Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det skummelt å eie Nissan, så lenge kapasitetsoppgradering ikke finnes?

Startet av TM, søndag 02. oktober 2016, klokken 16:14

« forrige - neste »

TM

Kan vel være nyttig med en tilsvarende tråd for den nye modellen ?

Jeg har ikke hatt noen skikkelig langtur ennå, men jeg kjørte i dag tidlig fra Dagalifjellet (1075 moh) til Asker. Strekningen er 189 km.

Startet med bilen klimatisert. Den så ut til å bruke batteriet, selv om den var tilkoblet 10A. Temperaturen var 4 grader ved avreise og det var våt vei og tildels mye vann i vegbanen. Jeg kjørte helt normalt i comfort modus med 22 grader i kupeen. Ved ankomst Asker var temperaturen 8 grader.

Startet med 97,5 % og hadde 16 % rest ved ankomst. Rekkevidden blir da 230 km, men det er klart at høydeforskjellen på 900 meter bidrar til resultatet. På den annen side var ikke forholdene optimale, så jeg synes bilen leverer som forventet  :)

Det som var litt forvirrende underveis var at bilen insisterte på at rest-rekkevidden var større i comfort modus enn i eco pro. I comfort var en 210 km, men når jeg valgte Eco Pro så oppga den 184. Dette skjedde flere ganger, men etterhvert justerte den sitt estimat i comfort modus til 180 km. Så her er det nok rom for forbedringer av programvaren. Men batteri-indikatoren i % SOC er alltid forutsigbar og enklere å forholde seg til.

moby666

Spennende. Tror du bilen klarer motsatt vei uten lading? Hvilket forbruk lå du på?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

TM

#2
Loggen viser 187 km, snitthastighet 65,6 km/time. (mange 70 og 60 soner og veiarbeide. Noe kjøring i 90-100 mellom Kongsberg og Asker) Snittforbruk 12,9 kW/100 km.

Jeg ville ikke klart motsatt vei under samme forhold uten lading. Men jeg klarte det på 90 % av batterikapasiteten med tørr vei i Eco Pro og Eco Pro + sist fredag. Da ble forbruket 14,5 kw/100 km (har skrevet om det i tråden "Når får vi bilene våre".

Enkel matematisk indikerer at batterikapasiteten kan være litt større enn oppgitt. 12,9 * 1,87 = 24,1 kWh.  Brukte 81,5 % av batteriet, dvs netto kapasitet 29,5 kWh. (oppgitt mellom 27 og 29 avhengig av kilde)

Beckern

Opplevde "sjokkerende" høyt forbruk i dag med pøsende regn og kuling i kastene.
Ingen tvil om at høyt forbruk kan forekomme om sommeren også.

TM

Sitat fra: Beckern på onsdag 10. august 2016, klokken 15:14
Opplevde "sjokkerende" høyt forbruk i dag med pøsende regn og kuling i kastene
Og hva er sjokkerende ?  ;) Jeg synes ikke 12,9 er sjokkerende med regn, 4 grader og 22 grader i Comfort. Det var stor høydeforskjell, men alle høydemeterne kom de første 10 km med 98 % SOC. Da gir de ikke så stor "gevinst" som hvis dette hadde vært på slutten av turen.

turfsurf

Litt usikker på akkurat det der, har startet flere turer med i3 900moh, og kjørt 650 meter ned. Alltid fått regen, selv med 100% på batteriet ved start. Tror i3 tillater litt overladning på batteriet underveis. 12,9 er vel som forventet med såpass høydeforskjell og dårlig føre. Ellers burde man kommet ned mot 11 blank.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amigakongen

@TM

Kan ikke du ta en kjapp tur fra Lillestrøm til Filefjell. Så jeg får se hvordan det går. :P
Blir spennende å se til neste år. I år tok vi Diesel purka, siden jeg venter på Fortum sine ladere på strekningen.
2015 BMW I3 - 11800km

TM

Sitat fra: Amigakongen på onsdag 10. august 2016, klokken 22:30
@TM

Kan ikke du ta en kjapp tur fra Lillestrøm til Filefjell. Så jeg får se hvordan det går. :P
Blir spennende å se til neste år. I år tok vi Diesel purka, siden jeg venter på Fortum sine ladere på strekningen.
Skal ikke se bort fra det...men ikke umiddelbart. Er møkka lei fjellet nå som det er kjøleskaps-temperatur ute. Blir nok mer aktuelt å dra mot syd  ;)

Klykken

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. august 2016, klokken 16:44
Litt usikker på akkurat det der, har startet flere turer med i3 900moh, og kjørt 650 meter ned. Alltid fått regen, selv med 100% på batteriet ved start. Tror i3 tillater litt overladning på batteriet underveis. 12,9 er vel som forventet med såpass høydeforskjell og dårlig føre. Ellers burde man kommet ned mot 11 blank.


--
turfsurf
For at bilen skal oppfattes forutsigbar benyttes bremsene ved 100% SOC, kaldt batteri eller andre forhold som gjør at den ikke kan ta mot regenerering, mener jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

THE

Sitat fra: Amigakongen på onsdag 10. august 2016, klokken 22:30
@TM

Kan ikke du ta en kjapp tur fra Lillestrøm til Filefjell. Så jeg får se hvordan det går. :P
Blir spennende å se til neste år. I år tok vi Diesel purka, siden jeg venter på Fortum sine ladere på strekningen.

Ingen problem å kjøre opp til Filefjell hvis du har lademulighet på fjellet. I dag er siste hurtiglader på Fagernes, men det er 7,4 kW lader ved Kiwi på Røn. Fra Fagernes opp til Kyrkjestølane på toppen av Filefjell er det ca 85 km og 650 høydemeter, fra Røn er det ca 69 km og omtrent like mange høydemeter.

Kravet fra Enova til Fortumutbyggingen av E16 er at ladestasjonene skal være klare til 1. november. Til vinteren bør det være null problem å komme opp på Filefjell uansett type elbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

LMOR

#10
Dette er enkelt å sjekke, du kan se i displayet om du regenererer eller ikke.
Fra du starter bruker du strøm, så det er veldig sjeldent at du ikke kan regenerere. I de tilfellene kommer det et symbol opp i skjermen om at regenerering ikke er mulig.
Helt i starten var det ikke regenerering over 9x%, så la de inn bremseeffekt for at det skulle være forutsigbart hvordan bilen oppførte seg, men så, litt senere utnyttet de mer av bufferet fordi det er meningsløst å ikke regenerere fra start.

Jeg kommer til å kjøre ca 100mil i løpet av 2 dager om ca 14 dager, samme strekning som jeg la ut før sommeren. Så da blir det spennende å se om jeg kommer til Drammen med bare 1 lading  8)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Sitat fra: TM på onsdag 10. august 2016, klokken 15:26
Sitat fra: Beckern på onsdag 10. august 2016, klokken 15:14
Opplevde "sjokkerende" høyt forbruk i dag med pøsende regn og kuling i kastene
Og hva er sjokkerende ?  ;) Jeg synes ikke 12,9 er sjokkerende med regn, 4 grader og 22 grader i Comfort. Det var stor høydeforskjell, men alle høydemeterne kom de første 10 km med 98 % SOC. Da gir de ikke så stor "gevinst" som hvis dette hadde vært på slutten av turen.

18kWh/100km de første km på landevei med meget forsiktig kjøring. Der ville jeg hatt 11-12 på en god dag.
Forbruket var som på en svært kald vinterdag++
Senere på dagen kjørte jeg på 9,5 med noen få meter ekstra høyde ved startpunkt.


TM

#12
Kjørte fra Asker - Nevlunghamn T/R. 257 km. Hadde ikke fått ladet så nye når jeg skulle hjem, så jeg startet hjemturen med 62 %. Rekkevidden i appen viste da 152 km, så jeg tenkte at jeg da ikke trengte å lade underveis. Men da jeg la inn destinasjonen Asker, så ble estimert rekkevidde bare 102 km. Jeg valgte derfor å kjøre i ECO pro og begrenset hastigheten til 92-95 km/t på E18. Temperaturen i kupeen ble satt til 19 grader.
Etter hvert ble estimatet noe bedre, så da jeg kom til Drammen, så hadde jeg 1 km lenger rekkevidde enn jeg trengte  ;). % SOC var 12 %. Syntes det var litt dristig å gå løs på Lierbakkene med 13 % rest midt på natten, så jeg ladet 2,3 kWh (4 minutter) i Drammen. SOC 19 % Framme i Asker hadde jeg 9 %, så det hadde nok gått hele veien hjem uten lading underveis. (antatt 3 % rest).
Neste gang hadde jeg nok sørget for å lade med litt større margin når jeg likevel har et stort batteri. Totalt sett endte turen på et snittforbruk på 13,7 kW/100 km, med snitthastighet 70,5 km/t.

Det som undret meg var at øyeblikksforbruket på bilen varierte så mye at det må være noe feil i programvaren. På flat vei i 80 km/t så jeg et forbruk helt oppe i 41 kwh/100 km. Det skjedde like etter en svar nedoverbakke med et forbruk på 4-5 kW/100 km. Men det var kanskje noe strøm som hadde "størknet" i ledningen, så den trengte litt ekstra energi på å løsne "proppen"  ;D

Klykken

Sitat fra: TM på fredag 12. august 2016, klokken 07:59
Men det var kanskje noe strøm som hadde "størknet" i ledningen, så den trengte litt ekstra energi på å løsne "proppen"  ;D

;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

TM

Antar at det enten er en liten bug, eller at man kan få sånne ekstreme utslag i det øyeblikket VP eller AC kobler inn. Gjennomsnittsmålingen er uansett det viktigste, og den ser ut til å stemme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA