Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 5-seter?

Startet av Giovanni, tirsdag 04. oktober 2016, klokken 01:06

« forrige - neste »

Giovanni

Hei,

Spm 1: Klarte å miste mobilen min så den traff alurammen som er rundt skjermen i bilen. Det ble ett lite hakk, som irriterer meg grenseløst hver gang jeg setter meg i bilen.

Har noen fått byttet denne rammen og kan fortelle meg hvor mye dette koster sånn ca?

Spm 2. Bilen har kun gått 2800 km men skinnsetene har allerede begynt å bli slitte ved ryggstøttene. Jeg er forsiktig når jeg går inn / ut av bilen, men allikevel slites setene utrolig fort. Setene er nextgen i sort skinn.

Har noen fått setene byttet ut på garanti?



Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
- 2016 Tesla Model S 90D Pearl White Full spec
- 2016 Nissan Leaf Tekna 30kWt Bronze Full spec

Giovanni

Fant ut av det. Pris på ny ramme 3200,- med montering

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

- 2016 Tesla Model S 90D Pearl White Full spec
- 2016 Nissan Leaf Tekna 30kWt Bronze Full spec

Bjoris

#2
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24615.msg471573.html#msg471573

Flere klager på NG setene, fint om du tar bilder og legger ut da folk har litt forskjellig oppfatning av hva som er slitasje.

Ett skinnsete får ofte rynker ganske fort uansett merke, men det skal selvsagt ikke være fysisk slitasje, som at noe løsner, skaller av som jeg har sett bilder av på disse setene, eller deformeres på lang tid... Sidevangene får kjørt seg og der har jeg sett Audier som har hatt helt ødelagte sidevanger, men om en er forsiktig som jeg var på min så så de ut som nye etter 80.000 km... Next gen ser ut til å tåle veldig lite, det er jo trist for setene ellers var en vesetnlig oppgradering fra den forrige type i opplevd sittekomfort og utseende
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Giovanni

Slikt ser slitasjen ut hos meg. Tror du dette er noe man kan få dekket på garanti?



Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

- 2016 Tesla Model S 90D Pearl White Full spec
- 2016 Nissan Leaf Tekna 30kWt Bronze Full spec

Øggen

#4
Tydelig på mine seter. 85D levert Okt 15, 34000 på teller'n
Mykje dårligere kvalitet på NextGen i forhold til seta på P85'en ej hadde.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Cookie Monster

#5
Setene til Tesla har vel aldri vært blant det beste på holdbarhet, men synes mine nextgen holder seg bra. Sett flere av de eldre som ser veldig ille ut og andre ikke. Det meste går på bruk.

Nextgen tåler nok ikke mindre enn de gamle. Forskjellen er i hovedsak at nextgen setene faktisk har sidestøtter og ikke nesten flate som de gamle er. Så når man setter seg inn og ut er det mye lettere å ta borti sidestøttene og lårstøttene med jeans som sikkert har knapper og glidelås på.
Det er ytre påvirking og vil skade seter uansett over tid, uansett leverandør. Alle moderne skinnseter i biler er farget og har en "klarlakk" sealer over. Når den slites bort går fargen bort med en gang slik man ser på bilde over.

Trikset her er å ikke være borti når man setter seg inn. En inn/ut profil som tar setet lengre bak og rattet opp hjelper veldig på.

Ellers er det viktig med riktig vedlikehold. Er setene skitne med møkk og sand som ligger i de. Vil det gjøre at beskyttelsen over fargen slites raskere bort.

Gå over med en lett fuktig klut ofte. Og rengjør de med egnet produkt er de veldig skitne. Får også type sealere for moderne skinnseter som man kan legge på. Spesielt på utsatte steder som sidestøtter som hjelper mot friksjons skader.
som feks colorlock sitt sett
http://car-spa.no/1/skinnpleiesett-colourlock-beskyttelse

Ikke smør de inn med fettete skinnkremer som ikke har noe funksjon. Er ikke skinnet man behandler men beskyttelsen som alle skinnseter siden rundt 1990 i biler har over skinnet og fargen. En oljete krem vil aldri trekke igjennom. Den vil bare legge seg på utsiden og trekke til seg møkk.
Dette står også i manualen til de fleste produsenter ink Tesla.

Mer info om det her.
http://lttleathercare.com/2016/03/20/leather-conditioners-or-protectors/
http://www.drleather.com/Files/Some-Leather-Education-DRL-only.aspx
http://www.drleather.com/Leather-Cleaners/Today-s-Leather-Manufacture-(1).aspx

Når det har farget av kan det heldigvis repareres med å farge det igjen.
Flere firma som driver med det. I Oslo område vil jeg anbefale disse http://oslo-skinnspesialisten.no
2015 P85D

Giovanni

Går over ofte med swissvax sitt sett. Tar på elefantfett ellers på de mest utsatte områdene, som for eks sitesstøttene. Dette hjelper, og unngår nå alltid å røre sitesstøttene når jeg gå inn/ut av bilen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

- 2016 Tesla Model S 90D Pearl White Full spec
- 2016 Nissan Leaf Tekna 30kWt Bronze Full spec

moso

Skinnet blir ikke blankt av elefantfettet? Ikke turt å prøve det ennå..
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Cookie Monster

Det elefant fettet er egentlig for bruk på skinnseter på veteranbiler som er kabriolet. For å beskytte mot regn osv siden gamle skinnseter ikke har noe beskyttelse slik som moderne seter har.

Det hjelper sikkert med å beskytte litt men blir nok litt fettete der, som vil trekke til seg møkk og vil fort gå bort siden det trekker ikke inn.

Ville heller brukt en sealer for moderne skinnseter som den jeg linket til tidligere.
eller denne http://gtechniq.com/products/auto/perfect/exterior/paint/l1-leather-guard
Den får man oss bla Bilnerden.no

Men de hjelper bare mot avfarging fra jeans og friksjons skader. Glidelås og knapper beskytter ikke noe mot ;) Så der er trikset å ikke være borti med det.

2015 P85D

hoffa

Har brukt Geyon på setene. Skinnet så ut som nytt når jeg solgte bilen etter 2 år.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Cookie Monster

Den er også et bra valg :)

Synd mange skinnpleie anbefalinger enda henger igjen på hva man brukte for 30 år siden :P Er som nevnt og linket til tidligere her stort forskjell på dagens skinnseter og hva som ble brukt i gamledager siden 99.9% av dagens seter i biler er "Pigment coated leather" som har en polymer coating. Når selv de som lager slike produkter som leather master osv og de som jobber med skinn daglig sier man ikke skal smøre inn bilsetene med olje/fuktighetskrem så stoler jeg på de. Siden setene har klarlakk som ikke en gang vann går igjennom. Bare å teste selv med vann på setet. trekker det inn? nei. Tror man da en oljete krem trekker inn? :P Grunnen til at det blir borte etter noen timer er at det fordamper eller havner på klærne.

Hvis det man smører på endrer utseende på skinnet med at det blir blankt eller mørkere kan man være ganske sikker på at det bare har lagt seg på utsiden og ikke gjør stort mer enn å trekke til seg møkk, fordamper eller havner på klærne.

På lakk har det kommet seg og de fleste har for lenge siden sluttet med polergarn og den grønne turtle wax flaska  ;D
2015 P85D

Giovanni

Skal testes! Takk for tipset.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

- 2016 Tesla Model S 90D Pearl White Full spec
- 2016 Nissan Leaf Tekna 30kWt Bronze Full spec

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA