Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjedde med Supercharger utbyggingen? Dette er for dårlig!

Startet av Mippen, søndag 25. september 2016, klokken 23:07

« forrige - neste »

tiger``n

Sjefen i Toyota sa jo nylig at brenselcellen i Mirai har en pris på rundt 300k NOK, det er en betydelig kostnad av bilens total.

elektrolux

På sikt blir HY bilen rimeligere enn Elbilen sies det.

Driftskostnadene dysses ned, og ikke et ord om disse bilene kan parkeres i boligstrøk, eller ferger eller kjøre gjennom tuneller.

Med tanke på hvor "livredde alle" er Elbilen må jo en Hydrogenbil framstå som dommedag, og en drøm for de som ser etter komprimert energi som kan frigjøres ukontrollert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eha

Hovedproblemet med hydrogenbil som svar på miljøutfordringen er jo at den bruker 3-4 ganger så mye energi. Dette er rett og slett grusomt for miljøet, sammenlignet med elbil.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Mippen

Sitat fra: eha på torsdag 25. august 2016, klokken 22:55
Hovedproblemet med hydrogenbil som svar på miljøutfordringen er jo at den bruker 3-4 ganger så mye energi. Dette er rett og slett grusomt for miljøet, sammenlignet med elbil.

Ikke minst koster det en formue i ny infrastruktur.
Fremtiden er elektrisk.

Beckern

Sitat fra: tiger``n på torsdag 25. august 2016, klokken 21:50
Sjefen i Toyota sa jo nylig at brenselcellen i Mirai har en pris på rundt 300k NOK, det er en betydelig kostnad av bilens total.

Det er vel nærmest håndlagde biler som har en kostpris på flere ganger utsalgsprisen.

automat

At utsalgsprisen ikke dekker produksjonskostnaden gjelder vel til en viss grad elbiler også? Fiat har jo sagt rett ut at de tapte penger på hver eneste 500. Tesla og Nissan går vel i pluss. Men for endel andre, så skal man nok ikke se bort fra at endel dekkes av utviklingsbudsjettet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

bno

Sitat fra: automat på fredag 26. august 2016, klokken 15:28
At utsalgsprisen ikke dekker produksjonskostnaden gjelder vel til en viss grad elbiler også? Fiat har jo sagt rett ut at de tapte penger på hver eneste 500. Tesla og Nissan går vel i pluss. Men for endel andre, så skal man nok ikke se bort fra at endel dekkes av utviklingsbudsjettet.

Tror ikke at det er noen av produsenten som taper penger på elbil. Ta eks. trillingene som ble pushet for 250 store. Nå selges disse 100 store ned og fremdeles tjener de penger. Samme tendens har sjedd med Leaf. Zoe like så. Når kommer tredje gen. biler til samme pris om første gen. med bedre kapasitet osv. til pris som for Leaf for fire år siden eks. Ampera e.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Mippen

Sitat fra: bno på fredag 26. august 2016, klokken 19:38
Sitat fra: automat på fredag 26. august 2016, klokken 15:28
At utsalgsprisen ikke dekker produksjonskostnaden gjelder vel til en viss grad elbiler også? Fiat har jo sagt rett ut at de tapte penger på hver eneste 500. Tesla og Nissan går vel i pluss. Men for endel andre, så skal man nok ikke se bort fra at endel dekkes av utviklingsbudsjettet.

Tror ikke at det er noen av produsenten som taper penger på elbil. Ta eks. trillingene som ble pushet for 250 store. Nå selges disse 100 store ned og fremdeles tjener de penger. Samme tendens har sjedd med Leaf. Zoe like så. Når kommer tredje gen. biler til samme pris om første gen. med bedre kapasitet osv. til pris som for Leaf for fire år siden eks. Ampera e.

Kommer an på hvem du spør. Nissan bygger elbiler for å selge, mens noen andre produsenter bygger bare av hensyn til totale utslippskrav fra bilparken deres.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på lørdag 27. august 2016, klokken 11:20
Kommer an på hvem du spør. Nissan bygger elbiler for å selge, mens noen andre produsenter bygger bare av hensyn til totale utslippskrav fra bilparken deres.

... og det er nettopp det som er problemet: Innstillingene til produsentene.

Ja, de har krav på seg til å lage lav- og null-utslipp biler. Da har de valget: Skal bare gjøre det vi må for å etterleve lovens bokstav - og heller tillate at vi taper penger på denne for å kunne selge fossilbilene våre som vi tjener penger på, eller skal vi prøve å lage en bil som markedet ønsker, en bil vi også kan tjene penger på (kanskje ikke de første årene - men i alle fall etterhvert) og som kan være en plattform vi kan bygge videre på når kravene blir enda strengere?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bno

#159
Dette er selvforklarende: http://e24.no/makro-og-politikk/olje/svensk-futurist-oljebransjen-er-paa-vei-mot-stupet/23776441

Det ligger i kortene at vi går mot en rask overgang til elektrifisering av transporten. Det som det er linket til gjelder også de gamle bilprodusentene. Alle begår den klassiske feilen repr. ved Kodak og Nokia.

Edit: ;-)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

AppleKnocker

Godt! Da avlyser vi alle bekymringsmeldinger om konsekvensene av utradering av elbilfordeler og det stupende elbilsalget.

En svensk klarsynt mener at alt går bra. Kalas!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bno

Hva skulle vi gjort uten Svenskenes klarsynthet :-)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Olee

Sitat fra: eivhelle på torsdag 25. august 2016, klokken 19:43
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 25. august 2016, klokken 19:04
Disse karene har ikke mye tro på elbilen når hydrogenbilene kommer.
http://e24.no/podcast/valebrokk-og-co/elbilsalget-faller-er-det-hydrogenbilen-som-skal-redde-miljoet/

Fantastisk underholdende å høre på faktisk. Det er sjelden man klarer å samle så mye inkompetanse på et sted samtidig. Og representanten fra NEL klarte faktisk å ro seg fullstendig unna spørsmålet om kostnaden på å kjøre med hydrogen ved å fortelle at prisen pr. KW var mye høyere for et batteri enn for en brennselscelle.  :o
Dette var noe av det mest latterlige jeg har hørt av en podcast!  ;D ;D ;D Klarte ikke høre mer enn 15 min  :P

bno

#163
http://www.dn.no/nyheter/energi/2016/08/31/0735/ONS/-vil-fre-til-en-fullstendig-forandring-av-energisystemet

"Flytter makt
- Det vi står overfor nå er en transformasjon av energisystemene hvor makten flytter fra et sentralisert styrt energisystem til millioner produsenter av energi, sier Osmundsen til DN."

"Blant annet vil den kraftige fremveksten av elbiler i verden kunne hjelpe til med dette."
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

tomrh

Interessant at de begynner å se den komme. Entusiaster på forumet har allerede vist at dette er veien å gå gjennom å produsere sin egen strøm fra solceller, bufre det i batterier og lade sine elbiler. Noe som overflødiggjør tilsvarende energiproduksjon andre steder. Enhver står fri til å gjøre dette, og det er foreløbig bare investeringskostnad på anlegget som står i veien.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA