Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: carnet

Startet av Goldfinger, tirsdag 27. september 2016, klokken 17:39

« forrige - neste »

Goldfinger

Hei,
Skal på langtur med bilen, og lurte på om noen har erfaring med best "innstilling" for bilen?
Kjøre den på normal?
Sette den i Sparemodus? For ikke å lade batteriet og driften av bilen etter hver?

Niff123

Min erfaring er normalinnstilling og B3. Verken charge eller betaling for lading underveis lønner seg. Avhengig av snittfart må du regne med rundt 0,7-0,75 hvis du ikke har henger eller takboks. Det er lokalkjøringen som er besparelsen for miljø og pung.

aaa3

Jeg bruker ofte ECO-mode. Det gir noe mindre gassrespons, og slik kjører jeg litt mykere og mer økonomisk.
ECO-mode demper også kompressoren til aircon noe. Men det er enda mer økonomisk med aircon slått av.
Jeg bruker alltid B5. Det er et 0-punt på gassen. Det finner man lett med noe øving. Slipper man gassen bare litt forbi nullpunktet gir det bare litt bremseeffekt, jo mer man slipper opp jo hardere bremser man, trykker man forbi gir man gass. Dette gir svært myk kjøring, og nesten all bremseenergien tilbakeføres til batteriet.
Ingen vits å bruke Charge eller Save, bortsett fra i helt spesielle tilfeller (jeg syns f.eks. det er greit å kjøre svært bratte oppoverbakker på EV-drift, så slipper jeg veldig høye turtall på motoren).
Hurtiglading er veldig dyrt.
Det er fint mulig å kjøre langtur ned mot 0,6 l/mil.

jphev

På moderate langturer (2-300 km) er min erfaring at det kan være et poeng å sette i Save når man kommer seg ut på godveien, og så porsjonere ut strømmen ved å slå av Save i motbakker og ved ev. småveier i lav fart underveis på turen. Med denne strategien går man jo tom til slutt. Ville vurdert å holde mer i Save hvis det er noe tung lang bakke mot slutten turen, ikke så mye for forbruket, men det er behageligere å kjøre opp tunge motbakker når bilen har litt strøm å gå på og slipper å kjøre kraftverket på full guffe.

Men det over, samt om du bruker padlene (B1-5) eller bremsepedalen til regenerering, eller bare lar den stå i D har veldig marginal betydning for forbruket, f.eks. sett i forhold til om du velger å legge deg i 90, 100 eller 110 på motorvei. Mikking med ulike modus mener jeg er mest for de av oss som har moro av å ha noe å gjøre mens man kjører, og har en viss akademisk interesse for oss med forskertrang, ev. smak og behag i forhold til hvordan man ønsker å bremse. Eco nå på sommer har ikke så stor effekt, men kan hjelpe til mykere kjørestil (fint for passasjerer, sikkert), selv om det er fullt mulig å få til det samme i Normal og litt tåspiss-gefûhl.

Har selv gjennomført en sommerferie nå fra sørøstlig østland til vestlandet med kryssing over strynefjellet t/r, pluss litt småkjøring der borte og har hatt totalforbruk på rundt 5 l/100 km i snitt. Noen få ganger fikk jeg ladet på campinghytte. Kjører rolig, men forsøker å ikke sinke trafikken.
Outlander PHEV 2016 Intense+

Goldfinger

Takker for tilbakemeldingene, gir meg en ide for kjøringen fra Vest til Øst.
Ser nok for meg å bruke SAVE knappen en del ja... slik at jeg har krefter i bilen til oppover bakkene og forbikjøringene ;)

erik e

Følg trafikken. Jeg kjører ikke forbi,jeg "dytter" deg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

jakvist

På langkjøring trykker jeg raskt på SAVE slik at jeg kan kjøre på bare batteri der jeg forventer køkjøring. Tror det er økonomisk fornuftig.

På varmedager er det også kjekt å ha igjen litt batteri slik at jeg kan la bilen stå med AC på mens familien handler is på en bensinstasjon - uten at den står på tomgang.

PhevVest

Bruker Save og om nødvendig Charge for å ha nok batteristrøm til å holde bilen varm vinterstid i ferjekø og evt. på ferja.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA