Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 vs Bolt (Ampera-a)

Startet av utlending1, torsdag 29. september 2016, klokken 22:38

« forrige - neste »

utlending1

Da har jeg fått gjort unna turen, og vedlagt følger bilde av hele turen målt i "tekniske data" (km/t er reelle km/t og ikke det speedometeret viser).

Hvis jeg ville gjort en liten endring så ville jeg ha kjørt til Borås via Gøteborg. Sjekket kun Google Maps ved planlegging av reise nedover, og den sa at det ville ta like lang tid samme hvilken vei man kjører (via Gøteborg eller via Øverby). Men problemet er at det er motorvei frem til Øverby, og derifra til Borås kjører du på landeveien (enkeltfelt begge veier) med fartsgrense 60-90 km/t. Fartsgrensen er litt lav, men det er svingete enkelte steder. Problemet er om en får en campingvogn eller to foran seg (som vi fikk) som medfører at forbikjøring blir litt vanskelig.

Man kan sikkert spare et ladestopp eller to ved å ligge i lavere hastighet enn det jeg har gjort, og komme frem på ca samme tid. Men det blir ikke veldig produktivt for min del av to grunner: 1) Mye morsommere å kjøre når man holder følge med den øvrige trafikken og 2) Tiden kan brukes mye mer fornuftig på en ladestasjon enn i bilen under kjøring (muligheten til å strekke på bena, spise, express-shoppe etc).

Om jeg ville ha tatt turen igjen til Gøteborg ville jeg ha kjørt i 100-110 km/t (relle) til Sarpsborg og ladet opp der, for så å lade på Håby før ankomst Gøteborg. Men det forutsetter at man har 30kWt-utgaven.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA