Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lader 13A på 10A sikring - dumt??

Startet av advokat, søndag 02. oktober 2016, klokken 21:48

« forrige - neste »

advokat

Testet den nye Model X. Jeg har i dag model s. Fortsatt er nakkeputene ikke tilpasset lange mennesker. Jeg får nakkeputen midt på ryggen. Selv når man legger setet litt bakover så går nakkeputen litt opp. Det hjelper lite når man har en lang rygg. I tillegg er det lett å komme borti taket med hodet. Det er lavere enn på model s. Jeg måtte ha setene så langt bak og legge ned ryggen at ingen kunne sitte bak meg. Greit med sitterad bak for den rett bak fører var ubrukelig. Hvorfor kan ikke tesla lage seter med justerbare nakkestøtter som BMW eller Mercedes eller Volvo? Det var også umulig å fjerne nakkeputen som stakk i øvre del av ryggen og forhandleren sa at det kunne ikke gjøres. Skulle jeg kjøpt den måtte jeg selv ha vridd av den med hammer og det er ikke gøy på en ny bil.   

petersv

X har jo justerbare nakkestøtter? Kanskje han som kjørte før deg var kort?

eha

#2
Hvor høy er du? (Til trådstarter.)

Nakkestøtten i Model X kan ikke reguleres selvstendig. Jeg er enig i at det er teit. Den forlenges derimot når setet skyves bakover. "Har man lange bein, så har man sikkert lang overkropp", har Tesla kanskje tenkt. Men jeg synes allikevel den burde kunne justeres selvstendig.

Selv er jeg 177 cm og kona er 162 cm. Vi syntes begge at bilen var veldig romslig i alle seter da vi prøvekjørte (selvsagt litt mindre plass helt bakerst). Nakkestøttene passet også greit for oss, og setene var veldig behagelige.

Men slike erfaringer som du kommer med er nyttige. Jeg er litt overrasket over at Model S er romsligere for deg.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: petersv på onsdag 10. august 2016, klokken 19:38
X har jo justerbare nakkestøtter? Kanskje han som kjørte før deg var kort?

Er du sikker på at dette ikke er slik jeg skriver, altså at de justeres i takt med at setet kjøres frem og tilbake? Jeg testet ikke dette selv da jeg prøvekjørte, men mener jeg har lest det eller sett det i en video.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

RonnyØ

Sitat fra: eha på onsdag 10. august 2016, klokken 19:45
Sitat fra: petersv på onsdag 10. august 2016, klokken 19:38
X har jo justerbare nakkestøtter? Kanskje han som kjørte før deg var kort?

Er du sikker på at dette ikke er slik jeg skriver, altså at de justeres i takt med at setet kjøres frem og tilbake? Jeg testet ikke dette selv da jeg prøvekjørte, men mener jeg har lest det eller sett det i en video.

Det er riktig.

Men til trådstarter så tenker jeg at er er et spørsmål om tid, før man kan individuelt justere nakkestøtten via skjermen f.eks.
Husqvarna Automower 320


eha

#6
Sitat fra: RonnyØ på onsdag 10. august 2016, klokken 19:58
Husqvarna Automower 320

Digresjon: Jeg har Husqvarna Automower 330X. Mohaha.   8)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Kiefer

Min kone, som kører bilen mest til hverdag, er 185cm høj og har absolut ingen problemer med at bilen er for lav i højden.

Både udsyn og sædeindstillinger er helt fine.

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

advokat

Jeg er ikke spesielt høy. Bare 1,88 men ryggen er lengre enn bena. På Model S er det høyere under taket når man har setet helt nede. I min model S er nakkestøtten fast i setet, men den stikker ikke like langt ut som den nye i modell X. Det er riktig at nakkestøtten flyttet seg litt høyere når man tok setet bakover, men det var fortsatt i øvre del av ryggen og ikke særlig behagelig. Til og med helt bakerst.

IVI

Prøvekjørte X90D for noen dager siden. Imponerende bil.
Men: Har samme problem med nakkestøttene i forsetene. De treffer meg mellom skulderbladene, selv i høyeste posisjon.
Jeg er 193cm, og derved noe høyere enn gjennomsnittet, men ville likevel vært pygmé på et basketballag.
Litt av et paradoks at jeg sitter behagelig i en Mini, men har problemer i markedets største elbil.
På 2. seterad satt jeg fint (6-seter), i 3. seterad traff jeg bakruta.
Midtsetet i en 7-seter ville også gitt problemer med takhøyden.

Burde egentlig ikke være umulig å forlenge nakkestøttepinnen(e), men hadde håpet å slippe å bygge om en helt ny bil.

V65

Heh

Jeg har klemt inn nakkestøtten med en stropp som går bak seteryggen. Klarer å klemme den inn såpass at jeg ikke er plaget. Ser ikke bra ut.
Hadde bilen inne på service center for litt justeringer og garanti ting.
Fikk da bemerkning at de anbefalte ikke at jeg gjorde det.
Jeg sa da at jeg kan jo ikke kjøre med smerter i rygg/nakke.
De var jo enige i det.

Model X #1821 (Levert 1.September 2016)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: V65 på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:41
Heh

Jeg har klemt inn nakkestøtten med en stropp som går bak seteryggen. Klarer å klemme den inn såpass at jeg ikke er plaget. Ser ikke bra ut.
Hadde bilen inne på service center for litt justeringer og garanti ting.
Fikk da bemerkning at de anbefalte ikke at jeg gjorde det.
Jeg sa da at jeg kan jo ikke kjøre med smerter i rygg/nakke.
De var jo enige i det.

I samme slengen skulle du bedt dem installere Defa Warm-up kupevarmer, med en stor kontakt stikkende ut foran ved panseret, som et hint om at de kanskje snart skal lage til tidsinnstilling på varmeapparatet, f.eks 07:30 hver hverdag.... så en slipper å huske og prøve å komme seg inn på appen hver morgen...
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Zneip

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:18
Sitat fra: V65 på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:41
Heh

Jeg har klemt inn nakkestøtten med en stropp som går bak seteryggen. Klarer å klemme den inn såpass at jeg ikke er plaget. Ser ikke bra ut.
Hadde bilen inne på service center for litt justeringer og garanti ting.
Fikk da bemerkning at de anbefalte ikke at jeg gjorde det.
Jeg sa da at jeg kan jo ikke kjøre med smerter i rygg/nakke.
De var jo enige i det.

I samme slengen skulle du bedt dem installere Defa Warm-up kupevarmer, med en stor kontakt stikkende ut foran ved panseret, som et hint om at de kanskje snart skal lage til tidsinnstilling på varmeapparatet, f.eks 07:30 hver hverdag.... så en slipper å huske og prøve å komme seg inn på appen hver morgen...

Kjøp appen 'Tesla CTRL' - den har innebygget "scheduling" av både lading, oppvarming m.m.
Nord Trøndelag | X90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Zneip på søndag 09. oktober 2016, klokken 07:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:18
Sitat fra: V65 på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:41
Heh

Jeg har klemt inn nakkestøtten med en stropp som går bak seteryggen. Klarer å klemme den inn såpass at jeg ikke er plaget. Ser ikke bra ut.
Hadde bilen inne på service center for litt justeringer og garanti ting.
Fikk da bemerkning at de anbefalte ikke at jeg gjorde det.
Jeg sa da at jeg kan jo ikke kjøre med smerter i rygg/nakke.
De var jo enige i det.

I samme slengen skulle du bedt dem installere Defa Warm-up kupevarmer, med en stor kontakt stikkende ut foran ved panseret, som et hint om at de kanskje snart skal lage til tidsinnstilling på varmeapparatet, f.eks 07:30 hver hverdag.... så en slipper å huske og prøve å komme seg inn på appen hver morgen...

Kjøp appen 'Tesla CTRL' - den har innebygget "scheduling" av både lading, oppvarming m.m.

Det så jo lovende ut, men ser det ikke er tilgjengelig for Android. I tillegg er en vel avhengig av at mobilen oppnår kontakt med bilen, og ikke bare får den vanlige feilmeldingen.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA