Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekktrykk

Startet av Milzit, mandag 03. oktober 2016, klokken 09:30

« forrige - neste »

Milzit

Jeg har fått tilbud på følgende dekk på vår Zero. Bilen blir kun brukt til bykjøring i Oslo, de piggfrie Blizzak som stod på bilen var utrolig dårligere og er nå utslitt. Har aldri kjørt en bil som er dårligere på vinterføre med disse dekkene.. :)

God fremkommelighet om vinteren er det viktigste, ikke rekkevidde.
Sommerdekk:
ContiEcoContact EP 145/65R15 foran 175/55R15
Vinterdekk:
ContiVikingContact6 145/65R15 foran og bak

Dette er dekkdimensjoner som står på bilen nå.

Høres det kurrant ut i forhold til dimensjon og ikke minste type dekk?

TB

Eg kjøpte Continental Viking 6 i original dimensjon: 145/65-15 + 175/55-15 for 4592 ferdig avbalansert, og montert i Januar 2016. Har ikkje angra på det kjøpet - svært mykje betre enn slitne orginal dekk som eg hadde.

Les meir her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22996.msg446112.html#msg446112

Sommerdekk har eg ikkje skifta enno.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

#2
Sitat fra: Milzit på torsdag 11. august 2016, klokken 00:12
ContiEcoContact EP 145/65R15 foran 175/55R15
Bakdekk har rulle E og framdekk rulle F, tipper du har mistet 10% rekkevidde med disse.

Dersom best rekkevidde er ønskelig så kjøp de originale Dunlop Enasave 2030, med rulle C både foran og bak.

(Btw - Jeg kan varmt anbefale Pirelli Cinturato P1 Verde i 155/60R15 foran! Samme rullemotstand som Dunlop, kortere bremselengde på våt asfalt og dimensjonen øker stabiliteten og gjør bilen mindre følsom for vind.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Det tror jeg ikke noe på.   Mulig rullemotstand øker med 10% m en det er bare en liten del av forbruket.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

65lars

#4
På vei til å si noe, men erik e sa noe først.

For meg er dette intressant - fremover, siden jeg har piggfrie vinterdekk (tror de er Continental) og Dunlop sommerdekk.  Har enda ikke kjørt "vinter."

Men er det 20-30 cm med snø, eller noen cm med holke, spiller det vel ikke store rollen, hvordan dekk man har.

Spørsmålet, kanskje litt "off topic" er - finnes det rimelige "hurtig-kjettinger" for Zeroer og andre trillinger (med bakhjulsdrift)?

Finnes der fremdeles "Knipetak" og for disse små hjulene?   :D

(redigert for irrelevans)  :o
Trilling, bestilt KIA

tomrh

#5
Sitat fra: erik e på torsdag 11. august 2016, klokken 16:16
Det tror jeg ikke noe på.   Mulig rullemotstand øker med 10% m en det er bare en liten del av forbruket.
Du får bare tro så mye du vil. Dette er erfart, jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5753.msg91122.html#msg91122
Vinterdekkene det refereres til hadde rulle E+F, og når jeg sa 10% over var jeg snill.

(Trådstarter har Tesla og skjønner at dekk betyr mye når de som bruker Landsail med rulle B får 4 mil ekstra ift originale dekk med rulle C.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Stjerneglis

145/65R15 foran og bak på vinteren? Enten er det en skrivefeil, eller så har dekkselgeren driti på draget. Lovlig er det heller ikke...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Beamer Screamer

Har Conti Viking Contact 6 på original dimensjon.

Gode dekk til bruk i Oslo-vinteren der vi kjører mye på bar/våt vei, men også snø og is på de mindre veiene. Disse dekkene funker bra til alt.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 11. august 2016, klokken 22:12
145/65R15 foran og bak på vinteren? Enten er det en skrivefeil, eller så har dekkselgeren driti på draget. Lovlig er det heller ikke...
145 på alle hjul har jeg prøvd. :D Det må bare være skrivefeil for noe verre har jeg aldri kjørt på, esp'en gikk jo helt bananas.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. august 2016, klokken 09:39
Bakdekk har rulle E og framdekk rulle F, tipper du har mistet 10% rekkevidde med disse.
Dersom best rekkevidde er ønskelig så kjøp de originale Dunlop Enasave 2030, med rulle C både foran og bak.
Min erfaring er at etter eg la på Continental Viking 6 så var det mulig å komme fram - bilen hang på vegen. Forskjellen til dei gamle Kumho vinterdekk i original dimensjon frå 2012 var svært stor. Om rekkevidden vart redusert er mulig, men ikkje så mykje eg tenkte over det. Vinterstid blir uansett rekkevidden mykje redusert av andre forhold.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Milzit

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 11. august 2016, klokken 22:12
145/65R15 foran og bak på vinteren? Enten er det en skrivefeil, eller så har dekkselgeren driti på draget. Lovlig er det heller ikke...
Det er ikke skrivefeil, jeg ba bare om tilbud om samme dimensjon som på dekkene som stod på bilen og det er 145/65R15 foran og bak på vinter.

Men det skal være 175/55R15 bak på vinterdekk også?

Milzit

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. august 2016, klokken 23:20
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 11. august 2016, klokken 22:12
145/65R15 foran og bak på vinteren? Enten er det en skrivefeil, eller så har dekkselgeren driti på draget. Lovlig er det heller ikke...
145 på alle hjul har jeg prøvd. :D Det må bare være skrivefeil for noe verre har jeg aldri kjørt på, esp'en gikk jo helt bananas.
Som nevnt er det ikke skrivefeil og som nevnt har jeg vel heller aldri kjørt en bil som har dårligere på vinterføre heller. Ref forrige melding så bør jeg ha 175/55R15 bak også på vinter? Vi har kjøpt bilen brukt, jeg vet ikke hvorfor forrige eier hadde satt på dette.

Milzit

Ellers takk for tilbakemelding ang.  Continental Viking 6, virker som dette kan være en bra dekk for kjøring i Oslo.

TB

#13
Sitat fra: Milzit på mandag 15. august 2016, klokken 23:28
Sitat fra: tomrh på torsdag 11. august 2016, klokken 23:20
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 11. august 2016, klokken 22:12
145/65R15 foran og bak på vinteren? Enten er det en skrivefeil, eller så har dekkselgeren driti på draget. Lovlig er det heller ikke...
145 på alle hjul har jeg prøvd. :D Det må bare være skrivefeil for noe verre har jeg aldri kjørt på, esp'en gikk jo helt bananas.
Som nevnt er det ikke skrivefeil og som nevnt har jeg vel heller aldri kjørt en bil som har dårligere på vinterføre heller. Ref forrige melding så bør jeg ha 175/55R15 bak også på vinter? Vi har kjøpt bilen brukt, jeg vet ikke hvorfor forrige eier hadde satt på dette.
Bilen er originalt utstyrt med 145/65-15 framme og 175/55-15 bak. Dette står oppført i vognkortet. Om forrige eigar har brukt 145 både framme og bak kan være pga. det er brukt samme typen felg bak som framme? Tviler på det er mulig å montere 145 dekk på 175 felg? Du bør kontakte selger og sjekke kvar desse kom frå?

Det skal og vera forskjellig diameter på navet, slik at det ikkje er mulig å sette hjula på feil. Hjula framme har større senter - slik at dei er mulig å sette på bak - som du har testa... 175 felgen kan du ikkje sette på framme, felgen går ikkje inn på navet.

Kan trygt anbefalle Continental Viking 6 i dimensjon 145/65-15 framme og 175/55-15
Eg kjøpte av http://dekkskift.no - for kr 4592,- avbalansert, og montert på bil i Januar 2016. Held til litt utanfor Lillestrøm.
Dei andre dekk som er omtalt er og sikkert bra, men dei har eg ikkje forsøkt.
slitne Kumho var ikkje bra...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

#14
Som TB sier, det skal være en bredere 5Jx15 felg originalt bak.
En 4Jx15 framfelg går på bak men har senterboring på 56,1 mm. Bruk av framfelger bak krever derfor senterringer 56,1 -> 54,1 for å være lovlig.

Hvis du vil unngå å kjøpe nye felger så kan du nok sette 165/60R15 på 4-toms felger bak, vil bule ut men kjøreegenskapene vil bli betraktelig bedre. 175 blir for bredt. (I 165/60R15 får man jo Nokian Hakka R2 også).

Ellers er det jo tredjeparts felger å få kjøpt i riktig størrelse, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20238.msg337986.html#msg337986
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA