Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det skummelt å eie Nissan, så lenge kapasitetsoppgradering ikke finnes?

Startet av TM, søndag 02. oktober 2016, klokken 16:14

« forrige - neste »

cj

#15
Sitat fra: TM på onsdag 10. august 2016, klokken 15:26
Sitat fra: Beckern på onsdag 10. august 2016, klokken 15:14
Opplevde "sjokkerende" høyt forbruk i dag med pøsende regn og kuling i kastene
Og hva er sjokkerende ?  ;) Jeg synes ikke 12,9 er sjokkerende med regn, 4 grader og 22 grader i Comfort. Det var stor høydeforskjell, men alle høydemeterne kom de første 10 km med 98 % SOC. Da gir de ikke så stor "gevinst" som hvis dette hadde vært på slutten av turen.

Jeg har akkurat samme erfaring. Lørdag reiste jeg fra Østfold til Lom (50mil). Med hinsides mye regn på avreisetidspunktet (ref problemene som ble rapportert i Oslo den dagen) falt estimert rekkevidde fra over 160 til 109 i løpet av 1km. Forbruket på turen til Oslo tilsvarte en normal vinterdag med -10C. Jeg satt faktisk og lurte på om jeg turte å gjennomføre turen (som bl.a. inkluderte ett strekk på 10mil og 1000 høydemeter).

lutipold

Sitat fra: TM på fredag 12. august 2016, klokken 07:59
Kjørte fra Asker - Nevlunghamn T/R. 257 km. Hadde ikke fått ladet så nye når jeg skulle hjem, så jeg startet hjemturen med 62 %. Rekkevidden i appen viste da 152 km, så jeg tenkte at jeg da ikke trengte å lade underveis. Men da jeg la inn destinasjonen Asker, så ble estimert rekkevidde bare 102 km. Jeg valgte derfor å kjøre i ECO pro og begrenset hastigheten til 92-95 km/t på E18. Temperaturen i kupeen ble satt til 19 grader.
Etter hvert ble estimatet noe bedre, så da jeg kom til Drammen, så hadde jeg 1 km lenger rekkevidde enn jeg trengte  ;). % SOC var 12 %. Syntes det var litt dristig å gå løs på Lierbakkene med 13 % rest midt på natten, så jeg ladet 2,3 kWh (4 minutter) i Drammen. SOC 19 % Framme i Asker hadde jeg 9 %, så det hadde nok gått hele veien hjem uten lading underveis. (antatt 3 % rest).


Kjørte du etter fartsgrensene på vei til Vestfold? Det er jo mye 100-110 på den strekningen. Det hadde vært litt interessant å vite hvor mye strøm det var igjen når du kom frem til Nevlunghavn.

VW E-up!
BMW i3 i bestilling

TM

Jeg sparte litt på strømmen nedover og la cruisekontrollen på hhv. 95 og 100 km/t, for jeg hadde ikke dårlig tid. Jeg var ikke så fokusert på rekkevidde og rest på batteriet, og kunne nyte turen. Synes i3'en var stabil og fin å kjøre i de hastighetene. Temperaturen var ca 13 grader, så jeg trengte ikke ha varme eller AC på. Hadde takluken åpen litt innimellom og det ga frisk og bahagelig luft. Snittforbruket ned mener jeg lå på 13,6 kWh/100 km. Batteri rest lå mener jeg lå på ca 45 %. Det hadde vært nyttig om man kunne bla gjennom og se forbruket på de siste turene, men så vidt jeg vet finnes det ikke mulighet for det. På den annen side, hvorfor skulle man egenlig det  ;). Hvor ofte har man ønsket å kunne se hvor mye bensin man brukte på tidligere bilturer ?. Større batteri gjør at man du stresse ned i forhold til rekkevidde og kan heller nyte turen og konsentere deg om trafikken. Du har alltid strøm nok til neste ladestasjon   :)

TM

Kjørte Asker - Kampen (Oslo) - Gjøvik - Lillehammer i dag. Kjørte via Nittedal.  194 km.
Kjørte på fartsgrense + 3 km hele veien. Snitthastighet 70,2 km/t. Forbruk 13,0.
Hadde 17 % rest ved Strandtorget Lillehammer. Utetemperatur ca 13 grader og sol gjorde at jeg kjørte uten AC.

LMOR

Kjørte 30mil nå i helgen. Halvparten med 15,5 i gjennomsnitt med regn, og halvparten med 13,5 uten regn. Ellers ca samme høydemeter og temperatur.
Samme tall som med den gamle bilen.
Største forskjellen er tid brukt til hurtiglading :-)
Om 2 uker kjører jeg til Oslo. Blir bare et langt 30min? ladestopp mens vi spiser og et på 5min? i tillegg. I så fall blir det ingen tidsforskjell ift turene med diesel.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Kjørte fra Mc Donalds nord for Lillehammer via RV4 til Asker Sentrum i dag (15.8.2016) Startet med 92 %. Rest ved ankomst 18 %, dvs 74 % av batteriet er brukt på 192 km. Kjørte akkurat på fartsgrense hele veien. Tørr vei og 17-22 grader. Det tilsvarer en rekkevidde på 259 km  :). Start og slutt ligger på samme høyde over havet, men ca 500 høyde opp til veiens høyeste punkt.
Rekkevidde-beregningen er forbausende nøyaktig, og selv ved lange stigninger sluker den ikke km i rekordfart slik jeg ofte har sett på biler. Det virker som dette tas hensyn til når destinasjonen er lagt inn i navigasjons-systemet. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA