Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 3 fas 230V lader

Startet av Elbella, torsdag 29. september 2016, klokken 20:04

« forrige - neste »

Elbella

Heisann!
Da begynner det endelig å nærme seg min første el bil handel. Diesel dyret av en golf er nå solgt og vi har falt ned på at bil nr 2 i familen skal være en Leaf. Dette valget er utelukkende tatt pga pris og at vi ikke skal ha lån på denne bilen. Jeg har nå brukt en måneds tid på å sette meg inn i brukt bil/import markedet (EU og USA modeller) har kommet fram til at en virkelig skal ha tungen beint i munnen når man orienterer seg i markedet. Det er mye lureri, løgn og i beste fall misvisende informasjon. Heldigvis er det noen lyspunkter også. Jeg pleier å si at som selger vil man jo ha mest mulig, og som kjøper vil man ha det billigst mulig, mens det beste er faktisk visst man finner rettest mulig pris for da slipper ingen å ende opp med en vond smak i munnen. Valget mitt har fallt på en 2014 modell som er gått 14.000 km. Dette er 2 gen Europa modell, import. Den har det meste av utstyr, varmepakke(varme i seter og ratt) og den har til og med 6,6 kW ombord lader. Hos de andre import forhandlere jeg hsr vært har jeg klart å forhandle m vinterdekk i prisen men det klarte jeg ikke her, men kunne få vinter dekk til kost pris. Det jeg lurer på er, med tanke på utstyrs nivå og at dette er en Acenta, er dette noen lunde riktig pris? Jeg mener å tro det selv etter mye undersøkelser men alltid greit med flere meninger. Noen innspill?
Ser virkelig frem til å endelig bli el bil eier!
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=53790735&fks=53790735

Elbella

ELLER skal jeg velge bort 6.6 kW ombord lader og heller gå for en norsk 2015 modell Tekna som har gått 7.500 km, altså en årsmodell opp, gått litt mindre, kjøpt hos norsk forhandler m sommer/vinterdekk på felg til 10 tusen kr mer men altså uten 6,6 kW lading? Synes dette er vanskelig med tanke på at det er en Acenta kontra en Tekna. Jeg vet at med mitt kjøremønster så kommer jeg nok ikke til å ha så mye behov for 6,6kW lading men så er det dette med videresalg da, og hva som teller mest. At det er en bil med norsk garanti men uten 6.6 kW eller at det er en import bil med 'alt' av utstyr? Hmmm

Elbil fundamentalist

Kommer an på hvor ofte du forventer å bruke 6,6kw laderen. Med utsiktene til omfattende utbygging av hurtigladere, vil vel 6,6kw laderen bli brukt relativt sjeldent. Har du planer om å bruke Leafen på ferie med mange korte etapper og nyte hver stopp som en del av opplevelsen, (som det er en del reiseskildringer på) burde du velge 6,6kw lader.

Hjemme bør du vel helst saktelade på 10A, men om det er slik at det er lang vei til jobb og mye kjøring om kvelden også, bør man vurdere 6,6kw lademulighet hjemme. Legger man opp til type2 lading eller kjøpe ekstra 16A ladekabel lader man 60% raskere. Det kan være nok for mange. 

Uansett så er det aldri feil å velge 6,6kw lader, da det er stor forskjell den/de gangene du får bruk for det.. 
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

HenryJac

Det koster vel det samme å lade opp bilen, om det er 10A eller raskere?
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

nr1rayner

6,6 eller 3,3 kommer helt an på behovet.
Jeg er i en litt spesiell situasjon der jeg hverken får ladet hjemme eller på jobb (enda).
Snart kommer det ladestasjon i borettslaget (ca 7-800 meter unna der jeg bor), visstnok med max parkeringstid.
Et kjøpesenter i nærheten som har gratis 11kw, så hadde vært kjekt å kunne utnyttet den mer.
Så for meg, i dag, hadde 6,6kw betydd ganske mye, da jeg jo også tildels kjører endel, enkelte dager med 70-100km t/r retur jobb.
Men, har du lite kjøring og mulighet for å lade hjemme ville jeg ikke brydd meg nevneverdig om 6,6kw.
Da ville pris eller annet utstyr betydd mer.

Mulighet for 16A hjemme (for å utnytte de 3,3kw) ville jeg dog hatt.
Med 10A lader man ca 10-11% pr time.
Med 16A lader man ca 16-17% pr time.

Kostnaden på ladingen er temmelig lik ja. Det er visst dog mindre tap på å lade med 16 vs 10, men det er nok uansett snakk om så marginale forskjeller at andre faktorer spiller mer inn.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Vollis47

Jeg har en Nissan med 6,6 kW lader, som ikke har vært utnyttet i løpet av 7 mndr. Bilen kjører 100 -200 km hver dag, så den må av og få litt hurtiglading. Kjøremønsteret ditt bestemmer om den større laderen vil være nyttig for deg. Sansynligvis har du mer glede og nytte av den nyere bilen. Lykke til. Uansett tror jeg du blir fornøyd med valget.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

zyp

Sitat fra: nr1rayner på søndag 07. august 2016, klokken 19:37
Et kjøpesenter i nærheten som har gratis 11kw, så hadde vært kjekt å kunne utnyttet den mer.

11kW vil i praksis si 3x16A. Laderen i Leaf kan ikke utnytte mer enn én fase, så her vil du fortsatt være begrenset til 3.7kW.

Elbella

Takker så mye for gode svar som var til god hjelp med tanke på min beslutning. Jeg er nå underveis med kystbussen for å prøvekjøre Tekna modellen uten 6,6 kW ombord lader. Visst alt er som det skal og tilsynelatende virker ok så blir det nok handel i dag også. Gleder meg enormt til å få dette nye tilskuddet til familien :-)

Elbella

Handel ble gjennomført og jeg er nå blitt eier av en Tekna!

Elbilgrossisten

#9
Elbella: Her har du en liste over alle forhandlere: http://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/

Den originale ladekabelen skal tåle regn, men ville nok ikke lagt den i vanndammer :-)
Elbilgrossisten AS
www.Elbilgrossisten.no

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

Ikkje nødvendigvis berre schuko-veggkontakten som kan bli varm. Mange anlegg er lagt opp for lys, og andre små / midlertidige laster. Det kan vere brukt tynne kablar, som ligg godt isolert, og mange koblingsboksar ved at anlegget er endra, eller utvida.

Når bruken blir endra, med varig høg belastning kan det føre til varmgang. Det mest generelle rådet blir at anlegget blir vurdert om det er eigna for permanent lading av bil.

Ikkje ulikt det som blir gjort ved oppussing av kjøkken, der den gamle komfyr blir skifta ut med platetopp og steikeovn i to delar, som krev kvar sin kontakt. Dei fleste tek ein sjekk på dette og vel ein anbefalt løysing frå fagperson.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rio

Sitat fra: TB på tirsdag 09. august 2016, klokken 23:55
Ikkje nødvendigvis berre schuko-veggkontakten som kan bli varm. Mange anlegg er lagt opp for lys, og andre små / midlertidige laster. Det kan vere brukt tynne kablar, som ligg godt isolert, og mange koblingsboksar ved at anlegget er endra, eller utvida.

Når bruken blir endra, med varig høg belastning kan det føre til varmgang. Det mest generelle rådet blir at anlegget blir vurdert om det er eigna for permanent lading av bil.

Ikkje ulikt det som blir gjort ved oppussing av kjøkken, der den gamle komfyr blir skifta ut med platetopp og steikeovn i to delar, som krev kvar sin kontakt. Dei fleste tek ein sjekk på dette og vel ein anbefalt løysing frå fagperson.

Enig i at resten selvsagt også bør sjekkes.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA