Hva er det som har skjedd her? Bilen bare piper og vil ikke starte

Startet av cmartin, søndag 07. august 2016, klokken 12:52

« forrige - neste »

cmartin

Jeg vet ikke hva som har skjedd med bilen. I dag ville den i hvert fall ikke starte. Den lager en konstant pipelyd.
Se videosnutt.

https://www.youtube.com/watch?v=ii7ecJr54w8

Noen som vet hva det kan være?

/Christian

TB

Symbol for ladenivå virkar å gå oppover, og "strømpumpe" symbol startar å blinke. Estimert rekkevidde går frå 103 km til ---.

Virkar som feil på hovedbatteri, eller styring for batteriet?

For å være sikker, sjekk om 12V batteri er ok. Om dette er svakt kan det skje pussige ting, men etter min erfaring starter alt av lamper å blinke så tviler på om dette er årsaken her.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

cmartin

Jeg fant ut av det! Det var 12v batteriet som var svakt. Sidespeilene ville ikke gå inn når jeg låste dørene. Vinduene var veldig "slappe". Så jeg brukte startkabler og koblet sammen til en annen bil. Det fungerte fint!
Takk for svar!

TB

Godt å høyre at det var ein enkel feil å rette. At speiglane går tregt inn/ut er ein enkel måte å sjekke 12V batteriet. Litt pussig at du kunne låse opp som normalt, men ikkje starte bilen, tydelig at 12V spenning vart redusert under ei kritisk grense her, som førte til feilmelding.

Om du tek ein kjøyretur og så ladar opp vil 12V bli lada. Skjer det igjen må du byte i nytt.

Hadde bilen stått lenge uten bruk når dette oppstod? Merkar på min C-Zero at 12V er ikkje som nytt lenger etter 4 år, spesielt om OVMS står kobla til.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA