Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Beskyttelsesfolie

Startet av teralv, fredag 30. september 2016, klokken 19:02

« forrige - neste »

teralv

Jeg har i dag hatt svigerfar innom, med sin 9 mnd gamle E-Golf.
Han har med seg en standardlader med gul kabel som fulgte med bilen.

Han er ikke fornøyd med ladehastigheten her hos meg, og han mener det går alt for sent her vs hos seg. Jeg sier at det er 16 amp kontakt i veggen, og at jeg lader min Leaf med 16 amp, og det ser jeg på ampmåleren - den gir 15,55 amp til leafen min.

Smokker opp denne måleren mellom vegg og hans ladekabel. Den viser 9,55 amp forbruk gjennom veggkontakt. Altså 10 amp lading.

Jeg spør han hva bilen står innstillt på, og han svarer 16 amp. Jeg sjekker, og bilen står til å ta imot 16 amp.

Så hører jeg med han hvor mye denne ladekabelen hans som han bruker leverer. Da svarer han at den kan levere 16 amp. Vi ser på den at den står på maks.
Jeg mistenker denne klumpen for å ha maks 10 amp - ikke 16 amp.

Hva er rett? På Nissan Leaf sine orginal kabler var 10 amp maks. Hva er rett på E-Golf?
Jeg klarer ikke fatte eller begripe at om denne skal levere 16 amp, og den står på maks, hvorfor den hos meg da bare tar i bruk 9,55 amp fra veggen. Veggen leverer så mye som sikring innenfor leverer, 16 amp.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

thomanie

e-Golf sin originale ladekladd er 10A - ikke 16A - ja :)

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

tutti

Møller leverer ikke 16A ladeklatter på egolf.

teralv

Så om en skal ha ladeklatter som lever 16 amp, så er det noe en må kjøpe utenom ?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

thomanie

Ja, 16A kladd til e-Golf må kjøpes andre steder enn Møller / VW.

Ufullstendig liste av eksempler:
- jkirkebos semiportable ladestasjon (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15895.0.html)
- Ratio (http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd)
- Mennekes (http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader)
- Volvo delenr. 31407096 (sjekk din lokale, eller svenske, Volvo forhandler. Tydeligvis produsert av Mennekes)

Merk forøvrig at disse leveres med blått CEE stikk pga langvarig 16A belastning.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

gamer73

#5
og se så billig dem er blitt dem fine laderne:) 4-5 tusen spenn. prisene går nedover og det er superflott. Hva kostet ikke disse i fjor? 7-8 tusen spenn? Personlig så trenger jeg ikke bedre lading enn den kabelen som følger med og som ligger ute hele året uansett om det snør eller bøtter ned...den tåler ALT!! eneste jeg gjør er at jeg bruker "proppen på tuten" alltid.

tutti

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 09. august 2016, klokken 09:48
og se så billig dem er blitt dem fine laderne:) 4-5 tusen spenn. prisene går nedover og det er superflott. Hva kostet ikke disse i fjor? 7-8 tusen spenn? Personlig så trenger jeg ikke bedre lading enn den kabelen som følger med og som ligger ute hele året uansett om det snør eller bøtter ned...den tåler ALT!! eneste jeg gjør er at jeg bruker "proppen på tuten" alltid.
Billig? Jeg kjøpte en slik ifjor til 3700: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-16a-evi-ladekabel-med-mennekes-type-2?category_id=9

Jeg har ikke brukt min orginale kabel siden. Altfor treg.

gamer73

Sitat fra: tutti på tirsdag 09. august 2016, klokken 11:09
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 09. august 2016, klokken 09:48
og se så billig dem er blitt dem fine laderne:) 4-5 tusen spenn. prisene går nedover og det er superflott. Hva kostet ikke disse i fjor? 7-8 tusen spenn? Personlig så trenger jeg ikke bedre lading enn den kabelen som følger med og som ligger ute hele året uansett om det snør eller bøtter ned...den tåler ALT!! eneste jeg gjør er at jeg bruker "proppen på tuten" alltid.
Billig? Jeg kjøpte en slik ifjor til 3700: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-16a-evi-ladekabel-med-mennekes-type-2?category_id=9

Jeg har ikke brukt min orginale kabel siden. Altfor treg.

wow se der ja...hmm hvorfor er dem andre så dyre da? Og dem er jo også satt ned i pris ser jeg.....men du kobler den til en sånn blå sak som elektriker må installere sant?

tutti

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 09. august 2016, klokken 11:30
Sitat fra: tutti på tirsdag 09. august 2016, klokken 11:09
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 09. august 2016, klokken 09:48
og se så billig dem er blitt dem fine laderne:) 4-5 tusen spenn. prisene går nedover og det er superflott. Hva kostet ikke disse i fjor? 7-8 tusen spenn? Personlig så trenger jeg ikke bedre lading enn den kabelen som følger med og som ligger ute hele året uansett om det snør eller bøtter ned...den tåler ALT!! eneste jeg gjør er at jeg bruker "proppen på tuten" alltid.
Billig? Jeg kjøpte en slik ifjor til 3700: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-16a-evi-ladekabel-med-mennekes-type-2?category_id=9

Jeg har ikke brukt min orginale kabel siden. Altfor treg.

wow se der ja...hmm hvorfor er dem andre så dyre da? Og dem er jo også satt ned i pris ser jeg.....men du kobler den til en sånn blå sak som elektriker må installere sant?
Nei, kun schuko. Har brukt den i et år på tur uten problem. Hjemme bruker jeg kun Salto 3-fase boks med fast kabel.

gamer73

Sitat fra: tutti på tirsdag 09. august 2016, klokken 12:32
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 09. august 2016, klokken 11:30
Sitat fra: tutti på tirsdag 09. august 2016, klokken 11:09
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 09. august 2016, klokken 09:48
og se så billig dem er blitt dem fine laderne:) 4-5 tusen spenn. prisene går nedover og det er superflott. Hva kostet ikke disse i fjor? 7-8 tusen spenn? Personlig så trenger jeg ikke bedre lading enn den kabelen som følger med og som ligger ute hele året uansett om det snør eller bøtter ned...den tåler ALT!! eneste jeg gjør er at jeg bruker "proppen på tuten" alltid.
Billig? Jeg kjøpte en slik ifjor til 3700: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-16a-evi-ladekabel-med-mennekes-type-2?category_id=9

Jeg har ikke brukt min orginale kabel siden. Altfor treg.

wow se der ja...hmm hvorfor er dem andre så dyre da? Og dem er jo også satt ned i pris ser jeg.....men du kobler den til en sånn blå sak som elektriker må installere sant?
Nei, kun schuko. Har brukt den i et år på tur uten problem. Hjemme bruker jeg kun Salto 3-fase boks med fast kabel.

kult...noe å vurdere om jeg skulle få behovet for kortere ladetid i fremtiden:)

Bob

Sitat fra: teralv på mandag 08. august 2016, klokken 20:13
Den viser 9,55 amp forbruk gjennom veggkontakt. Altså 10 amp lading.
[/b]

Det stemmer. Hvis du ser bak på den svarte kladden så er det en klistermerke som står Iout på og der står det 10 A. Det kan neppe ha stemt at han har ladet med 16 A hjemme hos seg selv.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

jkirkebo

Sitat fra: stephenli på tirsdag 09. august 2016, klokken 14:32
Sitat fra: teralv på mandag 08. august 2016, klokken 20:13
Den viser 9,55 amp forbruk gjennom veggkontakt. Altså 10 amp lading.
[/b]

Det stemmer. Hvis du ser bak på den svarte kladden så er det en klistermerke som står Iout på og der står det 10 A. Det kan neppe ha stemt at han har ladet med 16 A hjemme hos seg selv.

Ikke med den kabelen nei, men det sto heller ikke spesifikt at han brukte denne hjemme. Kanskje har han en fast 16A ladestasjon hjemme og trodde at kabelen ga samme ladehastighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA