Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor får man kjøpt rimelig ChaDeMo-ladekabel?

Startet av elektrolux, mandag 03. oktober 2016, klokken 10:39

« forrige - neste »

elektrolux

http://www.agderposten.no/nyheter/dette-er-bilen-fra-helvete-star-det-pa-teslaen-1.1563280

Lurer på hvordan dette stiller seg i forhold til Norske forbrukerrettigheter og fri flyt av verkstedstjenester?

For meg betyr dette at jeg ikke kan forvente tilgang til verkstedsmanualer og diagnoseutstyr til Tesla 3 som jeg står på venteliste på, og dermed er halve gleden med å eie en slik bil vekke.

Har også vurdert behovet for en langtrekkende GT type elbil som svært begrenset, og satser derfor på at VW kommer på banen med en XL lignende sak.

Trekker derfor min reservasjon på T3 :-[
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

#1
Tesla er litt dårlige på dette. Det kan hende de er litt i gråsonen når det fri flyt av tjenester og tilgang til å endre på sin egen bil.

Men jeg skjønner at Tesla har en ganske streng policy. Det er bare å se på alle artiklene rundt branner, ulykker der sjåføren har benyttet autopilot, feil på understell, drivlinjer, osv. Elbil er nytt og ukjent, og media og short-handlere er *svært* raskt ute med negativt vinklede artikler. I Norge er det *relativt* greit, da folk begynner å bli vant til elbil, men i USA og andre steder er det ganske utrolig hvor stor negativitet det er.

Om denne eieren har vært uaktsom og ikke fått reparert bremsene riktig, slik at det forårsaker en alvorlig ulykke - hvem tør vedde på at Tesla ikke vil få skylden i diverse artikler o.l.? Ikke jeg. Selv når Musk benyttet seg av aksjeopsjoner for å kjøpe flere aksjer i Tesla, der han også solgte unna noen aksjer for å dekke skatten, samt ga 2 mrd kroner til veldedighet, så florerte det artikler rundt at han holdt på å selge seg ut av Tesla og han er en pengegal profittjager. Fakta har absolutt null verdi for svært mange Tesla-hatere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Har jobbet i amerikanske selskaper, og de utnytter slike argumenter til å låse kundene til eget servicenettverk.

VW, MB og BMW går stikk motsatt vei og det er fri flyt av dokumentasjon og diagnoseutstyr slik at bileieren kan stelle med bilen sin. I min verden gir det en tryggere bil, enn en som ikke får annet stell enn overpriset verkstedstjenester der mekanikeren ikke får lov å bruke for mye tid på den enkelte bil.

Elbilens inntog må ikke bety at det blir slutt på 100 års DIV arbeid på egne biler. En hobby som engasjerer millioner av bileiere og ungdommer, og gir mye glede og kompetanseoppbygging.

Vi ser tendensene og det er skremmende. Allerede i dag er det forbudt å sette inn et batteri fra en Tazzari i en Think Classic. Som følge av det forsvinner Norges beste bil ever i skremmende fart.

Her bør Elbilforeningen komme på banen og ordne opp før det er for sent. Ellers blir vi et Pokomon letende folkeslag som knapt kan bytte pollenfilter på egen bil >:( >:( >:( >:( >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Tesla vil nok mykes opp over tid. Etterspørselen, finansieringsmulighetene, osv til VW, MB og BMW er fullstendig upåvirket av eiere som misbruker bilene sine og forårsaker ulykker, dette skjer regelmessig. Tesla er ikke der ennå, fortsatt blåses hver minste sak opp i media.

Tesla må bli et større, mer normalt bilmerke før de kan myke opp politikken. Kanskje ca 2020.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kaiat

I USA har traktorprodusenten John Deere klart å gjøre det ulovlig for amerikanske bønder å feilsøke og reparere et problem på deres egne traktorer. Bøndene må derfor oppsøke et merkeverksted.http://www.capitalpress.com/Profit/20160709/farmers-lobbying-for-the-right-to-fix-own-tractors

Det er verdt å merke seg at en gruppe av bilprodusenter (deriblant Mercedes, VW og BMW) forsøkte seg på det samme, men der ble det mobilisert en kampanje mot forslaget og det falt.

Så snart havner du vel bak lås og slå om du tar servicen selv...

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. august 2016, klokken 09:27
Allerede i dag er det forbudt å sette inn et batteri fra en Tazzari i en Think Classic. Som følge av det forsvinner Norges beste bil ever i skremmende fart.

Akkurat dette er vel nok et utslag av lettvindthet; "dette vet vi ikke noe om, så vi sier blankt NEI"-reaksjonen vi ser i så mye nytt. Segway-forbudet var vel også et utslag av dette.

Jeg tenker at elbilforeningen burde være en pådriver for å drive lobbyvirksomhet mot politikerne, slik at vi kan få en åpning i loven for å oppgradere eksisterende biler (spesielt de gamle) med ny og bedre teknologi. Det eneste som burde ha noe å si på om det er lov eller ikke er om vekt/vektfordeling blir vesentlig endret slik at det kan påvirke kjøreegenskaper/sikkerhet, og selvsagt at jobben er skikkelig utført.

Jeg håper og tror også at Tesla vil mykne opp når det gjelder det å kunne gjøre ting utenfor merkeverksted. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leif1

Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. august 2016, klokken 08:58
http://www.agderposten.no/nyheter/dette-er-bilen-fra-helvete-star-det-pa-teslaen-1.1563280

Lurer på hvordan dette stiller seg i forhold til Norske forbrukerrettigheter og fri flyt av verkstedstjenester?

For meg betyr dette at jeg ikke kan forvente tilgang til verkstedsmanualer og diagnoseutstyr til Tesla 3 som jeg står på venteliste på, og dermed er halve gleden med å eie en slik bil vekke.

Har også vurdert behovet for en langtrekkende GT type elbil som svært begrenset, og satser derfor på at VW kommer på banen med en XL lignende sak.

Trekker derfor min reservasjon på T3 :-[

Cookie Monster her på forumet refererer støtt og stadig til delelister og manualer, så de er det tydeligvis grei mulighet til å få tak i.

Denne bilen har vært kondemnert. Er det så merkelig at leverandør ikke vil slippe løs denne på veien igjen uten videre syns du?
Konvertitt fra S til X

Kavorka

Sitat...har Tesla sagt seg villig til å gi Kringlemoen tilgang til nettverket mot at et verksted i Drammen går over og godkjenner bilen.

– Denne jobben vil koste meg mellom 20.000 og 30.000 kroner. Og godkjenner de alt, får jeg på ny tilgang til Teslas nettverk. Men da må jeg samtidig fraskrive meg all garanti på bilen, og skulle noe skje senere er det jeg som må ta regningen selv...
Kan ikke se det er urimelig at de vil gå over den, ei heller at garanti frafaller.

Espen Hugaas Andersen

Ja, det at garantien frafaller er helt rett og rimelig. Bilen er jo satt sammen av deler fra to Model S som har vært i såpass kraftige ulykker at bilene har blitt regnet som totalvrak. Tesla kan ikke vite hvilke skader som har oppstått inni batteri, motor, motorkontroller, lader, osv.

Kanskje man kunne diskutert om garantien fortsatt ville gjelde på ting som ikke på noen som helst måte er relatert til ulykkene. Altså hovedsaklig TSBer. Tesla burde si seg enig i at dette vil dekkes, i hvert fall om han lar Tesla gå over bilen og godkjenne den som trygg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Burger

Sitat fra: Leif1 på torsdag 11. august 2016, klokken 10:57
Denne bilen har vært kondemnert. Er det så merkelig at leverandør ikke vil slippe løs denne på veien igjen uten videre syns du?

Leser vi samme artikkel? De nekter å fjerne sperring av bilen i Tesla nettverket som gjør at varmeapperat og skjermen inne i bilen ikke virker. Dette er reinspikka vrangvilje siden bilen er kjørbar slik jeg tolker artikkeln. Nå kjenner jeg ikke til ombygging/reparering av biler, men dersom det er gjort riktig/godkjent av myndigheter så har ikke Tesla noe med å prøve å stoppe den fra å kjøre.

Det har vært problemer med kondemnert Leaf fra USA som blir reparert i Polen og importert som ok bil til Norge. Men problemet er at det ikke opplyses at bilen er en reparert vrakbil slik at selger om risiko og prisen blir mer riktig.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal


tutti

Sitat fra: kaiat på torsdag 11. august 2016, klokken 10:55
I USA har traktorprodusenten John Deere klart å gjøre det ulovlig for amerikanske bønder å feilsøke og reparere et problem på deres egne traktorer. Bøndene må derfor oppsøke et merkeverksted.http://www.capitalpress.com/Profit/20160709/farmers-lobbying-for-the-right-to-fix-own-tractors

Det er verdt å merke seg at en gruppe av bilprodusenter (deriblant Mercedes, VW og BMW) forsøkte seg på det samme, men der ble det mobilisert en kampanje mot forslaget og det falt.

Så snart havner du vel bak lås og slå om du tar servicen selv...
Med bare 40 000 frittstående bønder igjen i hele USA så har de ikke lenger noen påvirkning. Se bare på såkornene: De er patentert av store frøfirmaer som krever lisens og gebyrer på patenter fra bøndene.

Siggen

Sitat fra: Kavorka på torsdag 11. august 2016, klokken 12:53
Sitat...har Tesla sagt seg villig til å gi Kringlemoen tilgang til nettverket mot at et verksted i Drammen går over og godkjenner bilen.

– Denne jobben vil koste meg mellom 20.000 og 30.000 kroner. Og godkjenner de alt, får jeg på ny tilgang til Teslas nettverk. Men da må jeg samtidig fraskrive meg all garanti på bilen, og skulle noe skje senere er det jeg som må ta regningen selv...
Kan ikke se det er urimelig at de vil gå over den, ei heller at garanti frafaller.

Men hvorfor skal dem det? De har jo ikke kompetanse på slikt selv en gang og setter alt ut til RAC/Drammen Karrosseri. Bilen er jo typegodkjent hos SVV. Det er SVV ansvar å sjekke at oppbygningen er gjort forskriftsmessig og etter typegodkjenningen. Samt sjekke at utførende repratør er godkjent for slikt.  Har vært med å bygd opp diverse BMWer på samme måte og aldri opplevd slikt som dette.

jkirkebo

Sitat fra: Siggen på fredag 12. august 2016, klokken 22:29
Sitat fra: Kavorka på torsdag 11. august 2016, klokken 12:53
Sitat...har Tesla sagt seg villig til å gi Kringlemoen tilgang til nettverket mot at et verksted i Drammen går over og godkjenner bilen.

– Denne jobben vil koste meg mellom 20.000 og 30.000 kroner. Og godkjenner de alt, får jeg på ny tilgang til Teslas nettverk. Men da må jeg samtidig fraskrive meg all garanti på bilen, og skulle noe skje senere er det jeg som må ta regningen selv...
Kan ikke se det er urimelig at de vil gå over den, ei heller at garanti frafaller.

Men hvorfor skal dem det? De har jo ikke kompetanse på slikt selv en gang og setter alt ut til RAC/Drammen Karrosseri. Bilen er jo typegodkjent hos SVV. Det er SVV ansvar å sjekke at oppbygningen er gjort forskriftsmessig og etter typegodkjenningen. Samt sjekke at utførende repratør er godkjent for slikt.  Har vært med å bygd opp diverse BMWer på samme måte og aldri opplevd slikt som dette.

Jeg tror ikke at SVV f.eks har kompetanse til å sjekke at hurtiglading fungerer korrekt, at batteripakken får nødvendig kjøling osv. Ting som kan føre til farlige situasjoner ved hurtiglading. Bilde av nedbrente Teslaer ved SC er ikke god reklame, og også farlig for andre som lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. august 2016, klokken 23:44
Jeg tror ikke at SVV f.eks har kompetanse til å sjekke at hurtiglading fungerer korrekt, at batteripakken får nødvendig kjøling osv.

En kjapp autoscan med diagnoseutstyret vil avsløre ev. feil her.

Enda en grunn til å frigi slikt utstyr.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA