Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 bilpresenning

Startet av Cookie Monster, fredag 30. september 2016, klokken 09:38

« forrige - neste »

Cookie Monster

Bare å gratulere Tesla inn i en ny "liga" som er original biler som gjør 402 meter på under 11 sek. Med en tid på 10.804. Da er man i godt selskap med ganske eksklusive superbiler.
Man er også nede i tider på 201 meter hvor man kan melde seg på å leke litt i drag klassen og ikke bare street legal (Ikke dragster såklart :P ) hvis man har lisens.

Tiden krevde en P90DL med ny type batteri som er produsert ca mars 2016 eller senere. Samt uten panotak og en lett sjåfør for mindre ekstra vekt.



Lite skår i gleden er vel at det tok over 1 år fra Tesla reklamerte P90DL med en 10.9 sek tid. De som kjøpte da må nok kjøpe ny bil for å få en bil som klarer det og som faktisk er 20% raskere til 250. P90DL produsert før mars 2016 ser ut til å være et stykke unna og ligger på ca samme 402 m tid som en P85DL. Kan jo håpe det kanskje kommer noe update der, men ser ikke lovende ut med tanke på spenningsfall ved fult pådrag på de eldre ved maks effekt.
Tipper det er ny type batterikjemi i de nye med lavere spenningsfall eller at de kanskje har begynt å levere 100 kWh pakke uten å informere om det som kan sw oppgraderes senere.
2015 P85D

Teslanewbie

at 90kwh pakke muligens er en 100kwh pakke har versert siden en stund:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28743

Spennende å se om også 90D har fått bedre aksellerasjonstider
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cookie Monster

Ja er en mulighet at det er 100 batteri. Men står enda 90 batteri på delenummer lappen. De nye 75 pakkene på en 60 står det 75 på.
Så tror mer på at det bare er ny batterikjemi enn så lenge.

En ting som er interessant er at det står i delekatalogen på siste delenummer av 90 at batteriet ikke skal brukes på biler produsert før 11 april 2016.

2015 P85D

Bjoris

Noen som vet hva en 70D bruker på ett slikt løp? Ikke at jeg har tenkt å prøve, men litt nyskjerrig
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Cookie Monster

#5
Her er de beste 1/4 mile (402m) tidene jeg har funnet. Kilder bekreftete tider med tidsutskrift fra Dragtimes.com og youtube.

P90DL > mars 2016     10.804
P90DL < mars 2016     11.220
P85DL                         11.224
P85D                           11.556
P85                             12.378
85D                             12.461
85                               13.478
70D                             13.6
60                               13.7
2015 P85D

Muffinman

To ting slår meg når jeg ser disse tallene:

1. Overraskende at P85 er _litt_ raskere enn 85D. Det må skyldes betydelig mer skyv fra stillestående, for den er jo slappere oppe i fart. Hadde egentlig forventet at 85D skulle ligge foran med litt margin.

2. Oppgradering av P85D til L gir særdeles lite for pengene.

jazzwheel

Betyr dette i praksis P90DL med facelift? Eller ble batteriet endret før det? Vet vi om det er forskjell på hvor fort effektbegrensning slår inn på de nye kontra de gamle?

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cookie Monster

Sitat fra: jazzwheel på mandag 08. august 2016, klokken 12:18
Betyr dette i praksis P90DL med facelift? Eller ble batteriet endret før det? Vet vi om det er forskjell på hvor fort effektbegrensning slår inn på de nye kontra de gamle?

Er levert ut noen pre facelift med ny type batteri. Usikker på om det er noen i Norge. For er en ganske kort tidsramme de ble produsert før facelift kom.

Tipper effektbegrensingen slår inn som før. Det jeg har logget så er det som oftest temperatur på stator som fyker opp i temperatur først. Batteriet tar lang tid før kommer opp i spes høy temp selv etter å ha kjørt 0-200 km/t. så går batteripakken bare opp 2-3 grader i temp. Er mye masse som skal varmes opp. Tipper det sitter en tempføler på kontaktor også som også kan være årsaken, men den får jeg ikke logget. Stator går ihvertfall opp fra 60 til 130-140 grader drar man noen lengre pådrag. Så derfor holder dual motor ut litt lengre før man får begrensing pga motorene.
Er batteriet varmt fra før derimot skal det ikke mye til. Ved kjøring i 100-110 på motorvei i Norge ca 1 time med 17 grader ute så ligger batteriet faktisk på  rundt 44 grader. Så ved autobahn kjøring over tid ligger det nok på greit over 50. Og da får man nok effektbegrensning ganske raskt.
Konklusjonen er vel egentlig at det er flere ting som spiller inn ;)

2015 P85D

Cookie Monster

#10
Sitat fra: Muffinman på mandag 08. august 2016, klokken 12:15
To ting slår meg når jeg ser disse tallene:

1. Overraskende at P85 er _litt_ raskere enn 85D. Det må skyldes betydelig mer skyv fra stillestående, for den er jo slappere oppe i fart. Hadde egentlig forventet at 85D skulle ligge foran med litt margin.

2. Oppgradering av P85D til L gir særdeles lite for pengene.

Tiden på P85 og 85D er ganske så lik ja.
Jeg tok de beste tidene jeg fant og er han som driver dragtimes som har den beste på P85. Tipper det er gjort med bedre dekk og lettere felger enn originalt som vanlig fra den karen. Men 85D tiden er sikkert gjort på standard dekk. Han som driver dragtimes har også mye erfaring med dragracing som hjelper på, selv på en elbil :P
De går nok uansett veldig likt får P85 grep. Når det er kjørt på en dragstripe som disse tidene er fra med klister på startområde så vil rwd få bra grep. Tipper på dårlig norsk asfalt og vanlig temp at utfallet blir til fordel for 85D/90D.

Hvis man ser bort fra litt ekstra rekkevidde er P90DL fra før mars 2016 en enda dårligere deal med tanke på ytelse/kroner sammenlignet med en P85D oppgradert med ludicrous. Da de går så og si helt likt og den leverer verken oppgitt 402 meter tid eller 20% raskere til 250. P85DL hadde faktisk lenge rekorden på dragtimes.
Når det kommer til litt mer ytelse når man er nede på slike tider vil det alltid koste mye for litt mer. Men Tesla bør lære seg å slutte å reklamere ytelse som først kommer på neste utgave 1 år senere :P
2015 P85D

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. august 2016, klokken 12:34
spennende å se hva nye 90D presterer

Spørs vel om den yter mer enn dagens, da det ikke er kjemi som begrenser effektuttaket på den. 90D leverer uansett det den skal iht markedsføring :)

Derimot kan det tenkes at nytt 90-batteri gir enda råere ladehastighet på supercharger. Jeg hadde 74kW ved 69% nå nylig. Det er langt bedre en tidligere, og bedre enn 85-batteriet. Bjørn N derimot postet et bilde av X'en ladende på ca 80kW ved 70%.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

#12
Ja tror ikke man ser noe høyere ytelse der med det første. Siden man vet jo batteriet kan levere mer, selv på 85D. Så er selve motorene/inverter eller Tesla sin vilje som begrenser der.

Blir spennende å se på ladehastighet ja. 90 pakken fikk jo et realt boost for litt siden og gikk fra å være tregere til en god del raskere på høyre SOC enn 85.
Men virker som de kanskje har gjort litt på 85 også. Sist jeg ladet hadde jeg rundt 113-106kW til ca 40%, 94 kW ved 45% og 85kW på 50%.
Kan ikke huske den har holdt seg så bra før? Men mulig jeg husker feil :) % lading på en 70, 85 og 90 osv kan jo heller ikke sammenlignes direkte. Blir vel mer riktig å se på hvor mange km det er på.

2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA