Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf avslutter ikke lading når knappen på type1-kontakten trykkes inn

Startet av lou surfou, fredag 30. september 2016, klokken 09:33

« forrige - neste »

lou surfou

Hei

Er en fersking i denne forum, og lurer på et par ting.

Jeg eier en Leaf (24 kWh), og kommer til å ha en model 3 (kanskje en model S hvis jeg eller barna blir for utålmodige).
For øvrig planlegger jeg (om noen uker) en tilbygging hos oss, med riving av eksis enestående garasje der jeg i dag lader Leafen via en 10A kurs. I den nye garasjen ønsker jeg å lade de 2 bilene samtidig ved behov. For info uttakene vil nok være plassert på 2 ulike områder, siden en bil vil nok parkeres utenfor mens den andre står inne...ja ja en liten garasje bil det dessverre. Mine spm er:
- hvilken el konfig kan anbefales? en dedikert kurs for hver bil? 32 A og 16A? samtidig litt uheldig hvis teslaen må parkeres til en bestemt plass (i garasjen for eks) bare fordi den spesifikke uttak er der -ideelt å kunne bytte plass og fortsatt ha en optimal (del)lading-

- en annen ting er at jeg vurderer å få en AMS (autom. målesyst) for mitt gamle hovedsikringsskap (fra 1986). Entreen vil renoveres med tilbygget, og da tenkte jeg at det var ok å gjøre dette da, istedenfor å  vente på at det blir pålagt fra el-leverandør. For det siste planlegger jeg å ringe Hafslund Nett (lokal elnett)... for å få pris og andre detaljer.

Tenkte å nevne mulig heving av maks inntak (i dag bare 40A står det som hovedsikringsnivå), hva synes dere? mer et spm for dem enn dere i forum...men ideen å fremskyve AMS installering...er det noen som ha erfaring? bor på en øy med ekstremt mange elbiler og er redd for at en dag blir det begrensninger pga belastning. AMS vil kunne gi meg en fordel...kanskje?

Er det lurt å få lokal nett operatør-rep til å installere hele greie?

På forhånd takk
Leaf Acenta 2013 24 kWh, levert jan 2014,  Nesøya Asker kommune

Trekkoppbil

Først og fremst bør man vurdere sitt eget effektbehov, før man gjør store investeringer.

Når man bygger nytt, er det samtidig lurt å fleksible løsninger for å  legge til rette for framtidige behov som man ikke kjenner til.

Har du TN-anlegg, kan det være naturlig med en 3-fasekurs på 16A.  Det kan også være kjekkt å ha en enfasekurs på 32A, men har du bare 40A, er det ikke så mye du får brukt samtidig.

Jeg lurer på om det er skånsomt for batteriet å han en rask opplading på morrakvisten rett før man skal ut og kjøre, mens strømmen gjerne er billig og man har ledig effekt i huset. Da kan du vurder om du må kople ut annet forbruk i huset i det tidsrommet.
Egentlig kunne jeg ønske meg en DC-lader på f.eks 10kw, som kunne lade fra ca 4-tida. Når førstemann reiser på jobb om morraen, kopler man bare over til neste bil. Foreløpig kan DC-ladere være dyre og vanskelige å få tak i, men man kan jo ha i tankene at om man får det i framtida, så kan man få behov for ett rødt vegguttak å plugg den inn i.
Den bilen som skal stå ute i vinterkulda, bør man lade opp straks man kommer hjem, før batteriet rekker å bli kaldt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA