Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Disse Tesla-eierne

Startet av Phil, tirsdag 27. september 2016, klokken 19:42

« forrige - neste »

PaulusA

Hei Jens,
Husk at den ladestasjonen til 4000,- ikke inneholder type B vern
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Griffel

#16
Sitat fra: PaulusA på søndag 21. august 2016, klokken 20:12
Hei Jens,
Husk at den ladestasjonen til 4000,- ikke inneholder type B vern
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Pavel Kolotilov

Hei,

Fikk svar fra elektriker. CEE kontakt kommer jo med type B feilvern i skapet. Derfor kan jeg bruke en billigere kabel uten innbiget B feilvern.

Tusen takk for hjelpen. Som ny elbil eier, må jeg lære mye :-)
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Griffel

#18
Med en fastmontert ladestasjon kan du bruke den type2 til type2 som vel følger med bilen. Evt få for unner 2000,- og som du trenger til de fleste offentlige ladekontakter.

Om du vil slippe å dra fram kabel og har 400V anlegg er jo Teslas veggboks ganske rimelig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Ladekabelen til over 5 tusen fra elbilgrossisten er vel heller ikke lov å bruke i Norge. Den mangler vesentlig utrustning som gjør at du kan få trøbbel.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Pavel Kolotilov

Sitat fra: Griffel på mandag 22. august 2016, klokken 11:12
Med en fastmontert ladestasjon kan du bruke den type2 til type2 som vel følger med bilen. Evt få for unner 2000,- og som du trenger til de fleste offentlige ladekontakter.

Om du vil slippe å dra fram kabel og har 400V anlegg er jo Teslas veggboks ganske rimelig.

Ja, det var min intentjon, men elektriker vil nesten 13000 for det. Har ikke råd å kjøpe den.

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 22. august 2016, klokken 11:44
Ladekabelen til over 5 tusen fra elbilgrossisten er vel heller ikke lov å bruke i Norge. Den mangler vesentlig utrustning som gjør at du kan få trøbbel.

Hva slags vesentlig utrustning mangler den? Hvis det er sån, er det lov å selge den?

I alle fal, skal sende mailen til bilgrossisten å forklare det.

Hilsen, Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Griffel

#21
Nå koster vell Teslaboksen unner 6000,- kr så dersom Borettslaget ikke krever en bestemt ladestasjonfabrikat av andre hensyn, som for eksempel et behov for lastballansering når det blir et antall elbiler, så kan vel neppe elektrikker ta 7000,- ekstra for å skru opp denne som merpris for å skru opp sammenlignet med en rød CEE. Den tvilsomme kablen koster jo også nærmere 6000,-.

Det er vanskelig å forstå at denne omtalte kablen tilfredstiller kravene i produktnormen og at produsenten da kan kan sette sitt CE merke på den.
Mangler den CE merke er den ikke lovlig å selge.

Men har produsent missbrukt CE merket er den sett fra forbrukers side ikke ulovlig å bruke. Er produsenten i EU er det produsentens ansvar, er produsenten utenfor EU er det importørens ansvar.

En mer anarkjent konkurent (i EU) som har levert type1 kabler uten "kladd" har ikke funnet at dette mulig for type 2 kabel. Charge Amps RAY cable for Type 2. Her skriver de:

"Following the directives for EV charging, the control box is now placed 15 cm from the wall to ensure that the cable will not be powered once the car is fully charged."

og i en artikkelen kan finne på samme side:
"Especially for type 2 the standard is higher safety. It requires forward a control box placed maximum 15 cm from the wall. With Ray, they have solved such demands, they claim."

Minner også om at kladden skal ha jorfeilbryting, siden en ikke kan garantere at den bare benyttes i CEE stikkontakter som har jordfeilbryter.

http://www.mynewsdesk.com/charge-amps/pressreleases/world-premierie-of-ray-ev-charging-cable-1187352?utm_campaign=send_list&utm_medium=email&utm_source=sendgrid

Det virker uforstårlig at Borettslag stiller krav om ett fabrikat av ladestasjon om de samtidig tillater CEE kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Pavel Kolotilov

#22
Hei Griffel,

Denne kabel har CE, TÜV og IEC 61851 sertifiseringer. Jeg har sent mailen til bilgrossisten om den og skal se hva de vil si.

Jeg kan ikke forstå din motivasjon å tvile i kvalitet av denne kabel. Det koster veldig mye penger, en halv av typisk spansk lønn. Hvis det kostet 500 NOK, jeg være enig med deg.

Kabel kommer fra Slovenia:

http://eauto.si/en/about-us/'
http://eauto.si/metron-shop/?product_cat=portable-ev-charging-station

På denne webside du kan finne mer informasjon om den. Det ser ut at de vet hva de gjør.

På andre side, kabler vanligvis har ingen feilbrytere, fordi de er en del av systemet. For eksempel, en Tesla kabel, Tesla UMC har ingen feilvern type B. Eller type2 – type 2 kabler. Det gjør dem ikke ulovlig.

Hilsen, Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Griffel

#23
Type2 – type2 kabler kan kun kobles til type 2 ladestasjoner, som i følge forskriftene skal være fast koblet til en kurs beskyttet av en typeB jordfeilbryter og trenger følgelig ikke denne overvåkning i kablen, ladestasjonen overvåker forøverig jordforbindelsen i kablen fra ladestasjonen til bilen.

Alle mode2 kabler, (altså de som kobles via stikkontakt. Dvs. portable og semiportable), skal ha innebygget jordfeilværn minimum type-A. Siden de kobles til en tilfeldig stikkontakt kan en ikke vite sikkert hvordan den er beskyttet. Alle kladder inneholder et slik værn også Teslas, de tilbakestiller seg selv som del av start opp. Kladden overvåker også kablen fra kladd til bil, derfor skal kabel fra stikkontakt til kladd være kort. Trefas mode2 kabler bør ha jordfeilvern tilsvarende minst type-B ved neste revisjon av EU norm blir det trolig et krav.

Jeg har ikke annet grunnlag for å tvile på kvaliteten enn at den produsenten som har lengst erfaring med kladdløse mode2 kabler type1 fant at det ifølge IEC 61851 ikke var mulig å tilfredstille kravet uten en kabelintegrert kontrollboks for mod2 type2 kabel.

Jeg har ingen kobling til noen produsenter av ladeutstyr, men er trofast mot anbefalingen fra DSB, NEK ekspertgruppe, Bilfabrikkene, Elbilforeningen; monter en fast ladestasjon (mode3) der du lader daglig.

I et hvert fall der en må til med en ny-installasjon. Se også:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28647.msg488406.html#msg488406
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Pavel Kolotilov

Sitat fra: Griffel på mandag 22. august 2016, klokken 21:21
Type2 – type2 kabler kan kun kobles til type 2 ladestasjoner, som i følge forskriftene skal være fast koblet til en kurs beskyttet av en typeB jordfeilbryter og trenger følgelig ikke overvåkning i kablen, ladestasjonen overvåker også jordforbindelsen i kablen fra ladestasjonen til bilen.


Derfor er det ingen grunn å bekymre. CEE kontakt som elektriker installerer vil ha en type B feilvern i sikringsskapet.
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Griffel

Ja, så akkurat i ditt tilfelle har du nok tilfredstillende jordfeilbeskyttelse, men det produsenten av kablen kan ikke vite at du kun benytter den på denne stikkontakten, derfor er det slike krav til kablen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PaulusA

Hei Pavel,
Så bra at du får med B vern.
Kjøp en slik ladestasjon med rød 16A tilførselskabel, da er du trygg og får med type 2 kabel til bilen.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/ratio-evcharge-11kw?variant=17023348038

Du får den samme fra elbilhjelpen.

Mitt tips er å ikke ta sjansen på det billigste du kommer over, ihvertfall ikke for å spare et par laken.

Lykke til!
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Pavel Kolotilov

Hei, tusen takk Paul.

Kan prøve å spørre elektriker om han kan installere det og hvor mye det kan koste meg ;-)

Hilsen,

Pavel

2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

elektrolux

Sitat fra: PaulusA på mandag 22. august 2016, klokken 21:55
Kjøp en slik ladestasjon med rød 16A tilførselskabel, da er du trygg og får med type 2 kabel til bilen.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/ratio-evcharge-11kw?variant=17023348038

Du får den samme fra elbilhjelpen.

Riktig det, men som følge av at Griffel gjorde oss oppmerksomme på manglende jordfeilvern i disse ladestasjonene har vi sluttet å tilby dem i mode 2 med tilførselskabel og støpsel. De må altså monteres i mode 3 på kurs sikret med jordfeilvern type B

Ellers korrigering av Griffel. ( og det er skjeldent ) Et rødt stikk MÅ ikke sikres med jordfeilvern type B. Og en mode 2 kabel MÅ heller ikke ha jordfeilvern type B.

Vår 3 fase 22 kW mode 2 kabel har jordfeilvern type A.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/evonyx-6-10-16-20-25-32a-3-fas-ladekabel-med?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#29
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. august 2016, klokken 22:30
Ellers korrigering av Griffel. ( og det er skjeldent ) Et rødt stikk MÅ ikke sikres med jordfeilvern type B. Og en mode 2 kabel MÅ heller ikke ha jordfeilvern type B.
I Norge: alle nye stikkontakter, uansett farge, ment for lading av elbil, skal ha jorfeilbryter type B eller minst tilsvarende. I andre EU land enn Norge gjelder det ikke kontakter koblet mellom en faseleder og N.

Mode 2 ladekabler skal ha jorfeilvern minst tilsvende type A. Men det er egentlig ikke regnet å være tilfredsstillende for 3fas kabler.

Det som er umulig å forstå er om elektrikker sier at rød CEE er greit, men fastmontert ladestasjon må være Salto. Om kun Salto er aksptabel for borettslaget, er ikke CEE et alternativ.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA