Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlige bremser

Startet av knutix, søndag 07. august 2016, klokken 15:08

« forrige - neste »

knutix

Hei,
jeg skal snart få skilter på en liten rød en :-). Har litt problemer med at bremsene virker dårlig. De virker men jeg må tråkke ganske hardt på de og de tar uansett dårlig. Jeg hører at bremseforsterkeren går når bilen startes og etter hver gang jeg tråkker på bremsen. Har sjekket bremsene foran og caliperene beveger seg som de skal. Bilen har stått i to år ca og jeg mistenkte at de hadde "stivnet"...
Noen tips? - rens? pusse?

hilsen knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

Svein-O

Kan hende du kjører med regenereringen avslått. Uten den på, kan bremsene virke litt "sløve".
Kjørt samme Think siden 2002. 120000km. Nå også med i-MiEV.

knutix

Har skrudd av regenerering for å kjenne hvrodan bremsene egentlig tar. Lurer på om det kan være dårlig 12 volt, mangel på trykk på en eller annen måte, tett??.
Når jeg testet caliperene så var bremsepedalen lett å trykke inn og bremseklossene beveget seg helt fint på begge sider..

- knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

Svein-O

Vet ikke helt, tar jeg av regenereringen, må jeg trå litt hardere.
Hvis forskjellen hos deg er betydelig, må du kanskje sjekke at skivene er rene.
Hvordan bremser bakhjulene ? Hører du om bremsforsterkeren går hele tiden ?
Kjørt samme Think siden 2002. 120000km. Nå også med i-MiEV.

knutix

Nei, bremseforsterkeren (vakumpumpe) går bare etter at jeg har brukt bremsene. Tror jeg må vaske skivene for å se om det hjelper + klossene..?. Hvor bra bakhjulene tar vet jeg ikke helt, men håndbrekket tar greit nok. Kjøper meg en bremseskiverens så får vi se.

- Knutix
Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

ole.steen

Bremsesystemet er diagonaldelt, ved bremsevæskelekkasje kan den ene kretsen bli helt uvirksom uten at du merker noe annet enn at bremsene er "dårlige". På min bil var det lekkasje i begge sylinderne bak, verre på den ene siden. Både sylinderne og klossene måtte byttes, men de hadde alt på Mekonomen. Da ble alt bra. Biltemas bremsedeler til bakbremser på 106 er ikke riktig diameter.
Ole

Elmo

Sitat fra: ole.steen på søndag 02. oktober 2016, klokken 19:04
Både sylinderne og klossene måtte byttes, men de hadde alt på Mekonomen. Da ble alt bra. Biltemas bremsedeler til bakbremser på 106 er ikke riktig diameter.
Ta ALLTID med de gamle når du skal kjøpe bremsesko eller klosser til Think og PSA (Saxo/P106). Det er minst 3 varianter ute å går på PSA, og Think brukte vel mye PSA-deler.

Opplevde forresten det samme på litt gammel Escort for ikke lenge siden. Både Biltema og Mekonomen påstod at den aktuelle bilen skulle ha sko som ikke var lik de jeg hadde med. Begge hadde to typer i katalogen. Bare Mekonomen hadde de jeg trengte på lager.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA