Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekktrykk

Startet av Milzit, mandag 03. oktober 2016, klokken 09:30

« forrige - neste »

65lars

Takk for alle lenkene, har lest alt. - men som en gammel fyr i en C-Zero, forstår jeg ikke helt hvorfor man bør bytte dekk, for bedre fart, bedre distanse, osv..  I en Trilling!

Jeg har 175/55 R15 (continental) vinter-bakdekk.

(Og jeg har søkt i timesvis, for å finne rimelige kjettinger for denne, siden jeg snart flytter til et sted med bratte bakker. Hittil har jeg ikke funnet noe, under kr. 500.)
:-)
Trilling, bestilt KIA

TB

Når eg bytta dekk var det for betre veggrep. Er ikkje alltid like morro at bakenden sklir ut i alle rundkjøyringar. Det er nok litt å hente på auka rekkevidde med dekk som har liten rullemotstand - i det totale bildet blir det ikkje den store forskjellen.

Når det gjeld kjetting - her har eg ingen erfaring. Har opplevd å sette meg fast, men det var før eg skifta dekk, og i djup snø, kjetting fungerer vel best på hard snø eller is? Om ein bur ein stad med bratte bakker kan det sikkert være nyttig. Om det ofte er vinterføre er alternativet piggdekk? Eg kjører mest i saltsuppe på vinteren..

Søkte og fant denne teksten i ein annan tråd:

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. desember 2012, klokken 17:10
Sitat fra: Bjornt på tirsdag 11. desember 2012, klokken 12:07
De som selges på CD Cardic er bra,har  prøvd dem. De er så godt som like som de som Biltema selger. Har brukt begge og de er bra nok, kom bakken opp og ned. Litt plunder å sette de på da, men tror det er mye enklere på en trilling enn en forhjulsdr fossil bil. Mer plass rundt hjulet.

Kjettinger til tresifrede beløp er uansett kun til "nødbruk", slik som å komme opp en bratt kneik. Skal man, som meg, innimellom kjøre mange kilometer med kjetting på må det grovere skyts til. Jeg sverger selv til RUD-Matic Disc (eller andre utgaver fra RUD), disse kan bestilles fra f.eks Tyskland. Koster med frakt typisk 2000-2500,- men er av en helt annen kvalitet enn "Biltemakjetting".
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Milzit

Felgene på bilde er vintersettet hvor jeg har 145 både foran og bak. Jeg får ta de med opp til Mitt dekkhotell, kjedelig hvis jeg må ha nye felger for å få original dimensjon..

Sent from my iPad using Tapatalk

TB

Sitat fra: Milzit på tirsdag 16. august 2016, klokken 23:16
Felgene på bilde er vintersettet hvor jeg har 145 både foran og bak. Jeg får ta de med opp til Mitt dekkhotell, kjedelig hvis jeg må ha nye felger for å få original dimensjon..
Om dekkhotellet har levert ut feil hjulsett til deg så ville ende opp med eit par ekstra bakhjul som dei ikkje kan montere framme på ein annan bil. Desse burde dermed stå igjen på hylla..?

Dekkhotell skal normalt merke alle hjulsett, - slik at dei leverer ut igjen korrekt, men feil kan skje...

Om det var 2 x 145 som vart levert inn har feilen oppstått ved forhandler når bilen var ny?
Lørenskog

Milzit

Dette er ikke dekkhotellet sin feil, men jeg fikk en OK pris på dekk fra de. (Bruker de på andre bilen) Dekkene satt på bilen vi kjørte brukt privat for snart 3 år siden..

Sent from my iPad using Tapatalk

TB

Sitat fra: Milzit på tirsdag 16. august 2016, klokken 23:24
Dette er ikke dekkhotellet sin feil, men jeg fikk en OK pris på dekk fra de. (Bruker de på andre bilen) Dekkene satt på bilen vi kjørte brukt privat for snart 3 år siden..

Ah.. to vintersesonger med 145 bak...  godt det har ikkje har endt i grøfta eller med kollisjon....
Blir seint å klage til selger, eller forhandler der bilen vart kjøpt.

Du kan selge felgane på Finn, eller her på forumet under kjøp og salg delen. Er nok mange trillingar som treng nye dekk der felgen er skada..

Bør nok kjøpe nye felgar - slik at du kan få 175 på bak.
Lørenskog

tomrh

Btw - jeg kjøpte Sento Mits felger for et par år siden, de er bittelitt bredere enn originalt. Det gir mulighet til å bruke Nokian vinterdekk som bare finnes i dimensjonene 165/60R15 og 185/55R15 og ikke original dim. Nokian er testvinner omtrent hver vinter.

(Her avbildet med piggdekk i nevnte dimensjoner: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22996.msg434327.html#msg434327)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kaiat

Det var en annen bruker her på forumet som også fikk utlevert feil vinterhjul med med sin iOn for en tid tilbake: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24269.msg409960.html#msg409960

Der passet det ikke i det hele tatt, men det er tydeligvis ikke lett dette med ulik dekkdimensjon fremme og bak for bilforhandlerene...

Mr.Zero

Sitat fra: 65lars på tirsdag 16. august 2016, klokken 18:15
Takk for alle lenkene, har lest alt. - men som en gammel fyr i en C-Zero, forstår jeg ikke helt hvorfor man bør bytte dekk, for bedre fart, bedre distanse, osv..  I en Trilling!

Jeg har 175/55 R15 (continental) vinter-bakdekk.

(Og jeg har søkt i timesvis, for å finne rimelige kjettinger for denne, siden jeg snart flytter til et sted med bratte bakker. Hittil har jeg ikke funnet noe, under kr. 500.)

Jeg kjøpte snøsokker (en norskutviklet greie) til min på opphørsalg i en Bilxtra-butikk. Kjørte 4 vintre uten å få bruk for dem! Lot de følge med bilen da jeg solgte den. Blir nok aldri brukt av ny eier heller.. ::)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Jeg kjøpte mine kjettinger på Biltema for 3 år siden, men de har sluttet med den minste størrelsen.

Likevel vil jeg tro at den nå minste størrelsen, varenr 37124, vil gå, ser at de passer til 185/60R15 som er 5% større hjulomkrets enn 175/55R15. Vil nok gå fint å bare stramme de litt ekstra. Jeg personlig ville ihvertfall tatt sjansen på å kjøpe og prøve når de bare koster 199 kroner.
Stjørdal

Milzit

Sitat fra: TB på tirsdag 16. august 2016, klokken 23:42
Sitat fra: Milzit på tirsdag 16. august 2016, klokken 23:24

Ah.. to vintersesonger med 145 bak...  godt det har ikkje har endt i grøfta eller med kollisjon....
Blir seint å klage til selger, eller forhandler der bilen vart kjøpt.

Du kan selge felgane på Finn, eller her på forumet under kjøp og salg delen. Er nok mange trillingar som treng nye dekk der felgen er skada..

Bør nok kjøpe nye felgar - slik at du kan få 175 på bak.
Takk for at jeg ble oppmerksom på dette her før jeg kjøpte nye dekk. Det er min kone som kjører denne bilen, men om vinteren må vi bytte bil da hun ikke kommer opp i høyden der hun jobber :) Jeg jobber nede ved sjøen, så det er ikke så mye snø her.

Håper på bedre egenskaper til vinteren, da jeg aldri har kjørt en bil som har vært dårligere på vinterferie...

Stjerneglis

Skrekk og gru! Godt det ikke har skjedd en ulykke sier jeg  :o
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

tomrh

Så ille er det nå ikke da, antiskrens slår jo inn, og man kjører vel forsiktig vinters tid. Fremkommeligheten har sikkert vært bedre med smale dekk, det kan hende det var forrige eiers hensikt?
Men regner med at det ikke har vært brukt senterringer heller da? Det gir mulighet for opptil 1 mm avvik mellom senter av aksling og felgsenter, rart om det ikke har vibrert litt?
Stjørdal

65lars

Redigert 27.8.16
Takk for svar om kjettinger.  Skal forsøke dette, eller "sokker" - siden jeg hater tanken på å sitte fast, 100 meter fra heimen!  :-)

var til ingen andre, går jeg ut ifra...
Hmm - mht. kjettinger - på 175/55 R15 bakhjul, fikk inn to svar fra BilTema - og det ene sa at det vil ta alvorilg arbeid, for å få deres kjettinger til å passe mine hjul.

Jeg har noen gamle kjettinger - fra en VWGolf - av "hurtig installasjoin kvalitet"   for større hjul, og kan jo ikke dy meg - sjekke ut om jeg kan "modifisere disse"  - reduksjon.
Trilling, bestilt KIA

Milzit

Jeg fikk tilbud på 2 stk Trinity Eco 4.5" og 2 stk 5.5" til 655 + mva på Mitt Dekkhotell, tror jeg går for disse.
Total 7800 ink mva inkludert arbeid og 4 stk Conti Viking Contact 6

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA