"Kjempefall for elbiler..."

Startet av Mippen, tirsdag 02. august 2016, klokken 16:10

« forrige - neste »

tiger`n

Sjefen i Toyota sa jo nylig at brenselcellen i Mirai har en pris på rundt 300k NOK, det er en betydelig kostnad av bilens total.

elektrolux

På sikt blir HY bilen rimeligere enn Elbilen sies det.

Driftskostnadene dysses ned, og ikke et ord om disse bilene kan parkeres i boligstrøk, eller ferger eller kjøre gjennom tuneller.

Med tanke på hvor "livredde alle" er Elbilen må jo en Hydrogenbil framstå som dommedag, og en drøm for de som ser etter komprimert energi som kan frigjøres ukontrollert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eha

Hovedproblemet med hydrogenbil som svar på miljøutfordringen er jo at den bruker 3-4 ganger så mye energi. Dette er rett og slett grusomt for miljøet, sammenlignet med elbil.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Mippen

Sitat fra: eha på torsdag 25. august 2016, klokken 22:55
Hovedproblemet med hydrogenbil som svar på miljøutfordringen er jo at den bruker 3-4 ganger så mye energi. Dette er rett og slett grusomt for miljøet, sammenlignet med elbil.

Ikke minst koster det en formue i ny infrastruktur.
Fremtiden er elektrisk.

Beckern

Sitat fra: tiger`n på torsdag 25. august 2016, klokken 21:50
Sjefen i Toyota sa jo nylig at brenselcellen i Mirai har en pris på rundt 300k NOK, det er en betydelig kostnad av bilens total.

Det er vel nærmest håndlagde biler som har en kostpris på flere ganger utsalgsprisen.

automat

At utsalgsprisen ikke dekker produksjonskostnaden gjelder vel til en viss grad elbiler også? Fiat har jo sagt rett ut at de tapte penger på hver eneste 500. Tesla og Nissan går vel i pluss. Men for endel andre, så skal man nok ikke se bort fra at endel dekkes av utviklingsbudsjettet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

bno

Sitat fra: automat på fredag 26. august 2016, klokken 15:28
At utsalgsprisen ikke dekker produksjonskostnaden gjelder vel til en viss grad elbiler også? Fiat har jo sagt rett ut at de tapte penger på hver eneste 500. Tesla og Nissan går vel i pluss. Men for endel andre, så skal man nok ikke se bort fra at endel dekkes av utviklingsbudsjettet.

Tror ikke at det er noen av produsenten som taper penger på elbil. Ta eks. trillingene som ble pushet for 250 store. Nå selges disse 100 store ned og fremdeles tjener de penger. Samme tendens har sjedd med Leaf. Zoe like så. Når kommer tredje gen. biler til samme pris om første gen. med bedre kapasitet osv. til pris som for Leaf for fire år siden eks. Ampera e.

Mippen

Sitat fra: bno på fredag 26. august 2016, klokken 19:38
Sitat fra: automat på fredag 26. august 2016, klokken 15:28
At utsalgsprisen ikke dekker produksjonskostnaden gjelder vel til en viss grad elbiler også? Fiat har jo sagt rett ut at de tapte penger på hver eneste 500. Tesla og Nissan går vel i pluss. Men for endel andre, så skal man nok ikke se bort fra at endel dekkes av utviklingsbudsjettet.

Tror ikke at det er noen av produsenten som taper penger på elbil. Ta eks. trillingene som ble pushet for 250 store. Nå selges disse 100 store ned og fremdeles tjener de penger. Samme tendens har sjedd med Leaf. Zoe like så. Når kommer tredje gen. biler til samme pris om første gen. med bedre kapasitet osv. til pris som for Leaf for fire år siden eks. Ampera e.

Kommer an på hvem du spør. Nissan bygger elbiler for å selge, mens noen andre produsenter bygger bare av hensyn til totale utslippskrav fra bilparken deres.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på lørdag 27. august 2016, klokken 11:20
Kommer an på hvem du spør. Nissan bygger elbiler for å selge, mens noen andre produsenter bygger bare av hensyn til totale utslippskrav fra bilparken deres.

... og det er nettopp det som er problemet: Innstillingene til produsentene.

Ja, de har krav på seg til å lage lav- og null-utslipp biler. Da har de valget: Skal bare gjøre det vi må for å etterleve lovens bokstav - og heller tillate at vi taper penger på denne for å kunne selge fossilbilene våre som vi tjener penger på, eller skal vi prøve å lage en bil som markedet ønsker, en bil vi også kan tjene penger på (kanskje ikke de første årene - men i alle fall etterhvert) og som kan være en plattform vi kan bygge videre på når kravene blir enda strengere?
Model S 85D

bno

#159
Dette er selvforklarende: http://e24.no/makro-og-politikk/olje/svensk-futurist-oljebransjen-er-paa-vei-mot-stupet/23776441

Det ligger i kortene at vi går mot en rask overgang til elektrifisering av transporten. Det som det er linket til gjelder også de gamle bilprodusentene. Alle begår den klassiske feilen repr. ved Kodak og Nokia.

Edit: ;-)

AppleKnocker

Godt! Da avlyser vi alle bekymringsmeldinger om konsekvensene av utradering av elbilfordeler og det stupende elbilsalget.

En svensk klarsynt mener at alt går bra. Kalas!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bno

Hva skulle vi gjort uten Svenskenes klarsynthet :-)

Olee

Sitat fra: eivhelle på torsdag 25. august 2016, klokken 19:43
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 25. august 2016, klokken 19:04
Disse karene har ikke mye tro på elbilen når hydrogenbilene kommer.
http://e24.no/podcast/valebrokk-og-co/elbilsalget-faller-er-det-hydrogenbilen-som-skal-redde-miljoet/

Fantastisk underholdende å høre på faktisk. Det er sjelden man klarer å samle så mye inkompetanse på et sted samtidig. Og representanten fra NEL klarte faktisk å ro seg fullstendig unna spørsmålet om kostnaden på å kjøre med hydrogen ved å fortelle at prisen pr. KW var mye høyere for et batteri enn for en brennselscelle.  :o
Dette var noe av det mest latterlige jeg har hørt av en podcast!  ;D ;D ;D Klarte ikke høre mer enn 15 min  :P

bno

#163
http://www.dn.no/nyheter/energi/2016/08/31/0735/ONS/-vil-fre-til-en-fullstendig-forandring-av-energisystemet

"Flytter makt
- Det vi står overfor nå er en transformasjon av energisystemene hvor makten flytter fra et sentralisert styrt energisystem til millioner produsenter av energi, sier Osmundsen til DN."

"Blant annet vil den kraftige fremveksten av elbiler i verden kunne hjelpe til med dette."

tomrh

Interessant at de begynner å se den komme. Entusiaster på forumet har allerede vist at dette er veien å gå gjennom å produsere sin egen strøm fra solceller, bufre det i batterier og lade sine elbiler. Noe som overflødiggjør tilsvarende energiproduksjon andre steder. Enhver står fri til å gjøre dette, og det er foreløbig bare investeringskostnad på anlegget som står i veien.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA