Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Død Kewet -5

Startet av Eyvind, mandag 01. november 2010, klokken 17:42

« forrige - neste »

Eyvind

Vi har vært i kontakt med et britisk firma som selger elbiler, særlig Berlingo, og vurderer å importere (til tross for høyreratt). Vi trenger selvsagt 5 seter, og bilene de har presentert foreløpig er varebiler. Men de bygger gjerne om for ca 14000 NOK.

Problemet da er import, da vegvesenet krever at man må dokumentere styrken på festene til setene. Dette er "i praksis umulig" (sitat vegvesenet) da man må ha originale setefester fra Citroen. Noen erfaringer her?

Firmaet uttalte for øvrig at ALLE elektriske Berlingoer i utgangspunktet ble bygget som varebiler, og evt siden bygget om. Det synes jeg høres pussig ut - noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Svaret fra vegvesenet i sin helhet ang. en ombygd Berlingo:
Det må dokumenteres at bilene tilfredsstiller alle kjøretøytekniske krav som gjaldt i Norge på det tidspunktet som bilen ble registrert 1.gang i utlandet.  For varebiler som ombygges til personbiler etter 01.10.1999, vil dette i praksis ikke være mulig å få dette til uten at bilene opprinnelig har vært en personbiler.  Grunnen til dette er at det er krav til å dokumentere styrken på seteinnfestinger og uten at det benyttes originale fabrikkfester, vil det være vanskelig å dokumentere.  Det er derfor særdeles viktig at bilene opprinnelig har vært personbiler, slik at originalinnfestinger til setene kan benyttes ved ombygging til personbiler.  Det er også krav til montering av bilbelter på alle godkjente sitteplasser.  Biler registrert 1. gang etter 1.okt. 2004 er det krav til 3 pkt. bilbelter på alle sitteplasser i en personbil.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Lanber

Kangoo ble også levert som 5 seters EL, både med og uten range extender.
Bilene har dårlig rykte pga følsom elektronikk som ikke liker vegsalt, dette finnes det botemiddel mot idag.
Bilene har vekselstrømsmotor så det vil aldri være problem med børster o.l.

Du må typisk betale 110-130k for en lett brukt 2004 mod.


elektrolux

En muligens enklere løsning kan være å kjøpe en ferdig ombygget og godkjent 5 seters Berlingo, eller 4 seters P106/Saxo.

Har slike biler til slags i prisklassen 99-125K inkl batteriovervåkning og 6 mnd 50% batterigaranti.

Trenger plass til min nye 2 seter med 3 hjul.  ;D

Et annet alternativ er å kjøpe en Litium ombygget, 5 seter Berlingo fra Tyskland, men da kommer usikkerheten med godkjenning i Norge.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: Eyvind på mandag 11. oktober 2010, klokken 19:41
Firmaet uttalte for øvrig at ALLE elektriske Berlingoer i utgangspunktet ble bygget som varebiler, og evt siden bygget om. Det synes jeg høres pussig ut - noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Dette stemmer. Det finnes ingen originale Partner eller Berlingo med 5 seter.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Eyvind



Dette stemmer. Det finnes ingen originale Partner eller Berlingo med 5 seter.
[/quote]

Hvordan er det da lov å kjøre disse i Norge? Fikk inntrykk av at vegvesenet ikke ville godkjenne disse. Kjører man med hjertet i halsen i frykt for at politiet vil kikke i vognkort og telle antall seter?
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

elektrolux

Bilene har blitt godkjent ombygget med originale deler og etter skjønn og sunn fornuft. Er bilen godkjent, trenger en ikke frykte kontrol.

Vær oppmerksom på at der også eksisterer noen halvhjertede ombygginger der en har benyttet uorginal baksete. Dette ser teit ut, og ødelegger også for den praktiske løsningen der baksetene kan foldes opp mot framsetene, og frigi hele bakrommet slik at det blir omtrent like stort som i varebilene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Denne tråden handler om ombygging av Berlingo eller Partner til 5seter, noe som krever at en kommer i en god dialog med en trafikkstasjon.

Men en liten avsporing, de som har en vanlig 2 seter trenger slettes ikke kjøre rundt med det vanlige hundegitteret rett bak ørene.
Det er problemfritt å endre en 2 seter varebil til 2 seter personbil. Dette krever normalt visning og omregistreringsavgift, samt endret forsikring.
Og hvis en rett og slett fjerner veggen uten å endre papirene og så blir stoppet blir en ikke straffet, i verste fall blir det krevet at en fullfører omregistreringen.

Hvis en tar vekk øvre del av veggen blir det mer romfølelse, og en kan justere seteryggen lenger bakover. Ulempen er at det blir større volum og kaldere vinterstid. Men et åpent (og helst isolert) bakrom gjør Partnere og Berlingoer til koselige franske luksusbiler ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA