Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 bilpresenning

Startet av grønnskolling, fredag 30. september 2016, klokken 08:02

« forrige - neste »

grønnskolling

Hei sann!

Har det vært eller kommer det en oppgradering av batteriet på b-klassen, lik egolf og i3?

Prøver å finne ut av dette, men ser ikke noe om det på nett..

Skulle tro at det kom en oppgradering nå straks likt det både bmw og vw har kommet/kommer med?

mb-lynet

Det gikk rykter om at man ville øke kapasiteten på 2017 modellen. Dvs. bare utnytte mer av batteriet som er på 36 kWh (normalt brukes bare 28 kWh) og at range pluss da skulle fjernes. Dette er ikke gjort (jeg har en 2017 modell) og fremdeles må man bruke range plus for å utnytte mer av batteriet,ca. 33kWh?, (har bare brukt denne en gang av nysgjerrighet, da jeg har mer enn nok rekkevidde til daglig bruk).

Hos MB viste man ikke noe om økt kapasitet når jeg forhørte meg, og siden de allerede har levert 2017 modellen, vil jeg tro det ikke skjer noe før tidligst 2018 modellen som de sikkert begynner levering av om ca. 1 år.

Vi er svært fornøyd med bilen, men man må selvfølgelig gjøre en vurdering mot eget kjøremønster.

Like viktig som økt batteri vil jeg tro er å øke hurtigladekapasitet fra 11 kW til 22 kW. Slik at man kunne utnyttet alle de 22 kW AC laderne som etterhvert dukker opp.
Mercedes B-electric

Adrian Stachnik

Sitat fra: mb-lynet på mandag 08. august 2016, klokken 10:40
Like viktig som økt batteri vil jeg tro er å øke hurtigladekapasitet fra 11 kW til 22 kW. Slik at man kunne utnyttet alle de 22 kW AC laderne som etterhvert dukker opp.

Enig der. Jeg overlever uten CHAdeMO og CCS hurtiglading. Men støtte for 22kw AC hadde gjort livet enda lettere. Jeg benytter 22kw-stolpene til Frotum, som gir i underkant av 40% på 1time. Dette betyr at dersom ombord-laderen hadde blitt oppgradert fra 11 til 22kw, så snakker vi kanskje opptil 80% på 1time.

Jar har også portabel semihurtig-lader som jeg plugger inn i industri-stikk.
Den kunne også gitt meg mer strøm om bilen hadde støttet 22kw.

Håper oppgradert lader er en mulighet på kommende modeller fremover.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Øyvind.h

Tap ved konvertering fra AC til DC er rundt 10%.
Dvs en time på et 11kW punkt vil gi deg ca 10kWh påfyll på batteriet.
Uten range mode tar det ca 2:50 å lade fra helt tomt til fullt (28kWh).
22kW punkt bør klare samme øvelsen på ca 1:25, ikke korrigert for fallende effekt når batteriet nærmer seg fullt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

PaulusA

2017 modell? Fra når ble den levert?
Den er vel isåfall kliss lik 2016?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

mb-lynet

Ser helt lik ut som 2016 modellen ja. Noen små endringer man kan se, f.eks. ski luke i baksetene.

Håpet det skulle være mer som gikk på batteri og lading, men ser ikke slik ut.

Mener de begynte produksjon av 2017 modeller i slutten av juni.
Mercedes B-electric

mb-lynet

Her står det om hvorfor de skifter årsmodell mitt i året og dermed hvorfor jeg ikke tror det blir noen endringer på batteri og motor før tidligst sommeren 2017.

http://www.side3.no/2994701.html
Mercedes B-electric

PaulusA

Jupp, men hvis skiluke er standard fra 2017 vil ikke da min B levert midten av juni være 2017 (har skiluke). Hvordan finner man ut av det?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

mb-lynet

Sjekk kontrakt og forsikring. Om det står 2017 Mercedes B electric..... så er det sannsynligvis det.
Sikrest er vel å få sjekket hos Bertel O Steen, de kan sjekke ut fra understellsnummer.
Mercedes B-electric

Egil Fonn

Skiluke har jeg i min 2015 modell også. Tror det hører med når bilen leveres med midtarmlene bak.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

mb-lynet

Sjekket korrespondansen med selger i forkant av kjøpet hvor jeg har spurt direkte om endringer på 2017 iforhold til 2016 og ifølge han er det ikke endringer. Ski luken er i forhold til prøvebilen vi hadde og kan være forskjell på setevalg ?
Mercedes B-electric

PaulusA

Bra.
Jeg fikk forøvrig armlene og skiluke i pakka. Kanskje med i Electric Art?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Anders Jensen

Jeg fikk vite at B ED skal fases ut av selger i butikken der jeg kjøpte min...
Så ikke sikkert det kommer noen 2018 modell.

Sikkert derfor det ikke gjøres noen større oppgraderinger på modellen.

HAn sa også at det kommer 2 nye hel elektriske modeller i form av en sedan og en SUV.
hvilke fikk jeg ikke lurt ut av han.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

mb-lynet

Litt dumt at de ikke viderefører B-electric. SUV'en blir sikkert fort litt dyr og Sedan er ikke akkurat noen favoritt, iallfall ikke blant den kvinnelige befolkning som gjerne har en finger med i valget. De vil gjerne sitte litt høyt.

Hadde vært interessant å vite hvor tid disse kommer.
Mercedes B-electric

CitB59EL

En får Skiluke via teknikk pakken (Xenon lys,størrre skjerm, girhendler bak rattet m.m) nå såvidt jeg har forstått prislisten. Vi har urban med skiluke og måtte betale 1560 kr for den i 2014 når vi bestilte bilen som en del av teknikk pakken. Har varekode 400 og koster 1560 i prislisen. De fleste har jeg inntrykk tar teknikk pakken på bilene sine og dermed skiluke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA