Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 vs Bolt (Ampera-a)

Startet av Myrvang, søndag 02. oktober 2016, klokken 13:23

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 11. august 2016, klokken 21:12
For å ha livets rett må en slik forening levere resultater. Så langt har de i beste fall kun bidratt til at tempoet i avviklingen av elbilfordelene går noe langsommere enn ellers.

Det er elbilfordelene som ene og alene har sørget for at Norge er verdensledende på elbiler. Uten disse fordelene hadde vi vært på nivå med andre land med et marginalt antall elbiler. Det er naivt å tro at vi kan opprettholde elbilsalget uten fordeler, selv med såkalte 60 kwh biler i anmars.
Og hvor lenge tror DU foreningen har eksistert ??  Selv har jeg vært medlem i snart 11år.
De fordelene du sier "ene og alene har sørget for at Norge er verdensledende på elbiler" er jo nettopp noe av det Elbilforeningen HAR fått til.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Beckern

Sitat fra: Elmo på fredag 12. august 2016, klokken 21:16
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 11. august 2016, klokken 21:12
For å ha livets rett må en slik forening levere resultater. Så langt har de i beste fall kun bidratt til at tempoet i avviklingen av elbilfordelene går noe langsommere enn ellers.

Det er elbilfordelene som ene og alene har sørget for at Norge er verdensledende på elbiler. Uten disse fordelene hadde vi vært på nivå med andre land med et marginalt antall elbiler. Det er naivt å tro at vi kan opprettholde elbilsalget uten fordeler, selv med såkalte 60 kwh biler i anmars.
Og hvor lenge tror DU foreningen har eksistert ??  Selv har jeg vært medlem i snart 11år.
De fordelene du sier "ene og alene har sørget for at Norge er verdensledende på elbiler" er jo nettopp noe av det Elbilforeningen HAR fått til.

Det krever litt selvdisiplin når man hevder det
1. at det er elbilforeningen som har sørget for fordelene vi har som elbilister
2. at det bare er noe av hva de har fått til.

Det blir svært fristende å bruke kraftuttrykk mot slike påstander.

eha

Dette virker da svært overdrevet. Ja, det er kjempeflott at vi har en god og aktiv forening som kan arbeide for elbiler og fordeler. Men hallo? At vi har fordeler for elbiler skyldes vel heller en generell vilje blant folket og politikerne, ikke noen tusen medlemmer i en nisjeorganisasjon?

;D ;D ;D

De er en viktig brikke for en viktig sak, men - kun en brikke :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Trekkoppbil

#18
Noen i samfunnet vårt har lagt det bra til rette for oss elbilister. Jeg synes det betyr mye for framkommeligheten.  Hvem som skal ha ære'n for historien her, kjenner jeg ikke til, men det ser ut som el-bilforeningen jobber for saken vår. Vi er heldigere stillt enn mange andre trafikkanter:
Vi lever i et samfunn hvor sterke krefter kjemper mot samferdsel, og mange bruker mye ressurser her i landet på å hindre at andre kommer seg fram. Det er bare tragisk.

Men det ser ut som at el-bilforeningen er i ferd med å utspille sin egen rolle: At den har stagnert i gamle kampsaker. Hvilke rolle spiller elbilforeningen når kollektivfelta er fulle?

De store elbilsakene framover nå, kan være planlegging av store veiprosjekter. E18-utbyggingen f.eks er et elbilprosjekt da elbiler vil dominere veitrafikken når veien er ferdig. Jeg kan ikke se at elbilforeningen er aktiv i disse sakene, og da seg jeg ikke så stor framtid for organisasjonen.

Rio

Sitat fra: arthur på fredag 12. august 2016, klokken 13:49
Jeg har egentlig ingen formening om at denne foreningen har utgjort noen stor forskjell med tanke på de fordeler el-biler har hatt, har eller vil få, men noterer at andre har klare meninger om det.

Vel, det er rimelig åpenbart at de har vært essensielle i å få frem de godene vi nå har, og å beholde dem så lenge som mulig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

En viktig grunn til å innføre elbilfordelene var å støtte Think og norsk elbilindustri. På den tiden var elbilforeningen like mye en bransjeforening som en forbrukerforening. Og av det jeg har fått med meg av historien, var foreningen en vesentlig bidragsyter ved innføring av de forskjellige ordningene. Husk at for 10-20 år siden, når mange av ordningene kom, så var det så få elbiler at insentivene omtrent ikke medførte noen kostnad eller belastning. Det først i de senere årene vi har blitt så mange at det merkes.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kanutten

Sitat fra: Rio på søndag 14. august 2016, klokken 00:00
Vel, det er rimelig åpenbart at de har vært essensielle i å få frem de godene vi nå har, og å beholde dem så lenge som mulig.

Jeg har ikke hatt elbil så veldig lenge, så jeg kjenner ikke historien. På hvilken måte er det åpenbart?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

AppleKnocker

Hvis man skal peke på noen som har æren for elbilfordelene, så er det Bellona som importerte en elbil i 1989 og kjørte den gjennom bomringen uten å betale.


"I samarbeid med de hyperpopulære gutta i popgruppa A-ha kjøpte Bellona Norges aller første el-bil, en ombygd FIAT. Dermed starter en årelang kamp med å jobbe for det Bellona er for: Avgiftsfritak, gratis parkering, gratis passering i bomring og mulighet til å kjøre i kollektivfeltet.

Bellona kjørte i oppstarten totalt 17 ganger ulovlig gjennom bompengeringen, ofte med ulike kjendiser og medier på slep. Bellona ble bøtelagt ved alle anledningene, nektet å betale og kjøpte gang på gang bilen tilbake på tvangsauksjon, før myndighetene skjønte at de var i ferd med å tape kampen."


Kilde: www.bellona.no
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elmo

Ja, det var et bra og viktig stunt Fredrik Hauge og AHA gjorde der, men om ikke noen har fulgt opp i kulissene i lang lang tid så hadde det nok ikke gikk noen som helt effekt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

AppleKnocker

Bellona har fulgt opp miljøvennlig samferdsel i vesentlig større grad enn Elbilforeningen, eller Norstart som de lenge het. Norstart var jo en ren lobbyvirksomhet for å få den norske stat til å kaste penger etter vanskjøtte og dårlig styrte norske elbilprodusenter (les: perler for svin). Det var vel tre av dem, og nå er det null.

Elbilforeningen i dag har mange medlemmer, og de har nyttige nettsider med god informasjon. Men makt og innflytelse har de ikke klart å oppnå. Og dermed avvikles elbilfordelene sakte men sikkert.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

cra

Hva foreslår dere da? Melde seg ut av foreningen og tro at det blir bedre av den grunn?  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Beckern

Sitat fra: cra på mandag 15. august 2016, klokken 09:52
Hva foreslår dere da? Melde seg ut av foreningen og tro at det blir bedre av den grunn?  ::)
Det er vel opptil den enkelte.
Utgangspunktet må være at man har et realistisk bilde av hva elbilforeningen har gjort og kan gjøre i fremtiden.
Jeg er ikke medlem men vurderer sterkt å bli det. Opprinnelsesbevis er en av grunnene. Arbeidet inn mot politikere er en annen. Jeg tviler ikke på at at elbilforeningen har bidratt positivt, jeg bare tviler på at de har gjort alt og gjort det alene.

Elmo

Sitat fra: cra på mandag 15. august 2016, klokken 09:52
Hva foreslår dere da? Melde seg ut av foreningen og tro at det blir bedre av den grunn?  ::)

Ja, snu litt på headingen i tråden . . .
       Noe poeng å IKKE være medlem i Norsk Elbilforening?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

AppleKnocker

435 kroner/år rett ut av vinduet. Det er jo én grunn til å ikke være medlem. Jeg kan komme på et titalls organisasjoner som  fortjener og trenger pengene mer. Og som i tillegg kan anvende en slik årlig sum bedre.

Personlig er jeg heller ikke komfortabel med å gi verken moralsk eller monetær støtte til en forening som ikke leverer resultater.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

hma

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. august 2016, klokken 17:01
Personlig er jeg heller ikke komfortabel med å gi verken moralsk eller monetær støtte til en forening som ikke leverer resultater.
Hvor finner du resultatmål som Elbilforeningen skal levere på (link)?
Hvis det finnes, hvilke (forventede) resultater er det du mener de ikke har levert?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA