Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye vinterdekk - Pigg eller piggfritt?

Startet av ohkaasa, tirsdag 04. oktober 2016, klokken 09:45

« forrige - neste »

pudderjagar

Sitat fra: Rio på torsdag 25. august 2016, klokken 01:18
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 24. august 2016, klokken 23:41
Sitat fra: TB på mandag 22. august 2016, klokken 18:25
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
400 V har 230 mellom fase og nøytral. Dermed blir reknestykket: 230 V x 16 A x 3 faser = 11 kW
Du kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

Man får ikkje 11 kw frå 230v 3fase men da vært 6,3 kw. Men dette kan ingen elbilar benytte seg av. Her vil maks være 3,6Kw

Her er det 230 V TN (det står 400/230 V), så da er det 11 kW.
Dersom det var 230V IT kunne man ikke fått 11 kW, men 6,3 kW.

Les reknestykket litt nærmere. Det står at det er 230v x 16 x 3 = 11kw. Dette er feil reknemåte uansett nettsystem.

Enten så er det 230x16x√3=6,37kw som berre vert levert på TT/IT nett.
Eller så er det 400x16x√3=11kw

230v 3fase er umulig å få ut av eit TN 400v nett, kun 1 fase 230v.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ladov

Joda, det kalles vel 'stjernekobling? Hver fase kobles mot null-lederen. Det er 230V mellom fase og 'null'.

Hint: 400 deler på roten av 3 blir 230. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rio

Sitat fra: pudderjagar på fredag 26. august 2016, klokken 23:12
Sitat fra: Rio på torsdag 25. august 2016, klokken 01:18
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 24. august 2016, klokken 23:41
Sitat fra: TB på mandag 22. august 2016, klokken 18:25
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
400 V har 230 mellom fase og nøytral. Dermed blir reknestykket: 230 V x 16 A x 3 faser = 11 kW
Du kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

Man får ikkje 11 kw frå 230v 3fase men da vært 6,3 kw. Men dette kan ingen elbilar benytte seg av. Her vil maks være 3,6Kw

Her er det 230 V TN (det står 400/230 V), så da er det 11 kW.
Dersom det var 230V IT kunne man ikke fått 11 kW, men 6,3 kW.

Les reknestykket litt nærmere. Det står at det er 230v x 16 x 3 = 11kw. Dette er feil reknemåte uansett nettsystem.

Enten så er det 230x16x√3=6,37kw som berre vert levert på TT/IT nett.
Eller så er det 400x16x√3=11kw

230v 3fase er umulig å få ut av eit TN 400v nett, kun 1 fase 230v.

Med TN kan du tenke at du har tre uavhengige ledere, L1, L2 og L3, og en "retur" N.

Mellom L1 og N har du 230 V, 16 A, som gir 3,7 kW.
Mellom L2 og N har du 230 V, 16 A, som gir 3,7 kW.
Mellom L3 og N har du 230 V, 16 A, som gir 3,7 kW.

Dette gir tilsammen 11 kW.

Alternativt kan du regne L1-L2, L2-L3, L3-L1, og fremdeles få 11 kW.




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

Mulig reknestykke eg viste til ikkje er fagmessig heilt presist. Men, det gir rett svar i praksis for 400 V TN. Eksempel lang rekke med ladepunkt eller lysstolpar. Ved perfekt fordeling mellom fasar skal summen av strøm igjennom N leder bli 0.

Korrekt reknestykke for last som brukar 400 V mellom fasar er det nok andre som kan. Slik Rio har satt opp ser fornuftig ut. Resultat blir likt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pudderjagar

Sitat fra: Rio på lørdag 27. august 2016, klokken 00:08
Sitat fra: pudderjagar på fredag 26. august 2016, klokken 23:12
Sitat fra: Rio på torsdag 25. august 2016, klokken 01:18
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 24. august 2016, klokken 23:41
Sitat fra: TB på mandag 22. august 2016, klokken 18:25
Sitat fra: snoemann på mandag 22. august 2016, klokken 18:01
Jeg lurer også litt på dette... hvilke muligheter har man egentlig med Renault Zoe?

Om man har 400volt og legger opp en 32 ampere kurs til garasjen .. plugger man da rett inn i AC inngangen på bilen og lader med 12kw?
400 V har 230 mellom fase og nøytral. Dermed blir reknestykket: 230 V x 16 A x 3 faser = 11 kW
Du kan dermed koble Zoe direkte til ein rød 16A kontakt, og lader direkte frå AC.

Man får ikkje 11 kw frå 230v 3fase men da vært 6,3 kw. Men dette kan ingen elbilar benytte seg av. Her vil maks være 3,6Kw

Her er det 230 V TN (det står 400/230 V), så da er det 11 kW.
Dersom det var 230V IT kunne man ikke fått 11 kW, men 6,3 kW.

Les reknestykket litt nærmere. Det står at det er 230v x 16 x 3 = 11kw. Dette er feil reknemåte uansett nettsystem.

Enten så er det 230x16x√3=6,37kw som berre vert levert på TT/IT nett.
Eller så er det 400x16x√3=11kw

230v 3fase er umulig å få ut av eit TN 400v nett, kun 1 fase 230v.

Med TN kan du tenke at du har tre uavhengige ledere, L1, L2 og L3, og en "retur" N.

Mellom L1 og N har du 230 V, 16 A, som gir 3,7 kW.
Mellom L2 og N har du 230 V, 16 A, som gir 3,7 kW.
Mellom L3 og N har du 230 V, 16 A, som gir 3,7 kW.

Dette gir tilsammen 11 kW.

Alternativt kan du regne L1-L2, L2-L3, L3-L1, og fremdeles få 11 kW.

Hadde alt vore A4 når da gjeld straum så hadde dette gått bra. Men i praksis så er da ikkje slek.

"Alternativt kan du regne L1-L2, L2-L3, L3-L1, og fremdeles få 11 kW." Dette er feil. Her vil du få ei effekt som er √3 ganger større enn 11 kw fordi staumeni kvar enkelt leder aukar. Hvis du ser så har eg markert L1 med svart kursiv for å vise at du kobbler 2 laster til kvar fase og ikkje 1 last.

Ei 3fase last er avhenning av alle fasane for å fungere. Stikkordet er faseforskyving i forhold til kvarandre på 120 grader. Eg skalikkje gå meir inn på da då da vært veldig teoretisk og tungt for dei som ikkje er så mykje borti dette. Skal du lade med 3fase så må du ha 400v og ikkje 230v.

Da er riktig at effektenuttaket aukar når ein brukar 1faselast mellom fase og N-leder og der kan summere dei enkelte lastene sammen. Men då får ein bare 230v 1fase lading.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

(Jeg er siv. ing. elektro.)

Du får 11 kW fra 400/230V 16 A TN. Det er derfor både MB, Renault og Tesla har 11 kW ladere ombord, og man har 11 kW og 22 kW som standard (siste med 32 A).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#36
Et forsøk på å forklare hvorfor Rio har rett:

En kan tenke seg at trefas laderen egentlig er 3 enfasladere.
Disse ladere er koblet mellom L og N hvor det er 230V. Mellom L1, L2 og L3 er det 400V.

Som enfas lader 3 stk x 230V x 16A = 11kW
Eller se det som 3faslader altså 1stk x 400V x 16A x sqr3 =11kW
Ikke pussig nok akkurat det samme. (Dette betraktningen gjelder 400V TN nett). På grunn av symetrien blir strømmen i N = 0.

Et 230V IT-nett har ikke N og betraktningen kan derfor ikke overføres dit.
Renault kan bare koble én av sine "enfasladre" til en 230V enfaset kontakt. I tillegg trenger den en skilletransformator om enfasekontakten ikke er avledet fra et TN nett (L-N).
Altså 16A fra enfase 1 stk x 230V x 16A = 3,6kW, eller 32A fra enfase 230*32=7,3kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

#37
Eg skjønner ikkje heilt kva dere mener at eg ikkje forstår. Hvis dere leser det eg skriver så ser dere følgende: (litt meir utførleg forklart denne gang)

For å få 11 kw ut av 230v på TN nett så må du bruke 1fase laster som er uavhennig av kvarandre og benytter kun 1fase og N-leder. Bruker du 3 sleke kan du sumere effekten. Dette lar seg gjøre på enkeltladere med elektronikk.
For å få 11 kw ut av 400v TN så må du bruke 3fase slek som på motorer.

Da eg skreiv var at du får ikkje 3fase 230v i TN 400v

Er me ikkje enige då?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. august 2016, klokken 21:42
Eg skjønner ikkje heilt kva dere mener at eg ikkje forstår. Hvis dere leser det eg skriver så ser dere følgende: (litt meir utførleg forklart denne gang)

For å få 11 kw ut av 230v på TN nett så må du bruke 3 stk 1fase laster som er uavhennig av kvarandre og benytter 1fase og N-leder. Dette lar seg gjøre på enkeltladere med elektronikk.
For å få 11 kw ut av 400v TN så må du bruke 3fase. Som for eks 3fasemotorer

Da eg skreiv var at du får ikkje 3fase 230v i TN 400v

Er me ikkje enige då?

Jeg tror ikke det! ;)

La oss ta TN: Det beskrives ofte som 400/230 V, og det betyr det er 400 V mellom fasene (L1 til L2, for eksempel), og 230 V mellom hver av fasene og null (L2 til N, for eksempel). Det er altså BÅDE 400 V og 230 V samtidig.

Ta en trefase-lader i en Mercedes-Benz. De er tilpasset nettopp TN og 400/230 V. Da går L1, L2, L3 og N (samt jord (PE)) inn i laderen. Laderen er altså også 400/230 V.

Så kan du regne på to måten:

Du kan enten tenke deg at laderen har tre 400 V laster (L1 - L2, L2 - L3, L3 - L1) (som om N ikke eksisterte), og si at effekten er 400 V x 16 A x √3 x 3 faser, som gir 11 kW. (Det er slik man regner ut for IT-nett.)

Eller du kan tenke deg at laderen har tre 230 V laster (L1 - N, L2 - N, L3 - N), og si at effekten er 230 V x 16 A x 3 faser, som gir 11 kW.

Så her får du 230 V trefase, fordi du kobler lastene til N.






Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Legg merke til at 230 V x √3 = 400 V.

På jobb bruker vi 690 V, som er 400 V x √3, for å få mer effekt og mindre strøm (tap).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pudderjagar

Eg veit at du aukar spenninga med rtav3.

Da eg seie er at L1-N, L2-N, L3-N er ikkje 3fase. Brukar du da som 3fase vært da fort nyttårsafta på ein varm sommardag.

Har du prøvd å kobble ein 3fase 230v motor på denne måten i eit TN400v anlegg?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. august 2016, klokken 22:06
Eg veit at du aukar spenninga med rtav3.

Da eg seie er at L1-N, L2-N, L3-N er ikkje 3fase. Brukar du da som 3fase vært da fort nyttårsafta på ein varm sommardag.

Har du prøvd å kobble ein 3fase 230v motor på denne måten i eit TN400v anlegg?

Jo, L1 - N, L2 - N, L3 - N er selvsagt også trefase, for L1, L2 og L3 er forskjøvet med 120 grader.

Selvsagt kan du ikke koble en motor beregnet for 230 V delta, på 400 / 230 V stjerne, fordi spenningen blir feil. Det handler ikke om det er trefase eller ei (det er det jo, du har trefaser), men om hvordan man kobler seg til dem, og spenningen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pudderjagar

#42
Deltakobbling har ikkje nullpunkt, men med din teori så skal eg kunne kobble ein 230v motor i Y og kobble til N leder i motorens nullpunkt i eit TN400v. Kan eg da skal eg bøya meg for 3fasekonklusjonen!

Er litt skeptisk.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#43
Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. august 2016, klokken 22:18
Deltakobbling har ikkje nullpunkt, men med din teori så skal eg kunne kobble ein 230v motor i Y og kobble til N leder i motorens nullpunkt i eit TN400v. Kan eg da skal eg bøya meg for 3fasekonklusjonen!

Er litt skeptisk.
Klart du kan, tar du en 230V deltakoblet motor og kobler den i stjerne kan den køres på 400V.
(Om du kobler N eller ikke det spiller ingen rolle.)

Belastes denne motoren 11kW vil den som delta på 230V anlegge trekke 28A mens den på 400V stjerne trekker 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. august 2016, klokken 22:18
Deltakobbling har ikkje nullpunkt, men med din teori så skal eg kunne kobble ein 230v motor i Y og kobble til N leder i motorens nullpunkt i eit TN400v. Kan eg da skal eg bøya meg for 3fasekonklusjonen!

Er litt skeptisk.

Det kan du jo, og for noen motorer så kobler du dem i delta for å starte dem (høyere spenning), og så kjører du dem i stjerne:

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA