Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dollaren faller - når kommer prisreduksjonen? Og når skal du kjøpe neste Model S

Startet av itre, lørdag 01. oktober 2016, klokken 15:43

« forrige - neste »

itre

Hei,

Ser det er en "jungel" av ladekabler der ute, og trenger noen tips til disse spørsmålene:

1. Hvis man som eier av nye i3 med større batteri skal ha mulighet for lading fra flest mulig støpsler/koblingspunkter/stolper, hvilke kabler trenger man i tillegg til den/de originale?
2. Hvilke overganger kan erstatte noen av kablene?

Ser noen merker tilbyr ladekabler hvor elektronikken ligger i selve støpselet istedenfor en kladd, og vil gjerne ha tips til merker, lengder, spiral vs. ikke, etc.

Griffel

#1
Sitat fra: itre på tirsdag 09. august 2016, klokken 15:24
1. Hvis man som eier av nye i3 med større batteri skal ha mulighet for lading fra flest mulig støpsler/koblingspunkter/stolper, hvilke kabler trenger man i tillegg til den/de originale?
Ingen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TM

Vanskelig spørsmål. De fleste trenger ikke noe mer enn det som følger med bilen. Da har du en ladekabel som gir 9,5 A ladeeffekt fra vanlig stikk-kontakt.
I tillegg får du med en type 2-type 2 kabel som kan benyttes for lading fra offentlige eller private ladestasjoner med type 2 kontakt. Den støtter lading inntil 11 kW.  Skal du hurtiglade, så trenger du ikke egen kabel.

Vil du lade fra såkalte CEE kontakter så trenger du egne kabler og overganger.
Fra røde CEE kontakter (400V) vil du trenge en portabel type 2 ladestasjon.
Det finnes også blå CEE kontakter. For å lade fra disse vil du trenge en ladekabel med CEE kontakt (gjerne 32A) og overganger mellom ulike varianter av CEE kontakten. Men igjen...det er veldig få som trenger dette. Det som følger med holder vel til alle offentlige ladesteder i Norge.

moonbuggy

Sitat fra: Griffel på tirsdag 09. august 2016, klokken 16:26
Sitat fra: itre på tirsdag 09. august 2016, klokken 15:24
1. Hvis man som eier av nye i3 med større batteri skal ha mulighet for lading fra flest mulig støpsler/koblingspunkter/stolper, hvilke kabler trenger man i tillegg til den/de originale?
Ingen.
Jeg må si meg enig. I ventetiden for min bil, lagde jeg muligheter for "alle" kombinasjoner, bortsett fra 64A trefase. Det ble en anseelig samling overgangskabler. Pr. idag, 2år etter, er status aldri brukt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA