Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 500 km NEDC

Startet av Muraren, fredag 30. september 2016, klokken 15:42

« forrige - neste »

Muraren

Hei dere.

Kjøpt vår første el-bil nå i helgen, en 14`` Zero med 26000 på telleren. Vi fikk fort kjenne hva rekkevide angst var nå vi hentet den i Skien og skulle til Sarpsborg, uten hurtiglader! ;D Takke for at det var båtrace i Tønsberg og god stemning på brygga 8)

Har forsøkt å søke litt på nett og her inne, men har ikke blitt helt klok.....

Hvor får man kjøpt/bestilt nøkkel til disse ladeboksene rundt omkring?

Det fulgte med lader av type Yazaki med vanlig schuko. Dette er en vanlig lader skjønner jeg, men når jeg koblet den til 16 Amp stikk, så lader den ikke mer enn 8 Amp.... Hva er årsak til at den ikke gir mer enn 8 Amp? (Alt det elektriske i huset er nytt med jordfeilsbryter)

Har også en 3-fas 16 Amp stikk tilgjenglig som jeg tenke jeg skulle ta i bruk. Hva slags kabel/er behøver jeg da? Har lest litt rundt på forumet, men er usikker.....

14 mod Z-zero,

nr1rayner

#1
Gratulerer med bil med rett drivstoff  ;)

Stikk innom Jernia og spør etter ladenøkkel, de skal ha det i systemet. Mulig også andre som sliper nøkler har.
Tror det koster 75,- for 1 nøkkel.
Kjenner ikke til Yazaki, men regner med den er begrenset til 8A.
Legg merke til at LADEREN sitter i bilen, kabelen er altså IKKE laderen. "kladden" på kabelen er dings som forteller bilen hvor mye den får lov å lade med..
Hva stikken er sikret med har altså lite betydning, det er kabelen (og bilen) som bestemmer hvor mye du kan lade med.
8A er maks på schuko (vanlig stikk) etter det nye lovverket. Jeg, og mange andre, har ladet med 16A på schuko, men det ser ut som det sliter svært mye på stikken, og fort for å bli varmgang. Altså IKKE anbefalt å lade særlig fortere enn 10A på schuko. Forskjellen mellom 8 og 10A er vel også temmelig liten, for sakte begge deler  :P

Ser ikke bort ifra at din "3-fas" egentlig er 1-fas (mange som tar feil her)...?
Blå stikk finnes i begge varianter, 1-fas har 3 pinner, 3-fas har vel 5.

Er blåstikken tenkt til hjemmebrukt ville nok jeg skaffet en egen kabel til å ha hjemme, f.eks. denne:
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-6a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=9
Kan selvsagt også koste på seg en ladestasjon, men det blir nok vesentlig dyrere.

På schuko skal man ha jordfeilvern kl B, men usikker på hvordan regelverket er med bruk av blåstikk, vent på svar fra folk som kan mer om det eller hør med elektriker  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Muraren

#2
Takk for utfyllende svar, lærer så lenge man lever  ;)

Tror 16 Amp 3 fas kommer med 4 pinner (industri), det er den vi har. 1 fas har 3 pinner (hobby ala båt/camping) Har de 5 pinner så er det 400V, da er gjerne kontakten rød også ;). Jobber som murer, så har vært borte i slike stikk tidligere. Det stikket jeg har er med 4 ''pinner'' og 16 Amp.

På ''kladden'' har jeg indikator om den lader på 8 eller 16 Amp, men da er det like greit å benytte seg av denne kabelen da jeg har mulighet for å lade både hjemme og på jobb.

Når det gjelder oppladning av batteriene, lønner det seg å ha toppladet batterier til enhver tid eller skal man avvente til det er 20-30% igjen for så å topplade? Leste i en annen tråd hvor det var et medlem som ønsket å stoppe ladingen ved 80% for å forlenge levetiden på batteriene.

Skal ærlig innrømme at jeg kjørte som om jeg hadde et egg under pedalen når vi hentet bilen i Skien. Forhandleren hadde selvfølgelig benyttet bilen tidligere på dagen slik at ''tanken'' 3/4 når vi hentet den. Men vi fikk da ladet på kommunal ladepunkt i Tønsberg, det vi sparte på å fylle tanken la vi igjen på brygga og vel så det. Det tok jo da 4,5 time før vi hadde nok ''suppe'' til å komme oss hjem ;D ;D 



14 mod Z-zero,

nr1rayner

4 pinner er det kanskje ja  ;) Er sjelden borti sånne kontakter..

Åja, da kan du lade med 16A (ca 3,3kw) med den kabelen, men som sagt, ikke anbefalt på schuko.. Varmgang gir brann, og da blir det fort slutt på lading på jobben  ;)
Du får vel overgangskabler fra 3-fas til 1-fas vil jeg tro, og fra 1-fas CEE til schuko. Men bruker man overgang fra blåstikk til schuko bruker man fortsatt schuko, så hensikten blir litt borte med blåstikk da i mine øyne. Enklere å bytte en overgang til 100,- enn en schukostikk når overgangen er slitt, men..

Det skal vel være best for batteriet å bestandig holde det mellom 40-60% eller noe sånt..
Spesielt er det vel ille å stå fulladet i varmen over lengre tid..
Men hvem gidder å holde den i et sånt område?
Plutselig skal man en ekstra tur, da er det greit å ha grei kapasitet.
Følg ordtaket "lad når du kan, ikke når du må"  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

pwb

Kan hende at laderen har som den orignale 8/14 laderen en føler slik at den ikke vil gi mer enn 8 uten at den vet den er i en stikkontakt beregnet for lading (kanskje den kan lures med en magnet den også). Du vil ikke kunne bruke 3-fas til lading med tanke på at den skal lade raskere. Det er maks 1fas 14A som bilen kan ta.

SUNPWRD

Står det 8A/16A på kladden din, eller 8A/14A? Jeg har 14 C-Zero (verdens beste bil! 8)) med sistnevnte kladd. Trikset for å lade med 14A er å bruke en magnet. 27 for har spurt om dette før inkludert undertegnede, så dette søker du deg frem til.

Ift hurtiglading; jeg anbefaler at du går inn på http://www.fortum.no/privat/chargedrive/ og http://gronnkontakt.no og starter "medlemsskap" hos begge. Begge deler er gratis å ha, og koster 2,5kr pr min hurtiglading.

Lykke til!
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

bobakka

Sitat fra: nr1rayner på mandag 08. august 2016, klokken 18:00
8A er maks på schuko (vanlig stikk) etter det nye lovverket. Jeg, og mange andre, har ladet med 16A på schuko, men det ser ut som det sliter svært mye på stikken, og fort for å bli varmgang. Altså IKKE anbefalt å lade særlig fortere enn 10A på schuko. Forskjellen mellom 8 og 10A er vel også temmelig liten, for sakte begge deler  :P
Hva bør man egentlig lade med hjemme? Jeg har en kabel som jeg kan stille mellom 8, 10 og 16A. Jeg har stort sett ladet med 10A, men i en annen tråd står det noe om at lav ladestrøm (og lang ladetid) sliter mer på batteriet. Høy ladestrøm sliter på ledningsnettet og ladekabel.
Jeg har nå gått over til å lade med 16A hjemme.
Jeg merker at ladekabel går varm, men har ikke sett merker eller slitasje på selve stikket.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Muraren

Sitat fra: pwb på mandag 08. august 2016, klokken 20:13
Kan hende at laderen har som den orignale 8/14 laderen en føler slik at den ikke vil gi mer enn 8 uten at den vet den er i en stikkontakt beregnet for lading (kanskje den kan lures med en magnet den også). Du vil ikke kunne bruke 3-fas til lading med tanke på at den skal lade raskere. Det er maks 1fas 14A som bilen kan ta.


Det er den orginale 8/14 laderen. Har da et oppfølgingsspørsmål til dette vedr. 1 fas 14Amp. Hvis man har 16Amp 3 fas hvor man evt. får en overgang til 1 fas 14/16 amp stikk, vil laderen merke dette og kutte ladingen og bare bli krøll? Eller vil den da ''ta'' den amp'en som den skal ha?
14 mod Z-zero,

svingen

#8
Du kan gi den 32a eller 16a vil ikke ta Mere enn 14a Max eller hva den "kladden" din gir,har selv 16a cce 3 fase til 1 fase cce 16a,fungere fint det :) ( har og 32a 3 fase til 16a 1 fase cce men den er ikke helt lovlig da man ikke skal kunne gi Mere enn apparatet er godkjent til og det er ikke 32a )
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Muraren

Sitat fra: Argi på mandag 08. august 2016, klokken 20:22
Står det 8A/16A på kladden din, eller 8A/14A? Jeg har 14 C-Zero (verdens beste bil! 8)) med sistnevnte kladd. Trikset for å lade med 14A er å bruke en magnet. 27 for har spurt om dette før inkludert undertegnede, så dette søker du deg frem til.

Ift hurtiglading; jeg anbefaler at du går inn på http://www.fortum.no/privat/chargedrive/ og http://gronnkontakt.no og starter "medlemsskap" hos begge. Begge deler er gratis å ha, og koster 2,5kr pr min hurtiglading.

Lykke til!


Takk for det! ;)

Har den samme som du har, 8/14 laderen. Så en video av hvordan du kan manipulere stikket slik at man får 14 A, men skeptisk til dette da jeg har opplevd smeltet stikkontakter( ref skjøteledning med splitt og vifteovner) på jobben. DET er noe jeg ikke ønsker å oppleve flere ganger og i hvertfall ikke her hjemme. :o

Var inne på fortum og sjekket ladepunkter og det viser seg at det er ladepunkt 50 meter bortenfor der jeg bor :) Men der er det Type 2 lading. Som sagt så er jeg ganske grønn på dette her enda, men er det ikke Type 1 vi har på Zero'n? ::)

14 mod Z-zero,

Muraren

Sitat fra: svingen på mandag 08. august 2016, klokken 22:32
Du kan gi den 32a eller 16a vil ikke ta Mere enn 14a Max eller hva den "kladden" din gir,har selv 16a cce 3 fase til 1 fase cce 16a,fungere fint det :)

Hvor fikk du tak i overgangen 16A cce 3 fase til 16A cce 1 fase?
14 mod Z-zero,

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Muraren

14 mod Z-zero,

svingen

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=13957.0 info om cce overganger kjøpte av jkirkebo :) er du litt praktisk kan du Gjøre det her selv.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Muraren

Er også inne på tanken med å montere DEFA Warm up pakke i bilen.... Er det noe her inne på forumet som har montert dette selv?
14 mod Z-zero,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA