Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 vs Bolt (Ampera-a)

Startet av Myrvang, søndag 02. oktober 2016, klokken 13:23

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. august 2016, klokken 17:01
435 kroner/år rett ut av vinduet.
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 14. august 2016, klokken 22:06
Bellona har fulgt opp miljøvennlig samferdsel i vesentlig større grad enn Elbilforeningen,

Godt å vite at du støtter Bellona ØKONOMISK da :-\
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

AppleKnocker

Sitat fra: hma på mandag 15. august 2016, klokken 18:14
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. august 2016, klokken 17:01
Personlig er jeg heller ikke komfortabel med å gi verken moralsk eller monetær støtte til en forening som ikke leverer resultater.
Hvor finner du resultatmål som Elbilforeningen skal levere på (link)?
Hvis det finnes, hvilke (forventede) resultater er det du mener de ikke har levert?
elbil.no, klikk på Om oss

Vi jobber for:

Reduserte utslipp fra veitrafikken
Enklere hverdag for elbilistene
Langsiktige elbilfordeler
Flere ladestasjoner


Faktum er at:
Utslippene fra veitrafikken øker
Hverdagen for elbilister har blitt mer komplisert
Elbilfordelene er i fred med å innskrenkes/fjernes

Ladestasjoner får vi riktignok flere av, men jeg vet ikke om elbilforeningen har baller til å ta æren for at Elon Musk stadig bygger nye Superchargere?
At Enova kom på banen her hjemme er resultat av en byråkratisk prosess som knapt kunne tatt lenger tid.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: Elmo på mandag 15. august 2016, klokken 19:09
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. august 2016, klokken 17:01
435 kroner/år rett ut av vinduet.
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 14. august 2016, klokken 22:06
Bellona har fulgt opp miljøvennlig samferdsel i vesentlig større grad enn Elbilforeningen,

Godt å vite at du støtter Bellona ØKONOMISK da :-\

Jeg kan gjerne toppe det med å oppfordre andre til å gjøre det samme:
http://bellona.no/stott-oss

Anbefaler fast trekk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Rio

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. august 2016, klokken 17:01
435 kroner/år rett ut av vinduet. Det er jo én grunn til å ikke være medlem. Jeg kan komme på et titalls organisasjoner som  fortjener og trenger pengene mer. Og som i tillegg kan anvende en slik årlig sum bedre.

Personlig er jeg heller ikke komfortabel med å gi verken moralsk eller monetær støtte til en forening som ikke leverer resultater.

Du sitter jo her og bruker forumet...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. august 2016, klokken 19:48
Faktum er at:
1.Utslippene fra veitrafikken øker
2.Hverdagen for elbilister har blitt mer komplisert
3.Elbilfordelene er i fred med å innskrenkes/fjernes

1. Er vel ikke akkurat Elbilforeningens eller elbilistenes feil
2. Det er vel primært fordi antall elbiler har økt
3. Det måtte man jo regne med når antallet elbiler øker så mye
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

AppleKnocker

En del av det å det å ha dårlig måloppnåelse, er å sette seg urealistiske mål. Check.
Problemet forverres når man ikke engang klarer å forhindre at utviklingen går motsatt vei av det man har satt seg som mål.

Selvfølgelig har ikke Elbilforeningen skylden for alt som er galt, men min påstand er at vi hadde klart oss utmerket uten og at kontingenten på kr 435,- er bortkastet. Det jeg helst skulle sett var en forening dedikert til elektrisk personlig transport som er litt tøffere og som faktisk får gjennomslag.

Så jeg er helt på linje med trådstarters noe ledende spørsmål; det er ikke noe poeng. La elbilforeningen avvikle seg selv, og gi kontingenten til noen som har vett til å bruke den.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TorC

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. august 2016, klokken 22:23
En del av det å det å ha dårlig måloppnåelse, er å sette seg urealistiske mål. Check.


Elbilforeningen er jo ikke en ensaksforening, så det å sette konkrete lett oppnåelige mål som foreningens formål ville jo vært litt uheldig. Da ville man jo måttet legge ned når målene var oppnådd.

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. august 2016, klokken 19:48
Faktum er at:
1.Utslippene fra veitrafikken øker
2.Hverdagen for elbilister har blitt mer komplisert
3.Elbilfordelene er i fred med å innskrenkes/fjernes

1). Det er en påstand du nok ikke har full dekning for å si. Gjennomsnittlig utslipp fra veitrafikken har aldri vært lavere. Men totalutslippene øker riktignok. Ifølge de som skal ha greie på det vil totalutslippene nå synke: http://www.tu.no/artikler/derfor-oker-utslippene-fra-veitrafikken/350296

2). Det har ikke jeg merket noe til i de få årene jeg har vært medlem. Heller tvert imot. Det har aldri vært enklere å være elbilist i Norge. Det popper opp ladestasjoner daglig. Hvor mye enklere enn elbilist kan man være i Norge? Det må i såfall være privatsjåfør.

3) Ja selvsagt! Dette har jo ligget i kortene i over ti år! Og mange av oss er faktisk positive til enkelte avgifter fordi vi innser at når antallet elbiler er høyt nok er det ingen grunn til å "subsidiere" noen. Det har vel aldri vært meningen at elbilforeningen skulle være en organisasjon for særrettigheter som går på bekostning av andre slik enkelte organisasjoner er. Målet har vel vært å øke antall elbiler, og da har middelet vært fritak fra avgifter og andre fordeler. 

Jeg synes uansett det er temmelig friskt å sitte å sutre om elbilforeningen på elbilforeningens eget forum uten å være meldlem. Heldigvis er dette forumet åpent for alle.

Det kan ikke være tvil om at elbilforeningen har gjort mye. De kunne selvsagt ha gjort mer, og tenkt hvor mye mer de kunne ha oppnådd hvis ressurspersoner som deg AppleKnocker hadde engasjert seg i foreningen! :-)


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Elmo

Sitat fra: TorC på tirsdag 16. august 2016, klokken 08:57
Jeg synes uansett det er temmelig friskt å sitte å sutre om elbilforeningen på elbilforeningens eget forum uten å være meldlem.

Det syns jeg er helt OK. Gavner verken elbilsaken eller brukerne hvis Elbilforum skulle være bare for medlemmer.

Sitat fra: TorC på tirsdag 16. august 2016, klokken 08:57
Det kan ikke være tvil om at elbilforeningen har gjort mye. De kunne selvsagt ha gjort mer, og tenkt hvor mye mer de kunne ha oppnådd hvis ressurspersoner som deg AppleKnocker hadde engasjert seg i foreningen! :-)
+1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

AppleKnocker

Sitat fra: TorC på tirsdag 16. august 2016, klokken 08:57
Jeg synes uansett det er temmelig friskt å sitte å sutre om elbilforeningen på elbilforeningens eget forum uten å være meldlem.

Humor! Og enda morsommere hvis det er seriøst ment.

Men Elbilforeningen skal ha for at de ikke er redd for kritikk.
Hvis man ta et steg videre fra å definere problemet (at det ikke er noen vits å være medlem i Elbilforeningen), til å skissere løsninger, så er det et par åpenbare ting:
1) Foreningen trenger noen tyngre profiler som egner seg i media. Det er sikker mange faglig flinke folk i organisasjonen, men ingen med karisma. Få inn noen som Fabian Stang eller Petter Stordalen som frontfigur.
2) Foreningen må komme seg i posisjon for å påvirke i politiske prosesser og lære seg lobbyfaget. Lobbyvirksomhet er mer enn å hikste til når noe dumt har skjedd. Anbefaler å rekruttere et par skarpskodde jævler fra Geelmuyden Kiese eller lignende.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

bno

#40
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 16. august 2016, klokken 16:43
Sitat fra: TorC på tirsdag 16. august 2016, klokken 08:57
Jeg synes uansett det er temmelig friskt å sitte å sutre om elbilforeningen på elbilforeningens eget forum uten å være meldlem.

Humor! Og enda morsommere hvis det er seriøst ment.

Men Elbilforeningen skal ha for at de ikke er redd for kritikk.
Hvis man ta et steg videre fra å definere problemet (at det ikke er noen vits å være medlem i Elbilforeningen), til å skissere løsninger, så er det et par åpenbare ting:
1) Foreningen trenger noen tyngre profiler som egner seg i media. Det er sikker mange faglig flinke folk i organisasjonen, men ingen med karisma. Få inn noen som Fabian Stang eller Petter Stordalen som frontfigur.
2) Foreningen må komme seg i posisjon for å påvirke i politiske prosesser og lære seg lobbyfaget. Lobbyvirksomhet er mer enn å hikste til når noe dumt har skjedd. Anbefaler å rekruttere et par skarpskodde jævler fra Geelmuyden Kiese eller lignende.

Denne tråden virker "døende," men håper ikke det. Dette er for viktig til det. Mye bra er sagt her og jeg tar ikke stilling den ene eller andre veien da jeg ikke enda har satt meg nok inn i saken til det. Men sitat som her er hentet frem sier noe om hvilke motkrefter som er på banen og har vært det i lang. tid. Det er bare å sjekke ut hva den fjerde statsmakt holder på med ift. elbil og her er unntakene få.

"Sju av ti som kjører elbil, har også en bensin- eller dieselbil. Og to av ti elbilister sier de kjører mer bil enn før de kjøpte elbilen."
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/09/Sju-av-ti-elbilister-har-flere-biler

Elbiler er tilleggsbiler? http://www.dagsavisen.no/innenriks/elbilene-er-tilleggsbiler-1.773679

Hva er den røde tråden her?  :o At det er så uhyrlige transportkostnader? At noen stikker av med store deler av familiebudsjettene til folk flest? At man ikke lager biler som folk flest trenger og produsentene lager biler med for kort rekkevidde for mange?

Det lobbes eksempelvis for hybrid fradrag som er så store at bransjen selv reagerer. Her er et annet eksempel:

Sitat fra: eivhelle på torsdag 25. august 2016, klokken 19:43
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 25. august 2016, klokken 19:04
Disse karene har ikke mye tro på elbilen når hydrogenbilene kommer.
http://e24.no/podcast/valebrokk-og-co/elbilsalget-faller-er-det-hydrogenbilen-som-skal-redde-miljoet/

Fantastisk underholdende å høre på faktisk. Det er sjelden man klarer å samle så mye inkompetanse på et sted samtidig. Og representanten fra NEL klarte faktisk å ro seg fullstendig unna spørsmålet om kostnaden på å kjøre med hydrogen ved å fortelle at prisen pr. KW var mye høyere for et batteri enn for en brennselscelle.  :o

Her kunne jeg tenke meg at fikk fikk demmet opp for slik betalt sludder som blir servert. Like ledes her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29612.0.html

Sitat fra: THE på onsdag 31. august 2016, klokken 10:32
Det er ikke bare borettslag som er overbevist om at elbiler er brannfeller. Fjord1 har innført forbud mot elbiler på kjellerdekket på fergene sine. Dette ble innført i løpet av sommeren. Jeg klager for så vidt ikke da jeg synes det er helt greit å slippe å kjøre under dekk. Jeg kan uansett ikke fatte at det skal være verre med en elbil under dekk (eller i et garasjeanlegg) enn biler med titalls liter brennbar væske på tankene.

Dette uten at vi ser noe reaksjoner fra elbilforeningen for å få demmet opp dette. Det må legges en strategi for å motvirke at enhver etter forgodt befinnende kan si hva man vil uten at det kommer korrigereinger der det er på sin plass. I så måte reagerer jeg på passivitet.

Dette er selvsagt ikke verdifritt og mye av det som fremkommer fra motkreftene er brikker i et større spill for å bevare eksisterende, men også å videreutviklet dette designet fra disse kreftene. Derved har vi bl.a. fått hybrider med dobbel drivlinje (skittbiler) og ditto service og sementering av design. NEL og satsing på hydrogen (svindel). Det er enorme summer i spill i det å beholde det eksisterende design og derfor må vi heller ikke ta oss råd til å være naive, men bli enda mer profesjonelle og knytte kontakter. Her har elbilforeningen knyttet kontakter med Nederlansk forening og det er slike strategiske grep som er svært viktige å videreutvikle. Neste må være å få UK foreningen på laget osv. osv. I sum drives det mye sparking og steinkasting. Derfor er innlegget som er sitert fra fra Appelknocker og denne tråden meget viktig. Spesielt gjelder det de neste par årene og fremover til elbil produksjonen når kritisk masse. Når det gjelder subsidier og overføringer så er overføringen til hydrokarbon industrien ekstrem. Sjekk denne linken: http://www.abc.net.au/news/2015-11-12/g20-countries-paying-billions-to-fossil-fuel-producers/6936474

Oppsummert
Vi må bli mer på hugget, komme opp på motpartens banehalvdel. Vi må utvikle smarte mål og strategier. Vi må bli større gjennom samarbeid med andre organisasjoner og gi fødselshjelp der det trengs. Bellona og andre må med på laget i en eller annen form. Spesielt få frem skjevdelingen vi har stått overfor i flere 10 år hva gjelder overføringen til hydrokarbonindustrien for å nevne et eksempel. Transport generelt handler om overføringer idag av den samfunnsmessige overskuddet som savner sitt sidestykke. Ref. SAS og hva de priset tjenestene sine til innen designet deres falt sammen som følge av frisleppet i lufta initiert fra EU. Videre mobilregninga som nå blir mindre. Men bil er et annet tema med meget store motkrefter... Det er kanskje i et slikt perspektiv vi må tenke ?
Å forbedre elbilforeningen om det er behov for det, er kanskje identifisering av rett fora en god start da foreliggende kanskje ikke er egnet? Men, at forumet brukes til å peke på muligheter og er et kritisk "organ" er viktig for å styrke innsatsen der det trengs og her er det åpenbart noe å gjøre. For mitt vedkommende er det endel frustrasjon av medienes herjinger og steinkasting. Her er det endel fotarbeid som enda må gjøres.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

THE

Når det gjelder Fjord1 sitt forbud mot elbil på kjellerdekk på ferger så har nok det eksistert lenge. Fant ut at Elbilforeningen tok opp denne saken med Fjord1 allerede i 2014, tydeligvis uten at Fjord1 har tatt til fornuften...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

65lars

Aktivt forum, og veldig interessant lesing!

Jeg fikk jo et 1-års gratis medlemskap til elbil.no, da jeg kjøpte bilen.  (
(Er det elbil.no som også drifter dette forumet?)
Liker nyhetsbrevet deres...   Regner med å fornye medlemskapet der, neste år. 
("Meg elbil - de elbil...  – «lost in Space...»

Tar det jo også for «gitt» at de allerede jobber med både lokale, fylke og nasjonale politikere og "partier" - mht. å fremme Elbil løsninger.
Ser at de (og vi) har 35.000 medlemmer, og ganger du det med kr. 435/år i medlemsavgift, kommer man til kr. 15.225.000 kroner, og forhåpentligvis får de fatt it et aktivt menneske her - http://www.finn.no/67199047 , og gir vedkommende en "anstendig" lønn - og en person som  virkelig kan "sjarmere" den politiske klassen, fra det lokale til det nasjonale.

Fremme elbil.
:)
Trilling, bestilt KIA

Olemann

#43
Klart at fordeler må forsvinne når det blir mange som kvalifiserer til dem.  Hva er en fordel?  Det er noe som ikke alle har.  Hvorfor går det an å ha en fordel?  Fordi "alle" ikke tilhører gruppen. 
Dessuten, noen fordeler blir meningsløse når det blir mange som får dem.  F.eks.:  kjøring i kollektivfeltet.  Hvem gidder kjøre der om/når 80% kjører der og det er mindre kø i den vanlige køen?

De av oss som hadde elbil (Reva/Buddy/PSA) for 10-15 år siden husker en tid der man hilste og blinket.  Og hadde god tid, ikke fordi man synes det var gøy, men fordi bilen gikk i 40 km/t i motbakke.  Trenger ikke være rakettforsker for å anta at mange av dagens Tesla/BMW/Golf eiere ikke har gått gradene fra Reva :-)

Kultur og atferd og samfunnets sponsing henger sammen med mye mer enn Elbilforeningens innsats, jeg liker deres arbeid, og har vært medlem i en årrekke. 
Om de klarer å sørge for at felleskapet forsetter med sponsingen av oss, når man ser hvordan endel elbil-eiere (ikke bilen, men eieren) oppfører seg, det er et annet spørsmål. 
Ref. bl.a tråden om å okkupere ladeplass for å parkere (når man ikke trenger lade).   

AppleKnocker

Sitat fra: Olemann på søndag 04. september 2016, klokken 12:38
Klart at fordeler må forsvinne når det blir mange som kvalifiserer til dem.  Hva er en fordel?  Det er noe som ikke alle har.  Hvorfor går det an å ha en fordel?  Fordi "alle" ikke tilhører gruppen. 
Dessuten, noen fordeler blir meningsløse når det blir mange som får dem.  F.eks.:  kjøring i kollektivfeltet.  Hvem gidder kjøre der om/når 80% kjører der og det er mindre kø i den vanlige køen?

De av oss som hadde elbil (Reva/Buddy/PSA) for 10-15 år siden husker en tid der man hilste og blinket.  Og hadde god tid, ikke fordi man synes det var gøy, men fordi bilen gikk i 40 km/t i motbakke.  Trenger ikke være rakettforsker for å anta at mange av dagens Tesla/BMW/Golf eiere ikke har gått gradene fra Reva :-)

Kultur og atferd og samfunnets sponsing henger sammen med mye mer enn Elbilforeningens innsats, jeg liker deres arbeid, og har vært medlem i en årrekke. 
Om de klarer å sørge for at felleskapet forsetter med sponsingen av oss, når man ser hvordan endel elbil-eiere (ikke bilen, men eieren) oppfører seg, det er et annet spørsmål.   
Interessant innlegg. Det reflekterer noen holdninger som kjennes veldig fremmede, tilbakeskuende og bakstreverske.

Ja, elbileiere vi blir sponset.

Hvorfor? Fordi adferden som vi representerer ved å gå fra kreftkjerrer til elbiler er den billigste, raskeste og mest realistiske måten å redusere lokal forurensning og klimautslipp.

Hvis vi ikke hadde blitt sponset, hadde samfunnet måtte ofre mye mer på andre områder for å oppnå de samme miljøeffektene. Eller mer sannsynlig hadde effektene aldri kommet.

P.t er elbilsalget i fritt fall og +95% av bilene i Norge er fortsatt fossilbiler. Her er det mye mer å gå på mht å opprettholde incentivene.

Det fint at du mimrer over Reva tiden, men kynisk sett kan vi drite i Reva eierne. De kjøper åpenbart elbil uansett. Mye viktigere å lokke over de som helst kjører fossilbiler. De hilser på de som de kjenner. Det holder for de fleste.

Drittsekker er det overalt. Hvis det var styrende, burde vi forby Audi - ikke fjerne elbilfordelene.

Det sentrale poenget er at Elbilforeningen er en tannløs, ineffektiv organisasjonen som skusler bort muligheten til å gjøre noe med lokal og global forurensning. De klarer ikke å få frem enkle budskap knyttet til elbil.
Folk flest er enkle i hodet og tenker ikke på hva elbiler faktisk betyr. For dem er elbileiere enten støvnisser i Reva som ofrer alt for å kjøre elektrisk, eller finansfiffen som fyker forbi i Teslafeltet. Begge bidrar, men Tesladrittsekken bidrar mest.






BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA