Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Drive train hot.Power reduced" Noen som har kjennskap til denne feilmeldinga?

Startet av chaglen, søndag 31. oktober 2010, klokken 20:38

« forrige - neste »

chaglen

2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

hkaspenberg

Dette har vi sett ofte før og det fører gjerne til en lettere håpløs ::)  debatt i mediene i ettertid. Hvis noen spør dere om slikt, vis til http://www.elbil.no/elbilfakta/miljo/107-forurensning-fra-bane-buss-bil-og-elbil

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

bosonic

Kanskje der er Bjart Holstmark som har rett og vi som tar feil?? ;D ;D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Thomas Parsli

Han er nå utdannet samfunnsøkonom og jobber som forsker ved "gruppe for klima og energiøkonomi" i SSB, så han bør jo strengt tatt ha rett....

Og som SSB sier selv (i en PDF):
For å fylle sin oppgave, må offisiell statistikk utarbeides på et uavhengig grunnlag, ha høy kvalitet og spres vidt som et felles gode for samfunnet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

AntiRegreim

Sitat fra: bosonic på mandag 11. oktober 2010, klokken 14:52
Kanskje der er Bjart Holstmark som har rett og vi som tar feil?? ;D ;D
HAN HAR RETT i at ingen bil er miljøvennlig. Men han går for langt i å likestille elbilen helt ut med biler med forbrenningsmotor.
Elbilen som gruppe er mindre miljøskadelig enn bilen med forbrenningsmotor.
Men det betyr ikke at enhver elbil er mindre miljøskadelig enn enhver bil med forbrenningsmotor.
Det blir som med høyden til menn og kvinner. Menn er som gruppe høyere enn kvinner. Men det hindrer ikke at noen (få) kvinner er
høyere enn særs mange menn.


HAN TAR HELT FEIL når han fortier at oljealderen lakker mot slutten. Og derfor må må elbilen og muligens hydrogenbilen ta over.
Om overgangen skal lokkes hurtigere fram med subsidier og andre støttetiltak eller overlates til markedskreftene
når oljeprisene går til himmels, har politikerne i mange land allerede avgjort til fordel for lokkemat.

Sannsynligvis gjør de rett i det. Om ikke annet enn for å hindre at Kina går foran og med det oppnår å bli en slags
eneleverandør på verdensmarkedet slik landet har blitt med så mange andre industriprodukter.

Det sørgelige er at ingen har tenkt på å bruke denne anledningen til å kvitte seg mest mulig med de rene luksusbilene.
Uten lokkematen kunne vi i heldigste fall se denne biltypen dø ut sammen med forbrenningsmotoren.
I det aller minste ville sterkt progressive avgifter på versting-bilene i stedet for subsidier være gunstig i fordelingspolitikken.

Helge

Men Bjart Holstmark tar feil mht ren elektrisitet eller kullfyrt mht elbil. Selv om man vil være "råtten" mot elbilen kan man ikke påstå annet enn at den det meste av tiden lades på ren elektrisitet - vannkraft produert i Norge. Norge er i dag beregnet av NVE til å ha et lite overskudd av elektrisitet og de to siste månedene har vi også netto eksportert elektrisitet til tross for lav vannstand i magasinene.

Ser han også skriver at sist ankommet last (elbiler) må regnes å gå på kullkraft. Det er også feil all den studn vi har overskudd og eksporterer. Skal man si at sist ankommen last må kobles mot sist ankommen produksjon er jo den elektristetsproduksjonen som bygges i Europa i dag vindkraft og atomkraft?

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Litt synd nå at diskusjonen om energieffektivitet og elbil vs. fossilbil, inkl kommentarer til Bjart Holstmark sin artikkel, er i full gang en annen tråd  også nå (antar at ikke så mange får med seg begge).

Derfor velger jeg på kopiere hit to veldig gode innlegg Øyvind hadde i den andre tråden.
Sitat fra: Lunde på mandag 11. oktober 2010, klokken 19:46
Uansett om om du aner en viss forskjell på epler og bananer kan ikke det sammenlignes med energi. Energi trenger vi til ymse formål. Kunsten er å bruke så lite energi som mulig og velge den energikilden som er mest effektiv til formålet.
Om vi MÅ brenne olje er det fornftig å bruke dem i biler til en virkningsgrad på 15-20% når den kan brennes der vi trenger varme for 90-95% virkningsgrad?
Vi bruker i stor grad strøm til å lage varme, inkludert fyringsanlegg og sågar fjernvarme.
Vi kunne med andre ord redusert energiforbruket betydelig og derigjennom miljøkonsekvensene om vi bare omfordelte forbruket.
Olje på et fyringsanlegg og strømmen vi sparer i samme prosess på elbil er et eksempel.

På en kilo biomasse, ved eller skogsavfall (kvist etc) kan du kjøre 1-2 kilometer om sluttproduktet skal være bioetanol. Om jeg brenner samme mengde biomassi i min vedovn som et alternativ til panelovner kjører jeg i praksis inst 20Km på strømmen jeg sparte. Kall det epler, pærer bananer eller hva du vil jeg kaller det "frukt"  ;)
Sitat fra: Lunde på mandag 11. oktober 2010, klokken 20:10
Et annet eksempel på epler og bananer innefor energi sektoren er bioenergi og solenergi vs biler med forbrenningsmotor og elbiler.
Setter du av ca 20m2 dyrkbar mark for å lade biofuel vil du i løpet av et år få et utbytte på mindre enn 1 liter. Energiinnholdet i denne literen er som kjent ca 6kWh eller 30-40% mindre enn en tilsvarende liter bensin eller diesel og gir følgelig tilsvarende høyere forbruk pr mil.
Du kan med andre ord kjøre 5-7Km med en biosaab pr år på 20m2

Jeg har solfangere på mitt udyrkbare tak, ca 10m2 grunnet alt annet enn gunstig mønerettning og takvinkel er mitt årlige utbytte 2-3000kWh Alternativet til denne varmen er størm i varmtvannsberedern og varmekabler i badgulv etc. Jeg slipper å pløye, høste prosessere og transportere min energi som de må fra åkrene.

Når jeg bruker 10m2 av mitt tak gir utbytte i spart strøm over 15 000Km årlig. Veier du det opp mot det doble arealet og et utbytte på maks 10Km på en forbrenningsmotor ser du galskapen. Sett deg ned med kalkulatoren å se om vi har åkre nok  :-\
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

chaglen

2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

bosonic

#8
Pussig at du valgte å gjøre dette Elmo, jeg tenkte på akkurat det samme ;)

Det er de færreste som har klokskap og innsikt til å ytre seg såpass helhetlig som Lunde.
I tillegg er han vel en av de personene som har kjørt flest km med elbil her i landet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Helge

Klarte ikke å dy meg etter kommentarene som folk har skrevet til Rune Haalands gjesteartikkel og måtte skrive en forumkommentar på E24 selv, til støtte for Runes syn:
Elbilen ER mer miljøvennlig en bensin-/dieselbil ...i alle fall om man ser på elbilene i Norge. For det første slipper elbilen ut null eksos lokalt inne i de større byene som har luftkvalitetsproblemer, ikke minst på kalde vinterdager. Om det bare er parkeringsplasser til de ville jeg foretrekke 20 personer i elbiler framfor 20 personer i en dieseleksos-spyende buss. Bussen er også bedre enn bensin/dieselbilene inne i byen, men elbilene og trikkene er best. Man trenger ikke flere parkeringsplasser heller egentlig, bare bytte ut bensin/dieselbilene som står der i dag med elbiler.

Så til strømmen: Norge er i dag i følge NVE et land med overskudd på elektrisk kraft. Med unntak av i tørr-år produserer vi altså mer elektrisitet enn vi bruker så vi netto eksporterer. Dersom man da ikke skal kunne si at elbilen går på ren elektrisitet vil det være det samme som å si at de elektriske ovnene på veggen hjemme hos deg er sterkt forurensende. Du burde fyre med ved i stedet for vi burde sende den elektrisiteten til Europa så de kan redusere kullkraftproduksjonen.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

hens

Bare forbruket til motorvarmeren i en fossilbil vil dekke de flestes transportbehov i nærområdetved bruk av elbil.
Så kommer det sparte drivstoffet i tillegg.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lunde

Hørte på 17:30 P4 der Bjart febrilsk forsøkte å forvare seg.
Han har funnet ut hvor mye CO2 en kWh strøm representerer i verdens værste kraftverk og sammenligner med energiinnholdet i en liter bensin. Han sier at enhver som kan regne ser at en bensinbil som bruker mindre enn 0,56liter pr mil er mer miljøvennlig enn en elbil.

Hahaha det er til å grina a, dvs de som kjenner den PR kåte "forskeren" burde skamme seg på hans vegne.  ;D

Say no more...
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

eledille

Hadde han noen vettug motdebattant? Hvis ikke burde vi få P4 (eller helst NRK P1) til å lage en oppfølger med noen drevne elbilister til å grille ham skikkelig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Lunde

Marius Holm fra Bellona gjorde en god jobb.
Det som skremmer meg er at alle de temaene vi har tatt opp her sannsynligvis er totalt ukjent for Bjart. Som sagt har han et særdeles forenklet syn på energimarkedets faktiske realiteter.

Jeg synes det er utrorlig hvor mye oppmerksomhet man kan få som "forsker" om man bare har et kontroversielt budskap. Om det er hold i påstandene eller ei spiller åpenbart ingen rolle. Dog fungerer media i slike tilfeller som nyttige idioter for å tilfredstille en person med et særdeles stort markeringsbehov  ;)

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Elmo

#14
Kari Asheim, Fagansvarlig Transport i Bellona motsier Bjart Holtsmarks i E24 idag.
Hun sier rett ut det "vi" mener om BH's teorier (sitat) "Med respekt å melde: Dette er tull!"
http://e24.no/kommentar/article3854641.ece
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA