Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av terje.leiros, lørdag 01. oktober 2016, klokken 17:46

« forrige - neste »

tutti

Dersom de siste ryktene er riktige så skjer ting fort denne høsten.

Hvordan posisjonerer en ny egolf da i forhold til pris/rekkevidde/utstyr med de viktigste konkurrentene?

- i3 29 kWh  3 fase lading - type 2
- Leaf 27 kWh 16 eller 32A - type 1
- Ioniq 27 kWh 32A - type 2
- Soul 27 kWh 32A - type 1

Alle tall i netto batterieffekt

Kan dette evt. bety at vi ser en priskrig om noen mnd?

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

tutti


nr1rayner

Men det er vel fortsatt bare 6,6kw lader på Ioniq..?
Vel, eGolf har jo type2, men bare 3,3kw  :(


Sitat fra: tutti på tirsdag 09. august 2016, klokken 16:55
Kan dette evt. bety at vi ser en priskrig om noen mnd?
Nja... Tipper mye kommer an på hvor Opel legger seg i pris med sin AE.
Ryktes også om Zoe med 40-45kwh, og ditto Leaf. Ang Leaf skal det jo komme en helt ny (antatt med 60kwh, men det er svært få som vet hva og når..).
Tror sånn sett ikke det blir noen priskrig det kommende ca året, men rekkeviddekrig.
Det er vel mulig at dagens modell vil fortsette til redusert pris hos noen merker, og ny større pakke selges til høyere pris.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

GeirHM

Om GM/Opel kommer med en 60kWt til våren som du kan bla opp 300 tusen for med skilter, da sender det sjokkbølger i markedet. Hvem i hule heiteste vil betale 267500 for en skrapa i3 da???

Dette er bra for alle nybilkjøpere og surt for alle de som sitter med en nesten ny 30kWt'er de har betalt nesten 300 tusen for.

Personlig skal jeg dope den gamle mæsja så den sjangler videre fram til de første 60 kWt'erne er her. Jeg tror det er økonomisk vanvidd å kjøpe en 24/30/33 kWt'er nå.

AppleKnocker

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 09. august 2016, klokken 20:09
Jeg tror det er økonomisk vanvidd å kjøpe en 24/30/33 kWt'er nå.

Å kjøpe bil er økonomisk vanvidd uansett.

De som kjøpte I-miev i 2011 til nesten 250 000, sitter med en bil som er verdt kanskje 60 000 i dag. Men de har ledd seg skakke i fem år mens de har sust forbi køen i kollektivfeltet.

Personlig sparer familien 60 000 i året på å kjøre to elbiler i stedet for bensin og dieselbilen vi hadde før.
Det kan altså like gjerne være økonomisk vanvidd å vente på at elbilene stadig skal få lenger rekkevidde.

Men så klart: hvis dagens biler ikke har rekkevidde/pris som er akseptabel, må man jo vente.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amigakongen

Surt for de som sitter på gjerdet og venter, venter og venter. Og vipps så kom avgiftene så det suser. :)
Ikke noe stress med 30kw batteri nå, får oppgradering på de i løpet av en del år likevel. :)
2015 BMW I3 - 11800km

Ferry

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 09. august 2016, klokken 20:09
Hvem i hule heiteste vil betale 267500 for en skrapa i3 da???

Nei, kan aldri tenke meg at noen vil kjøpe BMW hvis de kan få en Opel til høyere pris ;)

Kristian O

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 09. august 2016, klokken 20:09
Jeg tror det er økonomisk vanvidd å kjøpe en 24/30/33 kWt'er nå.

Lurer på om eg er enig. Vi har kun en bil no, og skulle gjerne blitt heilelektrisk ved å kjøpe en Leaf / Soul / Golf. Men lurer på om prisane kan gå kraftig ned i løpet av 4 mnd med introduksjon av nye modeller.
Spørst om det blir en liten bensinbil som ventebil da  :(
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

GeirHM

Bilpris pr kilowatt trumfer preferanser over merke på panseret. Dette er dessverre tid for billige fossile ventebiler, gaffateip og strips.

tutti


moby666

Får vel heller ikke helt premium følelse når man setter seg inn i en i3. Folk er nok villig til å betale litt ekstra for bmw, hvis de lager en elbil av 2 eller 3 serie.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Goggen123

Hvor håndfaste er disse "ryktene"+ kan ikke se noe på hverken Møller eller VWs sider, ei finner jeg noen kampanje på nåværende e-Golf.
Det er så mye snakk og rykter at jeg snart blir svimmel...Oppgradert Zoe, e-golf, ny Ampera-e osv..
Er i leia for el-bil for første gang, og slites mellom å kjøpe nå, eller vente noen måneder (trenger to biler, så må i såfall gå til anskaffelse av en billig vente-fossilbil).
Ahhhh!

Ferry

Kom deg "på toget" nå! Skjønner for så vidt problemet, og er glad jeg tok steget for to år siden. Penga bare hoper seg opp ;)

Goggen123

Ja regnestykket for drift (drivstoff/bom/service) for min bruk er enkelt - iflg. "kalkulatorer" vil jeg spare ca. 20.000 i året på å hoppe over til elektrisk - men den store usikkerheten er jo evt. verditap, ved å kjøpe ny bil nå om den blir "avleggs" om få måneder. Da blir drift "spist opp".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA