Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av nr1rayner, tirsdag 27. september 2016, klokken 17:03

« forrige - neste »

nr1rayner

Utrolig kjekt med QC, men nå begynner jeg å bli mektig lei av det tungrådde systemet de har.
Her i området er det Fortum. På vestlandet har man Grønn kontakt, så finnes Lyse, Artic Roads, Stat...ehh...Circle K osv osv osv...
I utgangspunktet er da RFID og app ganske greit.. Men skal man lade her må man ha den appen og den brikken, skal man lade der må man ha annen app eller brikke.
Og skal man, mot formodning til utlandet er det nye selskap og nye regler..
Hvor mange brikker og apper må man ha mon tro?
Frister med Opel AE når den kommer, da kanskje med mulighet for utenlandstur. Men, får man ladet...??

Fikk problemer med lading hos Fortum. I starten virket det som det var laderne det var problem med, men noen dager senere fikk jeg til svar at flere hadde ladet på den stolpen samme dag.
Etter 5-6-7 mail og en del telefoner klarte de å trykke på rett tast så brikken fungerte (igjen).
Dette resulterte jo i noen gratisladinger, men jeg er ikke ut etter å lade gratis på QC. Jeg er ut etter at det FUNGERER når jeg trenger det...

Så skal jeg logge inn på siden map.chargedrive.com for å sjekke ladehistorikk osv.
Da har de tydeligvis trykket på feil tast der, så det passordet pc'n har lagret fungerer ikke lenger.
Prøvde litt andre passord, men da ble visst kontoen låst.. Da snakker vi vel om max 5 forsøk.
Hvor sensitiv informasjon holder de egentlig på inne på den siden som gjør at sikkerheten må være bedre enn ved innlogging i nettbank??
Prøver å resette passord, men da får jeg først beskjed om at det ikke finnes noen bruker med den mailen jeg har, har brukt i 15 år og bruker til alle slike kontoer...
På en annen side eksisterer jeg visstnok, og får spurt etter nytt passord. Men i mailen jeg får kommer en link som går videre til en ganske så kryptisk side med ordet "error" ganske tydelig uthevet, mange ganger...
Vet ikke hvor langt i mailrekken jeg har kommet for å få logget inn igjen, men 3 har vi vel lett passert.

Hva skjedde med det man gjør på bensinstasjoner, dytter inn kortet, trykker koden og plugger inn?
Skal elbilen ha en fremtid som langturbil MÅ det bli minst like lett å tanke strøm på QC som det er å tanke bensin/diesel!

Skal Leafen byttes blir det uten tvil ny elbil, men når man skal slite noe så infernalsk med å få et ladesystem til å fungere og å få logget seg inn på en helt vanlig side undrer jeg litt på hva valget blir.
Da heller det vel i retning Tesla 3.. Kommer vel en betalingsløsning der også, men det blir sikkert knyttet mot bilens data, så selve SC blir plug & play som det er i dag.
Men så kommer vel de dagene også med Tesla at man MÅ bruke disse tulle-stasjonene...

>:(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Electrix

Jeg synes at Fortum og Grønn Kontakt fungerer veldig greit når man først har registrert seg med brikke, men det blir jo veldig tungvint for nye elbilister og de som kommer fra utlandet. På samme måte er det tungvint for oss å lade i Danmark og Sverige.

Det beste ville vært om man brukte autopass-brikka til å registrere bilen og betale med. Da kunne man f.eks satt 2kr pr minutt siden de også får betalt et minutt eller to ekstra for tiden man bruker på å plugge i. Da ville det også vært en trøst at når en eksosbil blokkerer en hurtiglader i timesvis så støtter han i hvert fall godt opp om hurtigladerne  8)

I tillegg kunne man brukt autopass til å registrere in og utkjøring i parkeringshus.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Panduck

#2
Finnes vel kun to reele akører, Fortum og Grønn Kontakt. Har lyst til å kjøre elbil til Berlin neste år, men det blir jo et komplett mareritt å prøve å finne ut hva som finnes, hva som kan brukes, hvordan man betaler osv osv.

Statoil / Circle K har mer eller mindre gitt opp hurtiglading. De beholder det de har hatt så langt, nye kommer under Grønn Kontakt.

Clever har begynt å voske inn i Tyskland, det gir jo håp om en aktør vi kan bruke i en god del land. Vi får håpe det kommer på plass roaming mellom aktører snart.

ProsjektX

Er jo helt idiotisk at ikke bare en kortterminal er standard betalingsløsning over alt. Clever i Danmark virker jo helt håpløse å bruke, bestille et ladekort i god tid før man tenker å bruke tjenesten... Dessverre et spill rundt lock-in istedet for å gjøre det enklest mulig for kundene.
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

nr1rayner

#4
Hehe, jammen på tide at eksosbiler betaler på ladeplasser og ja ;D
Bombrikken blir for særnorskt.
Har ikke hatt problemer med Grønn kontakt, og Fortum fungerte veldig bra i starten.
Bestilte Grønn kontakt brikke i forbindelse med EN ferietur.

Brikke er helt ok det, MEN det er totalt unødvendig å måtte bruke like lang tid på research som selve turen tar for å finne ut HVORDAN man får ladet her og der.
Alle QC burde ha en betalingsterminal i tillegg til dagens system. De klarer jo det på nær alle bensinpumper...

Så står man der da i fremmed land med fremmed språk med QC en håndsbredd unna, men får ikke ladet fordi man ikke får betalt fordi man har FEIL brikke... Jøyemeg.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Panduck

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 04. august 2016, klokken 16:00
Er jo helt idiotisk at ikke bare en kortterminal er standard betalingsløsning over alt. Clever i Danmark virker jo helt håpløse å bruke, bestille et ladekort i god tid før man tenker å bruke tjenesten... Dessverre et spill rundt lock-in istedet for å gjøre det enklest mulig for kundene.

Jeg er ikke noe fan av dette. Men, jeg har GK, Fortum og Clever kort. Det koster meg ingenting å ha, så det er jo greit, og jeg har oversikt over laderene deres på en nettside.

Det er noe helt annet enn i tyskland. Hvordan kan jeg vite hvor laderene er, annet enn et "brukerrapportert kart" der mye står "last update 2 years ago"? Hvordan betaler jeg? Er det stengt noen ganger? Virker landeren?

Jo, det hadde vært bedre med enklere betalingsløsninger, men å ha noen leverandører som har et relativt dekkende nett som det nogenlunde enkelt går ann å skaffe seg kort til, gjør det langt, langt enklere å planlegge enn at det står en lader her og der, ikke registrert i noe god, oppdatert database, med en visakortleser på.

Slik det ser ut nå, kan Clever kanskje bli redningen min på Tysklandtur neste år, trenger bare en lader mer i riktig retning. Hva status er på de andre laderene, vet jeg ingenting om. Jeg finner nettsiden til de som eier laderen, men der er det overhode ingen info om at de har noe som helst med elbiler å gjøre. Da må man begynne å skrive / ringe til forskjellige firma. DET er tungvindt.

Mazzbot

Laderbrikken til elbilforeningen bør være standard på absolutt ALLE hurtigladere . Her I Bergen har vi bkk som tar skyhøye priser og de støtter ikke rfid  ( tragisk spør du meg ) jeg mener at det bør være like enkelt å betale for hurtiglading som det er med bensin eller diesel .

Jeg kjørte vest - øst så brukte jeg bare laderbrikken til elbilforeningen ;) fungerte veldig bra .

Hurtigladeren I Skien som ligger ved stadion burde blitt fjernet !! Man må ha sesongkort på stadion for å lade der .. idioti?? Burde ikke vært lov .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

nr1rayner

#7
Når jeg tenker meg om er vel kortterminal en dyr løsning, blir nok for mye gebyrer for så små beløp. Sikkert derfor de går for RFID, vi tanker jo ikke akkurat for 5-600+ hver gang :D

Men EN RFID-brikke som går på ALLE stasjoner må man da få til!?
Må gjerne være forhåndsbetalt (a la kontantkort) og må gjerne koste 50% mer å bruke det enn operatørens eget kort... Betaler heller ekstra for det enn å stå der med 2 valg for kanskje den ene ladingen:
*Laste ned app, registrere bruker, åpne mail for å verifisere, legge inn kortnummer adresse personnummer og inntekt de siste 15 årene samt melding fra mor og far
*Ringe bergingsbil

Men vi er vel for få med elbil, og kostnaden med lading for lav til at man gidder å bry seg.. Pengene har makta...

Man har jo forsåvidt SMS hos de fleste, eller alle? Men egentlig unødvendig tungvindt det også..

Man merker at man er elbil-pioner fortsatt.
Håper virkelig situasjonen er forbedret om noen år  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 04. august 2016, klokken 18:32
Man har jo forsåvidt SMS hos de fleste, eller alle? Men egentlig unødvendig tungvindt det også..
Synes enkelte bruker altfor land tid når de skal starte ladingen med SMS. Først lese hvordan man skal gjøre det, så finne riktig nr på laderen, skrive SMS'en og så vente og håpe på at den starter. Da er det iallefall lettere med en brikke!
For min del som lader mest hos GK eller Fortum funker det greit med brikke. Litt mer tungvindt når man skal lade hos f.eks BKK...

nr1rayner

Har du beskuet når jeg har ladet Olee?  ;D  :P
Har i hvert fall tatt lang tid noen av de gangene i det siste:
Les brikken, plugg inn, start.. Funker ikke, sett pistolen tilbake og prøv på nytt. Funker fortsatt ikke, vi prøver en gang til..
Næh, opp med mobilen og åpne map.chargedrive, let fram rett lader osv, næh funker ikke..
Hmm, ringe Fortum eller sende SMS denne gangen da tro?

Jepp, har sikkert brukt 10-15 min bare på å komme så langt som å få startet ladingen noen ganger...

MEN, nå ser det ut til at både Fortums RFID og innlogging fungerer slik det skal, da tar det jo 10-15 sek  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Haha, joda har hatt noen sånne jeg også. På en av GK sine ladere fikk jeg opp tre ganger at "bilen må være avslått".. Det hjalp vist å skru bilen på og så av igjen  :o
Som du sier, når det funker går det rimelig raskt unna :)

Arha

#11
Sitat fra: Panduck på torsdag 04. august 2016, klokken 17:31

Slik det ser ut nå, kan Clever kanskje bli redningen min på Tysklandtur neste år, trenger bare en lader mer i riktig retning. Hva status er på de andre laderene, vet jeg ingenting om. Jeg finner nettsiden til de som eier laderen, men der er det overhode ingen info om at de har noe som helst med elbiler å gjøre. Da må man begynne å skrive / ringe til forskjellige firma. DET er tungvindt.

Oversikt over tyske ladere finnes på goingelectric.de/stromtankstellen. Der står det om det trengs ladekort eller om det er gratis (svært mange hurtigladere er gratis i Tyskland).  Ved å trykke "detaliertes ladelog" i tillegg kan man se andres erfaring på den valgte lader.
Jeg reiste rundt i Tyskland med Leaf i sommer, og med god planlegging er dette mulig. Med app og RFID-kort fra PlugSurfing gis det tilgang til mange betalladere, både hurtige og sakte.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

goggo


@Panduck, hvis du skal til Berlin så trenger du en RFID brikke fra Plugsurfing https://www.plugsurfing.com/en/  i tillegg til Clever.
Betaling her er veldig greitt, du kopler bare din Plugsurfing app/brukerkonto til Paypal.

Mer info her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25064.msg472456.html#msg472456

Jeg kjørte Kristiansand - Berlin i April med C-Zero.  Fin tur - hvis man har god tid :)

mvh
Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Panduck

Sitat fra: goggo på torsdag 04. august 2016, klokken 20:17
Jeg kjørte Kristiansand - Berlin i April med C-Zero.  Fin tur - hvis man har god tid :)

Takk for tips. Neste uke drar vi nedover, denne gang med leiebil. 33kW i3 får vi litt for sent. 24kW LEAF ville tatt for lang tid. Neste år blir det tur med i3. Det vil hjelpe å ha 11kW AC lader, men jeg håper ting er enda bedre utbygget neste år. Stockholmstur blir første langtur med i3 i oktober. Gitt rekkevidde og antall ladere den veien ligger alt ann til å bli en tur uten ovveraskelser.

Trådstarter etterspør mer "generelt" betalingsmiddel. Et annet betalingsalternativ som kanskje kan dukke opp snart, vil være Apple pay og Android pay. Dette er jo på vei inn i europa, og vil forhåpentligvis virke bedre over landegrenser enn det Vipps gjør.

goggo

Sitat fra: Panduck på torsdag 04. august 2016, klokken 21:20
Trådstarter etterspør mer "generelt" betalingsmiddel. Et annet betalingsalternativ som kanskje kan dukke opp snart, vil være Apple pay og Android pay. Dette er jo på vei inn i europa, og vil forhåpentligvis virke bedre over landegrenser enn det Vipps gjør.

Paypal virker jo overalt og på tvers av landegrenser, men ingen bortsett fra Plugsurfing (som er en virtuell ladeoperatør) ser ut til å bruke det pr idag.
Likeså burde det være enkelt å kople operatørenes backend systemer opp mot betaling med VISA/Mastercard, som også fungerer greitt på tvers av landegrensene.
Selve autentiseringen på laderen kan jo gjerne gjøres med en RFID brikke, jeg vet ikke om det er mulig å bygge autentisering med VIN-nummer inn i fremtidige versjoner av Chademo og CCS protokollene, slik at vi kunne få det like enkelt som Tesla brukerne har det.

Det er vel så enkelt som at Fortum og GK og Clever og alle de andre rett og slett ikke ønsker å ha roaming kunder på sine nettverk, de ønsker heller å eie kundene sine på samme måte som Telenor og Telia ønsker å eie sine kunder med hud og hår...

Skal vi få noen bedring på denne situasjonen så må nok EU myndighetene pålegge operatørene at brukerne som er registrert hos en operatør skal kunne roame mellom alle operatørene i EU.
Dette har man fått til med mobiltelefoni, så det må da la seg gjøre med elbil lading også.

mvh
Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA