Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer konvertering - Saab C900 M93

Startet av opstad, onsdag 28. september 2016, klokken 14:02

« forrige - neste »

opstad

Jeg har kjøpt en Charge Amps Halo 3,7KW 16A som jeg skal ha på garasjeplassen min i et felles garasjeanlegg. Jeg hadde elektriker på befaring i dag, og han sier at han kan strekke opp en en kabel på 20 meter fra strømmåleren min til garasjeplassen. Det er nok strøm fra skapet, men det er 1 fas. Halo-en jeg har bestilt tar jo bare maks 16A, men om jeg skal være litt mer framtidsrettet, vil jo neste elbil mest sannsynlig kunne lades med en høyere ampere? (Jeg vurderer Tesla Model 3 i 2018) Elektrikeren foreslo at jeg kunne strekke en kabel på 6 kvadrat, og ha en sikring på 25 ampere. Alternativt gå opp i kabel som tåler 32 ampere, men kabelen var 3 ganger dyrere. Uansett, er det noen biler som kan lades på 25 ampere? Alternativt skal jeg bare gå for 16A? Noen som har noen tanker, innspill og idéer?

elektrolux

Halo støtter kun 16A lading, og siden det er et Schuko stikk på undersiden er du begrenset til å bruke 16A sikring på den slik at dette stikket ikke kan overbelastes.

Mer info om Halo her:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/halo-16a-ladestasjon-med-5m-kabel-og-type-1-p?tm=ladestasjoner
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Biler som kan lades med 32A enfase, kan også lades med 25A. Man må bare stille inn EVSE til ønska max-strøm.
Når det gjelder Model 3, så spørs det hva slags likeretter den vil få. For nye biler i dag, er det vel naturlig å komme med 3*16A eller 1*32A.

Rav4_EV

Hvordan er det mulig å forsyne Haloen med mer en 10A uten å bryte den nye forskriftene siden den har Schuko stikk ?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Godt poeng.

Mulig den må monteres som mode 2 i Norge slik vi leverer den.

Da blir Schuko stikket i bunnen å regne som en overgang, som er lovlig å bruke på 16A
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#5
Sitat fra: elektrolux på fredag 05. august 2016, klokken 10:56
Godt poeng.

Mulig den må monteres som mode 2 i Norge slik vi leverer den.

Da blir Schuko stikket i bunnen å regne som en overgang, som er lovlig å bruke på 16A
Med mindre den har innebygget jordfeilbryter er det ikke lovlig å monterer denne som mode2.

Siden det stilles krav om fast tilkobling til kurs med jordfeilbryter er det minimal grunn til å tro at det er inkludert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

zyp

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 05. august 2016, klokken 10:43
Hvordan er det mulig å forsyne Haloen med mer en 10A uten å bryte den nye forskriftene siden den har Schuko stikk ?

Jeg tipper at de kan argumentere med at stikkontakten ikke er beregnet for lading, men for å ha et praktisk plassert uttak når du f.eks. skal støvsuge bilen. Sånn sett er det jo litt uheldig å reklamere med at det kan brukes for sekvensiell lading.

Griffel

Sitat fra: zyp på lørdag 06. august 2016, klokken 13:08
Jeg tipper at de kan argumentere med at stikkontakten ikke er beregnet for lading, men for å ha et praktisk plassert uttak når du f.eks. skal støvsuge bilen. Sånn sett er det jo litt uheldig å reklamere med at det kan brukes for sekvensiell lading.

Prøv igjen
Fra :http://www.charge-amps.com/halo-wallbox/
SitatAnd with the external SHUKO contact, you can even charge two cars at once, or connect your motor heater while charging.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

Sitat fra: Griffel på lørdag 06. august 2016, klokken 19:08
Sitat fra: zyp på lørdag 06. august 2016, klokken 13:08
Jeg tipper at de kan argumentere med at stikkontakten ikke er beregnet for lading, men for å ha et praktisk plassert uttak når du f.eks. skal støvsuge bilen. Sånn sett er det jo litt uheldig å reklamere med at det kan brukes for sekvensiell lading.

Prøv igjen
Fra :http://www.charge-amps.com/halo-wallbox/
SitatAnd with the external SHUKO contact, you can even charge two cars at once, or connect your motor heater while charging.
Vi som selger HALO i Norge, anbefaler absolutt ikke å benytte Schukokontakten som sitter på denne til noe annet enn en kupevarmer (eller motorblokkvarmer på en hybrid) som da kan stilles inn via appen til å slå seg på etter at bilen har fått den ønskede ladeperiode.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Griffel

#9
Sitat fra: nofuelno på søndag 07. august 2016, klokken 01:21

Fra :http://www.charge-amps.com/halo-wallbox/
SitatAnd with the external SHUKO contact, you can even charge two cars at once, or connect your motor heater while charging.

Vi som selger HALO i Norge, anbefaler absolutt ikke å benytte Schukokontakten som sitter på denne til noe annet enn en kupevarmer (eller motorblokkvarmer på en hybrid) som da kan stilles inn via appen til å slå seg på etter at bilen har fått den ønskede ladeperiode.
Jeg er enig i at det er en praktisk løsning.

Hvordan?
Står dette klart og tydelig i den Norske bruksanvisningen?
Er stikkontakten merket "ikke beregnet for lading" eller noe lignende?
Skrives det i brev til de som legger den i nettbutikkens handlekurv?

Eller "å ikke anbefale" kan jo bety, å la være å anbefale at den kan brukes til lading?

Ellers liker jeg din holdningen bedre enn elektrolux forslag om å bygge om en ladestasjon beregnet for fast montasje (mod3) til (mode2) og tro at det da er greit.

Et krav til mode 2 er at det befinner seg en jordfeilbryter mellom plugg og elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på søndag 07. august 2016, klokken 09:22
Ellers liker jeg din holdningen bedre enn elektrolux forslag om å bygge om en ladestasjon beregnet for fast montasje (mod3) til (mode2) og tro at det da er greit.

Et krav til mode 2 er at det befinner seg en jordfeilbryter mellom plugg og elbil.

Nå er jo ikke dette en konkurranse om flest mulig likes, men om å følge forskriftene.

Det er klare regler mot å sikre en kurs som ender i et Schuko stikk og beregnet for lading av Elbil med mer enn 10 A slik Rav4_EV påpeker. Skal en bruke 16A sikring må kursen ende i et Cee stikk.

Vi har derfor besluttet å montere jordfeilvern på inntaksledningen slik at alt er på stell for montering på 16A kurs via et Cee stikk.

Selv en stor utenlandsk produsent som Charge-amps kan bomme på de enkelte lands særbestemmelser. Da er det ekstra hyggelig at løsningen var relativt enkel.  :D

Noen likes på denne løsningen som gir både mulighet for 16A kurs til HALO, og mulighet til å utnytte alle HALO sine fordeler?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#11
Sitat fra: elektrolux på søndag 07. august 2016, klokken 17:49
Vi har derfor besluttet å montere jordfeilvern på inntaksledningen slik at alt er på stell for montering på 16A kurs via et Cee stikk.
Så bra  :), fin løsning.

Jeg går ut fra at du gjør tilsvarende med denne, da med B type?
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/cee
og de øvrige bokser uten jordfeilvern hvor du tilbyr "Alternativt kan ladestasjonen leveres med en kort tilførselsledning ...... for plug and play montering."
Så skal jeg slutte å skrive det hver gang jeg ser det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#12
Sitat fra: Griffel på søndag 07. august 2016, klokken 18:23
Jeg går ut fra at du gjør tilsvarende med denne, da med B type?
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/cee
og de øvrige bokser uten jordfeilvern hvor du tilbyr "Alternativt kan ladestasjonen leveres med en kort tilførselsledning ...... for plug and play montering."
Så skal jeg slutte å skrive det hver gang jeg ser det.


Ser ut som vi må gå den veien ja. ;)

Det vil selvfølgelig påvirke prisen på 32A Cee installasjons kittene.

16A ladestasjonene fra Ratio har heldigvis vernet innebygget.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#13
Sitat fra: elektrolux på søndag 07. august 2016, klokken 18:56
Ser ut som vi må gå den veien ja. ;)
Det vil selvfølgelig påvirke prisen på 32A Cee installasjons kittene.
Dersom du er enig i dette:
Sitat fra: elektrolux på søndag 07. august 2016, klokken 17:49
Nå er jo ikke dette en konkurranse om flest mulig likes, men om å følge forskriftene.
må du nok det. selv om antall likes minker med prisøning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA