Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slik går det med strømnettet når halve bilparken består av elbiler

Startet av Øyvind.h, fredag 30. september 2016, klokken 19:25

« forrige - neste »

krl

Ladepistolen på superladerstolpe nr. 4B i Porsgrunn smeltet delvis fast til bilen under superlading forrige mandag. Jeg meldte ifra til Tesla med det samme, og de skulle se på saken.

Det kan se ut som om laderen reduserte effekten når varmgang oppstod, i og med at jeg fikk mindre effekt enn vanlig mot slutten. Håndtaket var uansett såpass varmt at det var ubehagelig å holde i, men ikke farlig varmt med tanke på å brenne seg.

Tilsynelatende er det ingen skade på bilen, og det var mulig å få ut kontakten uten alt for mye bruk av krefter. Isolasjonen rundt den ene "kontakthylsa" på superladerpistolen var smeltet (praktisk talt flytende/geleaktig klissete) og oppsprukket.

Har noen tilfeldigvis vært innom der de siste dagene og lagt merke til om ladepistolen er byttet?

Muffinman

Har ikke vært innom der, men har et generelt inntrykk av at disse greiene ikke er spesielt slitesterke ift kontinuerlig og røff  bruk. Jeg ser foruroligende mange plugger med sprukne isolasjonshylser inne i kontakten og isolasjon som har løsnet fra pistolen. Tror kanskje hele løsningen bør redesignes noe, både med tanke på hvordan pistolen holdes på plass og beskyttes mot elementene når den ikke er i bruk og hvor mye bruk og misbruk som tåles.

shufu

Dessverre er det ikke bare Tesla SC som sliter med dette. Jeg så et par CCS ladepistoler som var delvis meltet hos statoil. Ville ikke sette disse i min bil... Og det ser ut at det haster ikke å fikse...
Litt skremmende at disse kan melte sånn...
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

fredag

Sitat fra: krl på mandag 08. august 2016, klokken 20:45
Ladepistolen på superladerstolpe nr. 4B i Porsgrunn smeltet delvis fast til bilen under superlading forrige mandag. Jeg meldte ifra til Tesla med det samme, og de skulle se på saken.

[...]

Har noen tilfeldigvis vært innom der de siste dagene og lagt merke til om ladepistolen er byttet?

Stolpe nr 4A eller 4B i Porsgrunn har det vært feil med i mange måneder. Den har overhodet ikke fungert for min bil, og heller ikke for mange av de lokale, feks taxiene. Men innimellom er det biler som har klart å lade på den.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

krl

Jeg har også lagt merke til at et par av stallene i Porsgrunn har vært mer eller mindre nede de siste månedene. Men ikke akkurat 4B som dette gjaldt.

Det virker ikke som om vedlikehold er spesielt høyt prioritert dessverre.

fredag

Sitat fra: krl på tirsdag 09. august 2016, klokken 21:39
Jeg har også lagt merke til at et par av stallene i Porsgrunn har vært mer eller mindre nede de siste månedene. Men ikke akkurat 4B som dette gjaldt.

Det virker ikke som om vedlikehold er spesielt høyt prioritert dessverre.

Annet vedlikehold er blitt utført regelmessig i mellomtiden i Porsgrunn, feks å skru til pistoler som har løsnet fra ytterisolasjonen på ledningene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA