Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bergen - Nordfjord med Tesla model S

Startet av Mao, onsdag 28. september 2016, klokken 18:26

« forrige - neste »

Cookie Monster

#15
Sitat fra: Lynet på fredag 05. august 2016, klokken 22:29
Cookie Monster: Vet ihvertfall at Nissan tar seg ekstra betalt for å smøre bremser på Leaf.

Prisene på service er ut i fra timeforbruk beregnet på fabrikk og ikke ut i fra norske forhold. Her i Norge pøses det på med salt på veiene i vinterhalvåret som gjør at en seriøs forhandler anbefaler sine kunder å ta med smøring av bremser på servisen. Denne ekstrajobben krever faktisk en god del ekstra arbeide som kundene ikke kan forvente å få gratis.
Skyt ikke på verkstedet her, men på Statens vegvesen som pøser på salt på veiene og ødelegger våre biler og naturen rundt veiene.

Greia er at det bør være bakt inn i serviceprisen når det koster alt fra 3500-7000 kr for en service. Ingenting som er gratis i verden, men når servicen koster såpass og bilen heller ikke trenger noe oljeskift på motor ved hver service osv. bør man ta det som en selvfølge at det inkluderer at de sjekker at en av de viktigste delene på bilen fungerer og kommer til å fungere fint framover ved å smøre de opp ved behov. Uten at det skal koste "ekstra" når bilen brukes i dette klimaet. Står i service dokumentet som anbefalt i cold climate.

3500 for nytt kupe filter, vindusviskere og en rask sjekk av bilen er dyrt. Hadde servicen kostet 1500 + 500 for å smøre ved behov hadde det vært greit. Men prisene Tesla opererer med er hva andre verksteder tar for full service ink alt.
Er da feks rart de med panotak ikke må betale mer enn de uten. Er vel ca 30 min mer jobb på de når de er på service med å smøre opp taket og demontere deler for å smøre alle stedene. Og det er inkludert selv for oss som ikke har det en gang :P Så taket smører de men ikke bremsene?

Her er oversikt over hva som gjøres. På en service til 3500 kan man ta bort alt som har med diff olje, kjølevæske, bremsevæske osv da det går under de andre dyre servicene.
Så for min del sitter jeg stort sett igjen med at de ser på dekkene, oppdaterer sw, bytter kupefilter og viskere som nevnt.
2015 P85D

Cowboystrekk

- drivstoffbesparelse + hjulstillingskostnader + dekkutgifter ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kavorka

Jeg forsto på servicesenter at kontrollen er inkludert i service, mens selve korreksjonen koster. Men hva koster den med luftfjæring? Jeg har hørt to forskjellige priser: 1100 og 2400.

Min hjulstilling er litt utenfor akseptområde. Synes det er tidlig å måtte justere dette etter bare 40' km.

Mao

Sitat fra: Kavorka på lørdag 06. august 2016, klokken 11:25
Jeg forsto på servicesenter at kontrollen er inkludert i service, mens selve korreksjonen koster. Men hva koster den med luftfjæring? Jeg har hørt to forskjellige priser: 1100 og 2400.

Min hjulstilling er litt utenfor akseptområde. Synes det er tidlig å måtte justere dette etter bare 40' km.

Kontrollen inngår i servicen ja, men Tesla mener du må betale for evt. justering.
Antar vi da snakker vanlig timepris (1 450 pr time), og at totalprisen da avhenger av hvor mange hjul som trenger justering.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Mao

Sitat fra: Trustno1 på lørdag 06. august 2016, klokken 00:09
Ett spørsmål litt på siden, jeg har en mars 2015 bil som har gått ca 55k km som jeg snart skal bytte dekk på. Hvor ofte bør man forvente at man skal kontrollere hjulstillingen? Er det noe jeg bør vurdere før nye dekk?

Såvidt jeg forstår sjekkes dette på hver service, dvs. at Tesla anbefaler at dette gjøres årlig eller hver 20 000 km.
Har du skjevslitasje på dekkene, bør du uansett ta en sjekk/justering før nye dekk settes på. Men det kan kanskje være lurt uansett etter 55k km. Har du ikke hatt service på bilen ennå? (Tesla kontrollerer hjulstillingen på servicene)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Muffinman

Hvis man skal snu litt på dette. La oss si at du får justert hjulvinkler i forbindelse med en service, deretter kjører 20.000km og leverer bilen inn på ny service. Så får du beskjed om at alle hjulvinkler er ute av spec. Det bør da være en reklamasjonssak med mindre bilen er kjørt offroad?

Det må være noe spesielt med Tesla og hjulvinkler siden det er så vanvittig mye skriverier om det i forumene og andre steder. Ser ikke tilsvarende for andre bilmerker. Jeg mistenker at ihvertfall (de tidlige?) rwd-bilene har et mindre optimalt designet understell som er veldig følsomt for avvik i vinklene, og at Tesla derfor foreskriver såpass hyppige kontroller/justeringer for kundens regning. Snakket senest i går med en 2014 P85-eier som skrøt av at han ikke hadde hatt en eneste feil på sin bil. Alle fire dekkene hans var slitt til corden på indre kant. (Så flere feil også, men lot være å si noe siden han virket så lykkelig).

Mao

Min bil er en P85D fra mars 2015, med avvik på alle 4 hjul etter bare 22k km. Så det gjelder definitivt ikke bare RWD-biler.

Min tidligere P85+ registrert så tidlig som august 2013 hadde såvidt jeg vet ikke avvik på hjulstilling.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Kavorka

Sitat fra: Mao på lørdag 06. august 2016, klokken 11:53
Kontrollen inngår i servicen ja, men Tesla mener du må betale for evt. justering.
Antar vi da snakker vanlig timepris (1 450 pr time), og at totalprisen da avhenger av hvor mange hjul som trenger justering.

De nevnte at det var en større prosess å justere hjul med luft enn stålfjær. Kan det være slik at luft også har større potensial for å komme ut av stilling? Ganske stivt å kjøre på very high!

RaBalder

Jeg mistenker at man har tenkt for lite på justering av hjulvinkler når man designet Model S.

Og at dem har laget løsninger som er for dårlige.

Cookie Monster

Sitat fra: Kavorka på lørdag 06. august 2016, klokken 11:25
Jeg forsto på servicesenter at kontrollen er inkludert i service, mens selve korreksjonen koster. Men hva koster den med luftfjæring? Jeg har hørt to forskjellige priser: 1100 og 2400.

Min hjulstilling er litt utenfor akseptområde. Synes det er tidlig å måtte justere dette etter bare 40' km.

Er fastpris på 4 hjulkontroll ink justering som er 1400 husker jeg rett. Usikker på prisen hvis bare 1 eller 2 må justeres. Samme pris på luft og stål og skal være veldig likt å justere.
2015 P85D

TRM

Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. august 2016, klokken 12:00Snakket senest i går med en 2014 P85-eier som skrøt av at han ikke hadde hatt en eneste feil på sin bil. Alle fire dekkene hans var slitt til corden på indre kant. (Så flere feil også, men lot være å si noe siden han virket så lykkelig).
Hehe... Prisverdig gjort av deg. Møter stadig sånne som han. Varierer hvor mye jeg informerer etter hvor sympatisk vedkommende er. Forøvrig gjelder en slik manglende bevissthet (?) rundt egen bil også eiere av andre bilmerker.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Cookie Monster

Er nok stor forskjell på folk der. Noen legger ikke merke til feil, skeive paneler, lakkforskjell osv. Men andre legger merke til alt.

Selv er jeg vel i den kategorien som er mer der.
2015 P85D

Trustno1

Sitat fra: Mao på lørdag 06. august 2016, klokken 11:58
Såvidt jeg forstår sjekkes dette på hver service, dvs. at Tesla anbefaler at dette gjøres årlig eller hver 20 000 km.
Har du skjevslitasje på dekkene, bør du uansett ta en sjekk/justering før nye dekk settes på. Men det kan kanskje være lurt uansett etter 55k km. Har du ikke hatt service på bilen ennå? (Tesla kontrollerer hjulstillingen på servicene)

Jeg har litt skjevslitasje, men det er ikke verre enn at innerkanten nå er blankslitt mens jeg kanskje har igjen 2mm på mønsteret. Dette er kanskje noe man må regne med?

Hadde bilen på service litt over 40k km, så mulig de tok hjulstillingskontroll da. Det tenkte jeg ikke over.

Kavorka

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 06. august 2016, klokken 14:27
Er fastpris på 4 hjulkontroll ink justering som er 1400 husker jeg rett. Usikker på prisen hvis bare 1 eller 2 må justeres. Samme pris på luft og stål og skal være veldig likt å justere.
Bare ett hjul som er litt utenfor range hos meg. Men man må jo bytte alle dekk om ett er slitt i stykker, så det må vel bare gjøres.

De påsto på verkstedet at det var vanskeligere å justere inn luftfjæring da jeg snakket med dem. Men de kan jo ha en fastpris likevel.

nortrahof

Dette med at bilen endrer hjulstilling som må etterjusteres, virker merkelig på meg?

For å endre hjulstillingen fra det som er innstilt, må enten noen ledd i opphenget deformeres eller opplagring deformeres. Ved normal bruk, skulle dette ikke kunne endres. Om man trenger hyppige etterjusteringer, må det derfor være "noe som er på gang" med deformering av hjulopphenget.
Har derfor noen skiftet deler som følge av slik endring? Det ville vært sannsynlig.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA