Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ampera, zoe, MB, Volkswagen Paris motorshow

Startet av emagic, fredag 30. september 2016, klokken 19:53

« forrige - neste »

elektrolux

"trikset" vi benytter de få gangene vi selger en brukt bil er å selge den som delebil.

I salgsmeldingen spesifiseres det at bilen på salgstidspunktet er kjørbar. ;D

Alle som selger en Classic bør selge bilen som delebil. Selv brukte mjever og Leifer bør vurderes solgt på den måten skal en unngå 200 000 kr krav om noe skulle svikte 4,5 år senere. :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pwb

http://www.dinside.no/931744/risikabelt-aa-selge-bil

Bilen ble solgt til ny eier «as is», som den stod. Dette i seg selv er naturligvis ikke godt nok som fraskrivelse av ansvar, men hva når bilen i tillegg fremstilles som delebil og reparasjonsobjekt?

Heller ikke dette er god nok dekning for å kunne selge en bil med uspesifiserte feil og mangler. Det fikk selgeren av nevnte Atos erfare.

Bilen må med andre ord demonteres og selges som enkeltdeler for at det skal kunne defineres som deler. Men da er den jo ikke en delebil lenger ...


Ikke EU-godkjent
Kjøperen av bilen leverte bilen inn på periodisk kjøretøykontroll, og fikk beskjed om feil på sensorer til ABS-bremsene. Kostnadene på dette, med sideordnede feil, oversteg prisen av hva hun hadde betalt for bilen.

Hun gikk da tilbake til selger, som på sin side mente å ha solgt en delebil og restaureringsobjekt, slik kontraktsteksten fortalte. Der står det:

«Bilen selges som delebil – rep.objekt.
Dette er lest, og forstått og godtatt av kjøper.»

Selv med denne teksten spesifisert i kontrakten, så fritar ikke dette selger i å opplyse om kjente feil, slår Forbrukertvistutvalget fast.

Kjøper ville heve kjøpet, mens selger mente han hadde gitt gode nok opplysninger om at bilen var i en tilstand som ikke kunne betegnes som annet enn en delebil eller et reparasjonsobjekt.

Ettersom salget fant sted mellom en forbruker og en næringsdrivende, så reguleres handelen av forbrukerkjøpsloven, og da øker kravene.

På bilen var det for eksempel klistret en tape-bit over en varsellampe for bremsesystemet.
Kjøper mente dette var gjort for å skjule en feil. Selger så på den som en del av årsaken til at bilen ble kategorisert som delebil og reparasjonsobjekt.

Resultatet av hele saken ble at kjøper fikk medhold av Forbrukertvistutvalget om heving av kjøpet.

Med dette har Forbrukertvistutvalget, direkte eller indirekte, erklært at en delebil ikke er en mengde deler, men en bil. Og da skal den virke som en fungerende bil, så sant ikke hver enkelt feil er spesifisert.

turfsurf

Hva om en selger "bildeler i form av bil" da :)


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA