Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Disse Tesla-eierne

Startet av Phil, tirsdag 27. september 2016, klokken 19:42

« forrige - neste »

Rav4_EV

Det er viktig at såkalte "distributører" i Norge tar innover seg at vi har noe strammere regler enn ellers i Europa når det gjelder beskyttelse mot jordfeil. Det er ikke forbudt å selge utstyr som kan lovlig benyttes i andre EU land men det er ren svindel å markedsføre disse i Norge mot norske forbrukere. Å oppfordre kunder til å forlede elektriker til å installere industrikontakter uten korrekt vern for elbilbruk er også stygt brudd på markedsføringsloven.

Ser ikke at "Griffel" skal korrigeres på noe som helst. All bruk av industrikontakter på dette forumet er relatert til elbillading og krever derfor B-jordfeilvern. Punktum.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Sitat fra: Griffel på tirsdag 23. august 2016, klokken 00:21
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. august 2016, klokken 22:30
Ellers korrigering av Griffel. ( og det er sjeldent ) Et rødt stikk MÅ ikke sikres med jordfeilvern type B. Og en mode 2 kabel MÅ heller ikke ha jordfeilvern type B.
I Norge: alle nye stikkontakter, uansett farge, ment for lading av elbil, skal ha jordfeilbryter type B eller minst tilsvarende.

Da er vi egentlig enige.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Pavel Kolotilov

Hei,

det er klart for meg nå at denne kabelen ikke tilfredsstiller krav IEC 62196 (relee/styringsenhet skal være ikke mer en 30cm fra veggkontakten).

Derfor Ratio EVCharge med rød tilførselskabel ser ut som en bra idea.

Vet noen, kan jeg installere den selv eller jeg er lov pålagt å bruke elektriker in denne tilfelle? Jeg må bare henge den på vegen og koble til kontakten.

Hilsen, Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Griffel

Som du kan lese et par innlegg høyere opp har elektrolux sluttet å selge denne løsningen siden den egentlig ikke er tillatt. Du kan egentlig ikke bruke elektrikker om du velger denne løsningen, dette er noe du eventuelt må gjøre selv.

Det som er en god ide er å montere denne fast. Prisforskjell på å skru opp en tesla box eller en Ratio fast, sammenlignet med en CEE kan ikke være rar.

Det som stadig er uforstårlig er:
Sitat fra: Griffel på tirsdag 23. august 2016, klokken 00:21
Det som er umulig å forstå er om elektrikker sier at rød CEE er greit, men fastmontert ladestasjon må være Salto. Om kun Salto er aksptabel for borettslaget, er ikke CEE et alternativ.
Nå vet ikke jeg om dette er en fellesgarasje eller ikke, men er det det burde borettslaget kreve fastmontert ladestasjon for nye ladepunkt, (vi lever i 2016). De kan stille krav til type og funksjon om det er viktig for å forberede systemløsninger, det avhenger av forhold mellom borettslag og nettleverandør.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Pavel Kolotilov

Jeg forstår ikke hva er galt med Saltobox? Jeg bar finner den veldig dyrt, men det kommer med feilbryteren B. Hvis jeg hadde råd, jeg hadde ingen problemer å installere den.

Det er bare når jeg spurte hvilke ladere de kunne installere (og sendte forskjellige linker av ladeboxer til dem) fikk jeg tilbud om Salto. Kanskje de samarbeider med Salto?

På andre måte, hvis jeg skru denne Ratio EV på vegen ved rød stikkontakt (ikke mer en 30 cm) og fordi min CEE kontakt er beskyttet med feilvern type B, den helle installasjon er 100% lovlig. Er det sånn?

Hilsen, Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Griffel

#35
Det er ingen økning i risiko med løsningen så lenge du vet dette.

Saken er at for mode2 (lading via stikkontak) er det et apparat-krav at ladestasjonen skal ha innebygget jordfeilvern (enten i boks eller i pluggen eller en egen boks mellom plugg og boks).

Er stasjonen fastmontert (mod3) kan vernet sitte i skapet.

Derfor er det egentlig ulovlig å forsyne en mod-3 boks med sladd og plugg før salg siden han som selger ikke vet at du har slikt vern, han vet ikke om du vil benytte den på tur, og heller ikke vet om du senere kan komme til å selge den videre. (Den tilfredstiller ikke lenger krav til CE merking og er derfor ulovlig ved salg).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA