Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 vs Bolt (Ampera-a)

Startet av Myrvang, søndag 02. oktober 2016, klokken 13:23

« forrige - neste »

Olemann

#45
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 04. september 2016, klokken 17:14

Interessant innlegg. Det reflekterer noen holdninger som kjennes veldig fremmede, tilbakeskuende og bakstreverske.

Ja, elbileiere vi blir sponset.

Hvorfor? Fordi adferden som vi representerer ved å gå fra kreftkjerrer til elbiler er den billigste, raskeste og mest realistiske måten å redusere lokal forurensning og klimautslipp.

Hvis vi ikke hadde blitt sponset, hadde samfunnet måtte ofre mye mer på andre områder for å oppnå de samme miljøeffektene. Eller mer sannsynlig hadde effektene aldri kommet.

P.t er elbilsalget i fritt fall og +95% av bilene i Norge er fortsatt fossilbiler. Her er det mye mer å gå på mht å opprettholde incentivene.

Det fint at du mimrer over Reva tiden, men kynisk sett kan vi drite i Reva eierne. De kjøper åpenbart elbil uansett. Mye viktigere å lokke over de som helst kjører fossilbiler. De hilser på de som de kjenner. Det holder for de fleste.

Drittsekker er det overalt. Hvis det var styrende, burde vi forby Audi - ikke fjerne elbilfordelene.

Det sentrale poenget er at Elbilforeningen er en tannløs, ineffektiv organisasjonen som skusler bort muligheten til å gjøre noe med lokal og global forurensning. De klarer ikke å få frem enkle budskap knyttet til elbil.
Folk flest er enkle i hodet og tenker ikke på hva elbiler faktisk betyr. For dem er elbileiere enten støvnisser i Reva som ofrer alt for å kjøre elektrisk, eller finansfiffen som fyker forbi i Teslafeltet. Begge bidrar, men Tesladrittsekken bidrar mest.

Morsomt innlegg.  Og artig at du vet at "folk flest er enkle i hodet"  (hvordan i all verden kan du vite det, mener, har jo hørt at på seg selv kjenner man andre, men var vel ikke det du mente, kanskje?)

Elbilkulturen (som ikke skapes av bilene, men av sjåførene) er åpenbart noe som påvirker myndigheter.  Hvordan? Jo, fordi myndighetene er styrt av politikere som er valgt av folket, og politikere lar seg påvirke av sine velgere.  Selvsagt, ellers var det ikke demokrati.
Så, mimring over Revatiden er også et uttrykk for en kultur som ikke provoserte (annet enn stressulf som lå bak og ikke kom forbi og måtte bruke 20 sekunder mer på jobben den dagen etc) og som heller ikke var så stor og omfattende at det pr def ikke går an å oppretholde fordelene.
Dette er da enkel matte, om man velger bli sykepleier (som det finnes et stort antall av og de aller fleste på offentlig lønn, så vet man at det ikke plutselig blir et lønnsledende yrke.  Hvorfor?  Det er for mange av dem.
Taxifila er tilsv. interessant bare sålenge man er nesten alene der.
Dette er forhold elbilforeningen ikke kan gjøre noe med.  Innenfor de rammer de har, synes jeg de gjør en OK jobb. 
Ja, det er rett at fordeler må til for å skyve etterspørsel fra fossil til el, inntil den dag der folk flest likevel velger el. Og som jeg prøvde si tidligere, noen fordeler er pr def umulige når det blir mange som nyter dem. 

PS! Mulig jeg er en atypisk støvnisse i Reva, men kjører også MC, og liker min i3 bedre enn Reva, men sjarmen mangler både MC'en og BMW'en.  Og det finnes vel Teslaeiere som går i fotformsko, driver med yoga og har en mann som er sosionom og jobber på NAV? Eller, er de bare glattslikkede 30 åringer som nyter sin Frunk & Trunk,  er bull i Tesla, på fornavn med Elon og gullmedlem i TOC?  Meld dere gjerne så vi blir kvitt fordommene her ;D

AppleKnocker

Hvis folk flest ikke er enkle i hodet, hva er de da? Rakettforskere...
Jeg anser meg i høyeste grad som enkel i hodet innenfor de fleste temaer. På to-tre områder er jeg ekspert, men på ting som ikke engasjerer meg er jeg enkel i hodet. Det er et utsagn jeg verken gir eller tar som en fornærmelse.

Reva tiden provoserte ingen fordi den var latterlig og irrelevant. Det er vel ikke noe å ønske seg tilbake til?

Kollektivfeltet ikke interessant hvis alle kjører der. Men det er jo heller ikke tilfelle og kommer heller ikke til å bli det på lang, lang tid. Det er kanskje to-tre steder i hele landet hvor bussen blir påvirket i den verste timen av rushtrafikken. For verdien av fordelen har det INGENTING å si. Det er heller ikke noen som tvinger elbiler til å kjøre i kollektivfeltet hvis de ikke vil.

Saker drives fremover av engasjement, effektiv hard jobbing, lobbyvirksomhet og gode argumenter fremført av karimatiske personer. Det gir resultater.

Det er mulig elbilforeningen jobber hardt, men det er i så fall med feil ting. De oppnår jo null og nix.

Vi som har elbil taper kanskje først, men det er folk flest som taper mest. Enten de har astma eller venter på å få det.

PS Jeg forventer å få mer kjeft for å kalle Teslaeiere drittsekker, enn for å kalle Revaeiere støvnisser.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

DagfinnN

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 04. september 2016, klokken 17:14
Begge bidrar, men Tesladrittsekken bidrar mest.
Ok så jeg er drittsekk fordi jeg har tatt meg råd til en Tesla. Hva er du drittsekk for. At du har Apple i nicket dit.
Tror du at du fremmer elbilsaken med slik drittslenging- herregud for en dust.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

AppleKnocker

Sitat fra: DagfinnN på søndag 04. september 2016, klokken 18:39
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 04. september 2016, klokken 17:14
Begge bidrar, men Tesladrittsekken bidrar mest.
Ok så jeg er drittsekk fordi jeg har tatt meg råd til en Tesla. Hva er du drittsekk for. At du har Apple i nicket dit.
Tror du at du fremmer elbilsaken med slik drittslenging- herregud for en dust.
Les tråden, slå opp ironi på internett og slutt å være så hårsår.

Noen antyder at elbileiernes oppførsel er en stor faktor fremfor elbilforeningens manglende inngrep.  Jeg mener åpenbart det motsatte.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bno

Sitat fra Appelkn...
"Det sentrale poenget er at Elbilforeningen er en tannløs, ineffektiv organisasjonen som skusler bort muligheten til å gjøre noe med lokal og global forurensning. De klarer ikke å få frem enkle budskap knyttet til elbil."

Enig!


Folk flest er enkle i hodet og tenker ikke på hva elbiler faktisk betyr.

De gjør ofte ikke det er min erfaring

For dem er elbileiere enten støvnisser i Reva som ofrer alt for å kjøre elektrisk, eller finansfiffen som fyker forbi i Teslafeltet. Begge bidrar, men Tesladrittsekken bidrar mest. "

+1




Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

#50
Sitat fra: Olemann på søndag 04. september 2016, klokken 17:35
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 04. september 2016, klokken 17:14

Interessant innlegg. Det reflekterer noen holdninger som kjennes veldig fremmede, tilbakeskuende og bakstreverske.

Ja, elbileiere vi blir sponset.

Hvorfor? Fordi adferden som vi representerer ved å gå fra kreftkjerrer til elbiler er den billigste, raskeste og mest realistiske måten å redusere lokal forurensning og klimautslipp.

Hvis vi ikke hadde blitt sponset, hadde samfunnet måtte ofre mye mer på andre områder for å oppnå de samme miljøeffektene. Eller mer sannsynlig hadde effektene aldri kommet.

P.t er elbilsalget i fritt fall og +95% av bilene i Norge er fortsatt fossilbiler. Her er det mye mer å gå på mht å opprettholde incentivene.

Det fint at du mimrer over Reva tiden, men kynisk sett kan vi drite i Reva eierne. De kjøper åpenbart elbil uansett. Mye viktigere å lokke over de som helst kjører fossilbiler. De hilser på de som de kjenner. Det holder for de fleste.

Drittsekker er det overalt. Hvis det var styrende, burde vi forby Audi - ikke fjerne elbilfordelene.

Det sentrale poenget er at Elbilforeningen er en tannløs, ineffektiv organisasjonen som skusler bort muligheten til å gjøre noe med lokal og global forurensning. De klarer ikke å få frem enkle budskap knyttet til elbil.
Folk flest er enkle i hodet og tenker ikke på hva elbiler faktisk betyr. For dem er elbileiere enten støvnisser i Reva som ofrer alt for å kjøre elektrisk, eller finansfiffen som fyker forbi i Teslafeltet. Begge bidrar, men Tesladrittsekken bidrar mest.

Morsomt innlegg.  Og artig at du vet at "folk flest er enkle i hodet"  (hvordan i all verden kan du vite det, mener, har jo hørt at på seg selv kjenner man andre, men var vel ikke det du mente, kanskje?)

Elbilkulturen (som ikke skapes av bilene, men av sjåførene) er åpenbart noe som påvirker myndigheter.  Hvordan? Jo, fordi myndighetene er styrt av politikere som er valgt av folket, og politikere lar seg påvirke av sine velgere.  Selvsagt, ellers var det ikke demokrati.
Så, mimring over Revatiden er også et uttrykk for en kultur som ikke provoserte (annet enn stressulf som lå bak og ikke kom forbi og måtte bruke 20 sekunder mer på jobben den dagen etc) og som heller ikke var så stor og omfattende at det pr def ikke går an å oppretholde fordelene.
Dette er da enkel matte, om man velger bli sykepleier (som det finnes et stort antall av og de aller fleste på offentlig lønn, så vet man at det ikke plutselig blir et lønnsledende yrke.  Hvorfor?  Det er for mange av dem.
Taxifila er tilsv. interessant bare sålenge man er nesten alene der.
Dette er forhold elbilforeningen ikke kan gjøre noe med.  Innenfor de rammer de har, synes jeg de gjør en OK jobb. 
Ja, det er rett at fordeler må til for å skyve etterspørsel fra fossil til el, inntil den dag der folk flest likevel velger el. Og som jeg prøvde si tidligere, noen fordeler er pr def umulige når det blir mange som nyter dem. 

PS! Mulig jeg er en atypisk støvnisse i Reva, men kjører også MC, og liker min i3 bedre enn Reva, men sjarmen mangler både MC'en og BMW'en.  Og det finnes vel Teslaeiere som går i fotformsko, driver med yoga og har en mann som er sosionom og jobber på NAV? Eller, er de bare glattslikkede 30 åringer som nyter sin Frunk & Trunk,  er bull i Tesla, på fornavn med Elon og gullmedlem i TOC?  Meld dere gjerne så vi blir kvitt fordommene her ;D

Du snakker om den relative betydning. Det er selvsagt OK og riktig. Selvforklarende er det kanskje også. Vi har et stykke igjen til vi kan si det samme om antall elbiler og om vi da anlegger den relative betydning så er det svært lenge til vi kan legge fra oss subsidiene på elbil. I mellomtiden må vi jobbe for at tiden frem til da blir så kort som mulig. I det ligger en kime til effektivitet og å være foroverlent og at man har organisert seg effektivt. Har vi det? Er vi fornøyd med status que?  Ellers er vi to som kjører MC, men den står for det meste parkert i garasjen. Morsommere og mer miljøriktig med elbil ja.

Man må utfordre og et knippe ironi er også viktig for å få satt ting på spissen. Vår spisse ende er elbilforeningen  og vårt talerør utad. Det er for mange forhold i massemedia nå som ikke blir behørig behandlet i den spisse enden og det bør man gjøre noe med. Ikke synes det som om man blir med i diskursen heller i nevneverdig grad. Elbilforeningen er mye fraværende i det offentlige form der det skjer.

Om dette kan skyldes manglende feedback fra den spisse enden å må man komme opp med det og fortelle hva man holder på med.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 04. september 2016, klokken 18:34
Hvis folk flest ikke er enkle i hodet, hva er de da? Rakettforskere...

Den gang jeg begynte i arbeidslivet hadde man monokrome tekst-terminaler. De kunne vise kun sort/hvit (eller sort/amber - sort/grønt osv).
Min første pc var kanskje ikke mye å skryte av i forhold til hva man har i dag - men den hadde ett grafisk display som var istand til å gjengi 256 gråtoner.

Om man ikke er for enkel i hode - men behøver da slett ikke være noen rakettforsker - så forstår man hva jeg prøver å få frem her ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

#52
Utfra de forutsetningene de har synes jeg elbilforeningen og Christina Bu gjør en god jobb.
Det er uansett ikke lett hvis man ikke har makten og pressen med seg. Som vi alle vet er avståelse av inntekt til det offentlige, ikke noe som gavner de i styre og stell.

Har den senere tid observert en intensivering av artikler og innlegg som taler for avskaffing av fordelene. Så målt fra det, er vel opinionen mer eller mindre rede til å trappe ned.


Edit:Stavekontroll
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rio

Jeg synes Elbilforeningen gjør et godt stykke arbeid, med tanke på antall medlemmer. De er i media, de er ambassadører for elbilsaken, og de bedriver lobbying. At de ikke er innsatt som diktatorer på livstid er selvsagt leit, men det kommer nok! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Falsum

Medlemskap handler jo ikke bare om hvilken fordel du får i form av en enkelt ladebrikke eller noen (for så vidt gode) medlemsfordeler.

Elbilforeningen er vår viktigste interesseorganisasjon og lobbyorgan som stadig rykker ut i media og nyanserer saker og minner myndighetene på viktige momenter i overgangen til et miljøvennlig transportsystem. En høringsuttalelse fra Elbilforeningen når nye regler skal vurderes vil f.eks. veie tungt. Man kan ikke forvente at privatpersoner som kjører elbil vil bli hørt på samme måte. Derfor bør man støtte foreningen synes jeg.

zbk

Er medlem og planlegger å forbli det i overskuelig framtid, rett og slett fordi jeg tror at elbilforeningen som talerør har større påvirkningskraft enn en haug med enkeltpersoner.

Man kan selvfølgelig diskutere hvordan elbilforeningen skal forholde seg og hva som skal løftes mest fram, men det er det som medlemmene er til for. Ta kontakt og påpek det du mener bør jobbes med.

Har selv stusset litt på hvor elbilforeningen har vært i parkeringssaken og skulle ønske at betaling hadde vært knyttet til krav om lademuligheter, men har heller ikke fulgt nok med i timen til å si at elbilforeningen har gjort en dårlig jobb med dette.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Elmo

Sitat fra: zbk på tirsdag 06. september 2016, klokken 09:57
Er medlem og planlegger å forbli det i overskuelig framtid, rett og slett fordi jeg tror at elbilforeningen som talerør har større påvirkningskraft enn en haug med enkeltpersoner.

Ja, om man ikke er fornøyd med jobben elbilforeningen gjør så er det vel bedre å forsøke å påvirke internt enn å starte på egenhånd eller i andre foreninger ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA