Hovedmeny

Hadde en mikrohybrid bak meg

Startet av elektrolux, torsdag 04. august 2016, klokken 10:42

« forrige - neste »

elektrolux

Stoppet i en bakke og la merke til at tanksen, ehh Volvo X60'en bak meg startet idet vi begynte å kjøre.

På neste stopp ( For fotgjenger ) la jeg merke til at føreren helst ikke ville stoppe helt opp og gled sakte mot meg som hadde stoppet helt opp. Føreren av Volvo'en ble så desperat at han tutet for at jeg skulle begynne å kjøre igjen før han måtte stoppe helt opp. Det gikk ikke, og idet han stoppet helt, stoppet også motoren hans, og 1/2 sek senere da fotgjengeren endelig var over og vi kunne kjøre igjen, startet motoren på Volvo'en igjen med skikkelig tannpusselyder bak der.

Er virkelig dette systemet driftsikkert? For meg virket det som om fører kjente til ulydene, og forsøkte å kjøre på en måte som forhindret teknikken i å aktivere og spare drivstoff.

Spørs om ikke bytte av startmotor, og svinghjul på slike biler blir den neste store melkekuen for bilverkstedene nå som tannreimer forsvinner mer og mer. :D 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

En får håpe alt er dimensjonert kraftig opp, men jeg hadde dette start-stopp systemet i Passaten. Fascinerende hvor hardt motorprodusentene jobber for å sørge for at motoren går minst mulig. Et tegn, eller  ;D
I Passaten fungerte det greit. Litt rykkete, men relativt kjapp på avtrekkeren.

Hadde derimot dårlig erfaring med en Mercedes. Der var systemet så tregt at det ble rykkete/ubehagelig å bruke. Deaktiverte ganske kjapt, for det agerte ikke raskt nok i kryss til at opplevelsen ble sømløs.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA