be forhandler fikse det på neste service til høsten.

Det ser ut som at plastikk-kanten har gnisset mot lakken på et bestemt sted og forårsaket rust (eller zinkslipp som det vel heter på bilforhandlerspråket) - se midt på vedlagte bilde.

Dette bør vel rimelig klart dekkes av lakk- eller rustgarantien? Noen som har erfaring med å reklamere på lignende?

Bilen er en 2014 iOn kjøpt ny i Norge hos Bertel O. Steen.

Fikk utbedret minirustbobler nederst på døren på min 2012 Zero. Når det gjelder lakkrust, så bør du få lagd en sak på dette før bilen fyller tre år. Alt blir da mye enklere med tanke på lakkgarantien. Se også meget nøye over resten av bilen slik at du får påpekt det som eventuelt er. Dører, bakluke og området i og ved ladelukene er utsatt. Bilen har ekstremt tynt lakklag, så det er viktig med regelmessig vask og polering/voksing.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Beamer Screamer

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 12. august 2016, klokken 18:54
Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 11. august 2016, klokken 22:47
Jeg oppdaget noen små bobler i lakken på dørkarmen på førersiden da jeg polerte vår iOn i fjor høst. Jeg fulgte det ikke opp den gang men nå ser jeg at det bare har blitt verre, så jeg tenkte å be forhandler fikse det på neste service til høsten.

Det ser ut som at plastikk-kanten har gnisset mot lakken på et bestemt sted og forårsaket rust (eller zinkslipp som det vel heter på bilforhandlerspråket) - se midt på vedlagte bilde.

Dette bør vel rimelig klart dekkes av lakk- eller rustgarantien? Noen som har erfaring med å reklamere på lignende?

Bilen er en 2014 iOn kjøpt ny i Norge hos Bertel O. Steen.

Fikk utbedret minirustbobler nederst på døren på min 2012 Zero. Når det gjelder lakkrust, så bør du få lagd en sak på dette før bilen fyller tre år. Alt blir da mye enklere med tanke på lakkgarantien. Se også meget nøye over resten av bilen slik at du får påpekt det som eventuelt er. Dører, bakluke og området i og ved ladelukene er utsatt. Bilen har ekstremt tynt lakklag, så det er viktig med regelmessig vask og polering/voksing.

Det er litt det jeg tenker også. Greit å få tatt dette på lakkgarantien da jeg ikke er sikker på om dette dekkes av rustgaranti. Og sistnevnte inneholder jo også alle mulige forbehold om ytre på påvirkning etc så jeg er ikke sikker på om den er så mye verdt i denne sammenheng.

Ett år til lakkgarantien går ut. Smart å ta en grundig titt over lakken før garantiutløp ja! Tipper mange glemmer at de ikke nødvendigvis har 5 år her.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Mr.Zero

Fabrikkene og bilimportørene blir mer og mer kjipe når det gjelder garanti, så derfor svært viktig å forholde seg til det som står i vilkårene.
Min bil hadde som nevnt mikroskopiske bobler helt nederst på døra. Citroen godkjente rep, men det som skjedde var at døra ble avmontert og sendt til et eksternt skade/lakk-verksted. Da døra igjen ble påmontert, hadde den en heeelt annen hvitfarge etter utbedring, noe som resulterte i klaging i fra min side. Etter mye om og men endte de to små boblene på 3x1 mm i lakkering av hele bilens side. Hvem som tok den regningen lot jeg være å spørre om... ::)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

elekTrond

På Gjøvik fikk jeg høre at det må rustes hull i "lakkerte karosseriflater" før jeg får dekket noe. Jeg har påpekt denne forbaskede vinduspusserarmen foran et par ganger, samt slarkete takspoiler som gnisser på lakken under.

Jeg skal forresten inn onsdag den 17. august på reklamasjon av takvingen og en FM radio som helst begynner å telle forfra (ch1 / kanal 1) hver gang jeg skifter kanal. Verkstedet la på noen skiver under skruehodene til spoilern. Dette var ikke nok. Tenker de må demontere hele skiten og skifte noen gummibussninger/foringer på innsiden.
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA