Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Thor2014, lørdag 01. oktober 2016, klokken 15:42

« forrige - neste »

Thor2014

Jeg har opplevd noe pussig noen ganger.
Jeg skal ned fra hytta på fjellet og starter med kaldt batteri.
Regenerering er begrenset til ca 20 Kw.
Så med litt kjøring, før nedoverbakkene begynner forsvinner begrensningen fra displayet/powermeteret. 
Så begynner jeg å kjøre nedover og etter en 5 km så kommer begrensningen tilbake. Det kommer også opp ett lite trekantsymbol i powermeteret.
Vidre nedover blir begrensningen borte før den kommer tilbake og blir borte noen ganger. Da kommer ikke trekantsymbolet.
Nedoverbakkene er ca 10-11 km lange.
Når begrensningen kommer tilbake begrenser den regen til ca 35kw

Noen som vet hvorfor?
Skulle jo tro at batteriet ikke hadde blitt noe kaldere og regenereringen ligger mellom 10-50kw hele veien.
Bilen står i Rangemode

krister461


Muffinman

Kanskje det ville svart seg å koste på en runde med forvarming via app uten rangemode før avgang slik at batteriet varmes litt? Gjerne med bilen tilkoblet. Da tror jeg du ville fått en jevn begrensning fra start, og en del mer regen tilgjengelig forutsatt at batteriet ikke er fulladet.

N00b

Jeg bruker ikke rangemode om sommeren. Det gir høgere temperatur i batteriet da overskuddsvarme fra motor/inverter sendes til batteri.  Gir deg noen km ekstra rekkevidde men jeg kan umulig tro at det er gunstig for helsa i det lange løp.

Om vinteren derimot, så bruker jeg rangemode for å hindre unødig oppvarming av batteri på småturer.

RaBalder

Sitat fra: krister461 på tirsdag 09. august 2016, klokken 15:50
Lader du fullt på hytten?
Er nok dette som er mitt råtips også.

* Lader til 100% (hva er vitsen med det når det er nedover).
* Kjører først litt slik at det kalde batteriet blir litt varmt og man bruker litt energi.
* Deretter nedoverbakke med regen slik at man fyller opp så mye at regen begrensens. Det er ingen plasser å lagre energien dersom batteriet allerede er nesten 100% igjen.

Tror jeg ville klart meg med 90% lading også forvarmet godt. Da har man i alle fall 30kW regen-brems.

Thor2014

Batteriet ligger rundt 60%
Jeg forstår alle ting som blir nevnt og det er ikke noe problem at regenereringen plutselig blir lavere litt lavere. Jeg lurer bare på hvorfor siden begrensningen kommer tilbake på vei ned etter at den har vært borte i 10 minutter.

rasev

Jeg opplever det samme, at regenerering begrenses etter at jeg har kjørt nedover en stund. Begrensningen forsvinner så fort jeg gir litt gasspådrag, og kommer tilbake igjen ved ny regenerering.
S70D (levert 12.11.15)
X100D (i bestilling)

Muffinman

Sitat fra: N00b på tirsdag 09. august 2016, klokken 16:24
Jeg bruker ikke rangemode om sommeren. Det gir høgere temperatur i batteriet da overskuddsvarme fra motor/inverter sendes til batteri.
Hva mener du her? Rangemode kutter batterivarmeren, men over 8 grader er det ingen forskjell. Da brukes ikke batterivarmer uansett. Motor, inverter og batteri går på samme sløyfa. Overskuddsvarme fra denne går til oppvarming av kupeen, om behov. Target verdier for passiv og aktiv kjøling skal være like både med og uten range mode aktivert.

Om noe så vil range mode gi lavere batteritemperatur i starten om temperaturen er under 8 grader, hvis ikke er alt likt.

Muffinman

SitatJeg opplever det samme, at regenerering begrenses etter at jeg har kjørt nedover en stund. Begrensningen forsvinner så fort jeg gir litt gasspådrag, og kommer tilbake igjen ved ny regenerering.
Har sett dette med begrensning både for pådrag og regen. Den stiplede linjen vises først når man prøver å passere begrensningen under noen omstendigheter. Det var ikke slik i 2013/2014, så dette tror jeg kom med oppdatering. Terskler for begrensning ble også endret.

Lynet

Her tar du feil Muffinmann, det går ikke noe overskuddsvarme til kupeen. Den varmes kun opp med elektrisk varme fra et PTC-element.

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. august 2016, klokken 18:17
Sitat fra: N00b på tirsdag 09. august 2016, klokken 16:24
Jeg bruker ikke rangemode om sommeren. Det gir høgere temperatur i batteriet da overskuddsvarme fra motor/inverter sendes til batteri.
Hva mener du her? Rangemode kutter batterivarmeren, men over 8 grader er det ingen forskjell. Da brukes ikke batterivarmer uansett. Motor, inverter og batteri går på samme sløyfa. Overskuddsvarme fra denne går til oppvarming av kupeen, om behov. Target verdier for passiv og aktiv kjøling skal være like både med og uten range mode aktivert.

Om noe så vil range mode gi lavere batteritemperatur i starten om temperaturen er under 8 grader, hvis ikke er alt likt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Hvordan forklarer du da at forbruket går nedover inntil batteri/inverter/motor har nådd driftstemperatur og deretter stabiliserer seg? På vinters tid tar det gjerne 8-10 mil.


Egil Fonn

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 09. august 2016, klokken 15:16
Jeg har opplevd noe pussig noen ganger.
Jeg skal ned fra hytta på fjellet og starter med kaldt batteri.
Regenerering er begrenset til ca 20 Kw.
Så med litt kjøring, før nedoverbakkene begynner forsvinner begrensningen fra displayet/powermeteret. 
Så begynner jeg å kjøre nedover og etter en 5 km så kommer begrensningen tilbake. Det kommer også opp ett lite trekantsymbol i powermeteret.
Vidre nedover blir begrensningen borte før den kommer tilbake og blir borte noen ganger. Da kommer ikke trekantsymbolet.
Nedoverbakkene er ca 10-11 km lange.
Når begrensningen kommer tilbake begrenser den regen til ca 35kw

Noen som vet hvorfor?
Skulle jo tro at batteriet ikke hadde blitt noe kaldere og regenereringen ligger mellom 10-50kw hele veien.
Bilen står i Rangemode

Bilens batteristyringsystem vil beskytte batteriet og hindrer langvarig regenerering før batteriet har driftstemperatur.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Hodetelefoner

Rangemode kutter ikke batterivarmeren over 8c nei...

Muffinman

Nei, den kutter den på mye lavere temperatur enn det. Når range mode er av er den på til 8 grader, derav "active heating target". Denne verdien ble senket fra 10 grader på ett eller annet tidspunkt mellom 2014 og 2016.

Dette kan man se via canbus.

Sjøhyene

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 09. august 2016, klokken 19:42
Bilens batteristyringsystem vil beskytte batteriet og hindrer langvarig regenerering før batteriet har driftstemperatur.

Tipper at dette er riktig.
Ikke ulogisk at den også føler på tiden som strøm blir sendt tilbake i batteriet. Tanken er vel at man kan tillate litt ekstra regerering så lenge man ikke overskrider x antall sekunder/minutter.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA