Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bergen - Nordfjord med Tesla model S

Startet av Mao, onsdag 28. september 2016, klokken 18:26

« forrige - neste »

Muffinman

#30
Nå er jo ikke et hjuloppheng statisk, men består av blant annet gummiforinger som endrer hardhet over tid, slites osv. Opphenget kan faktisk strekkes noe i alle retninger, men skal gå tilbake til de opprinnelige vinklene. Over tid vil vinklene endres litt.

Et år  og 20.000km er ikke det jeg anser som "over tid". Mange biler trenger knapt justering, mens jeg har hatt biler som har blitt litt ute av spec etter at de passerte 100.000km.

EDIT: Når det gjelder bytte av komponenter er de nedre bærebruene foran en gjenganger, ihvertfall på tidlige rwd biler. Men mistenker at det er produksjonsfeil og ikke noe galt med konstruksjonen.

Mao

Nå har jeg sendt en formell klage/reklamasjon til Tesla, så får vi se hva de svarer.
Jeg er overbevist om at slike avvik etter ett år/20k km uansett vil måtte rammes av forbrukerkjøpslovens bestemmelser, og at Tesla dermed er på kant med norsk lov med en slik praksis.

Jeg er dog ikke superoptimist når det gjelder svaret fra Tesla, for det virker jo som alle beslutninger av denne type tas på andre siden av Atlanterhavet. Og der er jo som kjent både jussen og forretningsmoralen litt annerledes enn hva vi er vant til her hjemme....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Mao

Honnør til Tesla denne gang for at de svarte på min reklamasjon etter bare 2 dager.
Men svaret er jeg ikke like fornøyd med:
SitatVedlagt ser vi 4 hjulskontroll før bilen ble levert til deg, understreket på spissing. Vi tar hjulkontroll av alle bilene før de blir levert kunde, for og sikre at dette er korrekt. Når vi da har inn bilen din etter 16 mnd og 22349 km, så ser vi at vinklene har endret seg. Det er ikke uvanlig at hjulvinkler kan endre seg ila en slik periode og km.

Dette er ikke en garantisak og er avsluttet fra vår side.

Tesla insisterer altså på at kunden må betale for justering av hjulvinkler hyppig, anslagsvis hver 20k km.  :o

Spørsmålet om reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven har de ikke besvart, så må vel ta en runde med Forbrukerrådet/Forbrukertvistutvalget for å få noen kvalifisert uttalelse rundt akkurat det....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

lunitiks

Men.. Spørsmålet mitt består: *Hvorfor* krever de at du skal betale? Har du bestilt denne jobben av Tesla? Eller tok de bare å utførte dette og krever penger av deg?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Mao

Sitat fra: lunitiks på onsdag 10. august 2016, klokken 17:34
Men.. Spørsmålet mitt består: *Hvorfor* krever de at du skal betale? Har du bestilt denne jobben av Tesla? Eller tok de bare å utførte dette og krever penger av deg?

Hjulstillingskontroll inngår i servicen, men hvis denne kontrollen avdekker avvik som krever justering krever de ekstra betaling for å utføre denne justeringen.
Tesla mener altså at nødvendig justering verken inngår i serviceprisen eller dekkes av garanti/reklamasjonsrett.

De utfører ikke noen justering av feil hjulvinkler før kunden har akseptert å betale ekstra for denne jobben. Vil du ikke betale får du værsågod kjøre rundt med feil hjulstilling, noe som kan påvirke både dekkslitasje og kjøreegenskaper.

Ifølge Tesla dekkes ikke dette av garanti/reklamasjonsrett, selv på nesten nye biler.
Men om bilen er konstruert slik at hjulvinkler må justeres hyppig for kundens regning, påvirker det jo drifts-/serviceutgiftene ganske mye. Jeg tviler sterkt på at dette er noe de fleste kunder har forutsett og tatt med i kalkylen.....  :-\
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Øyvind.h

Noen som har erfaring med andre biler i denne klassen ift hvor ofte man må påregne å justere hjulvinkler?
Jeg har justert en gang på en Golf som var ca 4 år gammel/100.000km. Men ikke på andre biler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Touring

Har hatt endel VAG og BMW produkter. Har aldri blitt tatt noe forstillingskontroll på service. Kun tatt det i privat regi ved senk av bil etc.

Tuxedo

Måtte justere en gang på en Toyota.  Ca 100k km, men mistenker at den fikk feilstillingen en stund før det.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Cookie Monster

Har heller aldri justert før på mine tidligere biler utenom ved senk eller bytte av deler i understellet. Hadde for en del år siden en 2001 Toyota Celica som hadde gått 220 000km hadde den på hjulstillingskontroll rett før jeg solgte den og alt var som det skulle være. Jeg hadde kjørt den 130 000 km uten å bytte noe understelldeler. Forrige eier tror jeg heller ikke hadde den på noe hjulstillingkontroll, men er ikke sikker :)

Tesla er vel som på andre amerikanske biler at man må etterstramme boltene på bilen en gang i året  ;D
I service skjemaet er det oppgitt noen bolter i bla forstilling og styrkesnekke som skal etterstrammes/sjekkes ved hver service.
2015 P85D

latigo

Eg spurte NAF om dette ettersom bilen min skal på 20k-service i september. Dei svara:

Normalt forventer man ikke å foreta en justering av forstillingen kort tid etter nybilkjøp og således kan man hevde at en slik jobb kan ansees som unormalt og derav en reklamasjon ihht forbrukerkjøpsloven, forutsatt normalt bruk, men forstillingen og dens hjulstillingsvinkler er ganske så utsatt for store påvirkninger fra veibanen. Harde dumper i veien som fortauskanter, fartsdumper, hull i veien etc er faktorer som vil kunne påvirke forstillingsvinklene fra da bilen først tas i bruk. 

Så ser ut som om det er lite å gjere med utover å håpe at det er i orden...

EJ

Fikk det same kravet fra dem selv I dag, under service

Men jeg har vært inne 3 ganger tidligere pga at bilen går til høyre hvis rattet er helt sentrert.

begge gangene ble det gjennomført justering av hjulstilling, og de sa at det var perfekt så de kunne ikke skjønne hvorfor det ikke skulle virke.
Men det hjalp ikke

Gadd ikke å ta turen inn flere ganger, ville vente til jeg skulle ta service og fikse andre ting som ikke er I orden.

Får tlf I dag om at hjulstillingen ikke er god nok, og at det koster 1200kr eller noe slikt.

og de mente at denne gangen kom bilen til å kjøre rett frem, hvis jeg betalte for det :)

Justering etter 6500km med normal kjøring på vanlige veier er vist helt vanlig I følge Tesla

Mao

Det er grenser etter forbrukerkjøpsloven for hvor mange ganger Tesla kan forsøke å rette en mangel. Med 3 forsøk på å rette hjulstilling etter reklamasjon, uten at bilen har blitt bra, begynner Tesla å slite litt....
At de hevder det skal bli bra når du nå avkreves betaling for en ny justering av den samme hjulstillingen er bare smått utrolig  :o
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Mao

Tesla har forsåvidt på service-siden https://www.tesla.com/no_NO/support/service-plans tatt høyde for ekstra betaling ved bl.a. justering av hjulstilling, dekkslitasje, bremseklosser mv.:

SitatHva skjer under min årlige serviceinspeksjon?

Under den årlige inspeksjonen vil vårt profesjonelle Tesla-serviceteam gjennomføre en inspeksjon av din Model S fra støtfanger til støtfanger, tak til hjul. Hjulene vil bli fjernet, og dekkene vil bli rotert. Hvis hjulinnretting er nødvendig, kan denne tjenesten utføres til en ekstra kostnad. Logger vil bli hentet inn og undersøkt, og alle systemer vil bli testet for drift. Drivenheten vil bli inspisert, og styringssystemet for temperatur vil bli sjekket. Bremsene vil bli inspisert. Hvis bremseklossene er utenfor de anbefalte spesifikasjonene, kan de skiftes ut for en ekstra kostnad. Normale elementer, som for eksempel vindusviskerne, vil bli skiftet ved behov. Mønsterslitasje blir inspisert og det vil påløpe ekstra kostnader hvis det er nødvendig med nye dekk. Vær oppmerksom på at dekkslitasje er ikke dekket som en del av den årlige inspeksjonen eller under Tesla-serviceplanene eller den begrensede nybilgarantien.

Men om Tesla har vurdert de juridiske sidene ved en slik praksis er vel mer usikkert. Slik jeg ser det, kan feil hjulstilling bli rammet av forbrukerkjøpsloven. Det samme må da gjelde følgeskader som ekstraordinær dekkslitasje.

Forbrukerkjøpslovens utgangspunkt er at gjenstanden skal ha de egenskaper og en slik kvalitet/holdbarhet som forbrukeren med rimelighet måtte forvente. Og det vil selvsagt måtte vurderes ut fra forhold som
- den informasjon selger har gitt
- hva som er vanlig for tilsvarende varer det er naturlig å sammenligne med
- pris kan også spille en rolle (det stilles ofte strengere krav/høyere forventninger til kostbare varer enn til billige)

Dette betyr vel også at selger må gi tydelig informasjon på salgstidspunktet dersom varens egenskaper avviker vesentlig fra det som er gjengs for tilsvarende varer i markedet.

Tesla hevder at det er helt vanlig på biler fra "alle" produsenter at hjulvinkler endres etter kort tid, og at dette ikke dekkes av garanti/reklamasjonsrett. Jeg har ikke vært borti lignende før, til tross for at jeg etterhvert har eid ganske mange biler fra ulike produsenter. Og jeg har ennå ikke hørt om andre som har slike erfaringer fra andre bilmerker. Så for meg virker dette å være et unikt Tesla-fenomen  :(
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Ellemelle

Sitat fra: Mao på torsdag 11. august 2016, klokken 14:24
- hva som er vanlig for tilsvarende varer det er naturlig å sammenligne med
[..]
Og jeg har ennå ikke hørt om andre som har slike erfaringer fra andre bilmerker. Så for meg virker dette å være et unikt Tesla-fenomen  :(

Når Tesla freidig hevder at dette er vanlig både hos BMW, Porsche og andre premiummerker, så er det jo bare for deg å spørre disse om Tesla har rett i sin påstand (vil tippe de vil hevde det motsatte for å forsvare seg/rakke ned på Tesla)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA