Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjedde med Supercharger utbyggingen? Dette er for dårlig!

Startet av Mippen, søndag 25. september 2016, klokken 23:07

« forrige - neste »

stefse

Tapene i El golfen kan neppe være store. Gitt 10-15 kW snitteffekt under kjøring skulle det i følge enkelte her være 0,5 kW tilgjengelig i varme med tap på 5% . Det er det ikke , og det vet jeg fordi spillvarmen utnyttes til å varme kupéen.

Grunnen til at hybrider vinner på småkjøring har ingenting med vekt å gjøre. Regenerativ bremsing og kortere intervaller med ICE-kjøring er årsaken.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

bno

Sitat fra: eha på fredag 12. august 2016, klokken 15:51
Hehe. Gleder meg stort til Model 3 m.fl. kommer. Vi har en revolusjon i vente, folkens :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
+1
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Sverreb

Sitat fra: stefse på fredag 12. august 2016, klokken 18:07
Tapene i El golfen kan neppe være store. Gitt 10-15 kW snitteffekt under kjøring skulle det i følge enkelte her være 0,5 kW tilgjengelig i varme med tap på 5% . Det er det ikke , og det vet jeg fordi spillvarmen utnyttes til å varme kupéen.

Prøver du å si at absolutt all varmeproduksjon i egolfs drivlinje ledes inn i kupeen? Det har jeg vanskelig for å tro er praktisk mulig.

Så langt jeg kan se ligger elektromotorer for elbilapplikasjoner på ca 90% virkningsgrad. I tilegg kommer tap i eventuelle diffrensialer.

stefse

Jeez.. Nei jeg prøver ikke å si det, men 500 Watt i tap vil merkes på kupevarmen selv om det er tap til omgivelsene. Det er vel en grunn til at de slangene er der, og det er vel at VW har funnet det formålstjenelig å knipe inn litt varme derfra. Overflatene på motor og gearhus som inneholder diffen blir såvidt lunken under kjøring.

Du får finne deg et aggregat, helst et moderne som går på diesel i str orden 3-5kVA.
Så normallader du bilen kun fra det noen omganger mens du måler hvor mye fuel aggeregatet bruker. Så regner du ut forbruket pr km. og det vil bli temmelig nært worst case fordi all energi må gå inn og ut av batteriet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Sverreb

Sitat fra: stefse på lørdag 13. august 2016, klokken 23:11
Jeez.. Nei jeg prøver ikke å si det, men 500 Watt i tap vil merkes på kupevarmen selv om det er tap til omgivelsene.

Hva er det egentlig du vil demonstrere her? Slutningsrekken din er for meg svært lite forståelig.

1. Du hevder at egolf ikke kan ha store tap. (Initiell påstand)
2. Du hevder tapene ikke kan være 0.5kW (Underforstått fra 1 at de er mindre?)
3. Du hevder dette er bevist ved noe (Hva?) som du observerer på kupevarmen.

Hva er det nøyaktig du observerer og hvordan presist er det denne observasjonen understøtter din påstand #2

Sitat fra: stefse på lørdag 13. august 2016, klokken 23:11
Det er vel en grunn til at de slangene er der, og det er vel at VW har funnet det formålstjenelig å knipe inn litt varme derfra. Overflatene på motor og gearhus som inneholder diffen blir såvidt lunken under kjøring.

Hvilke slanger er det du snakker om. Viser du til en eller annen kjøleløsning?

Sitat fra: stefse på lørdag 13. august 2016, klokken 23:11
Du får finne deg et aggregat, helst et moderne som går på diesel i str orden 3-5kVA.
Så normallader du bilen kun fra det noen omganger mens du måler hvor mye fuel aggeregatet bruker. Så regner du ut forbruket pr km. og det vil bli temmelig nært worst case fordi all energi må gå inn og ut av batteriet.

Hva er det du forsøker å komme frem til?

AppleKnocker

Kanskje forsette diskusjonen i forumet for slanger og rør...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

stefse

Det er fint å være kritisk, men å prøve å oppnå på et diskusjonsfora det samme som i en vitenskapelig artikkel overlater jeg til andre.


Jeg refererte til å gjøre et konkret forsøk, som er oppnåelig for menigmann, og som kan indikere noe om driftsøkonomien i en seriehybrid.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Sverreb

Sitat fra: stefse på søndag 14. august 2016, klokken 12:12
Det er fint å være kritisk, men å prøve å oppnå på et diskusjonsfora det samme som i en vitenskapelig artikkel overlater jeg til andre.

Det handler bare om å gjøre seg forstått. Det gjelder gjerne like mye i som utenfor vitenskaplige publikasjoner. I din diskusjon om varmeapparatet til egolf er det så store huller i resonementet at det er ikke mulig å forstå hva du forsøker å argumentere med (Ihvertfall ikke for meg). Uten en slik forståelse er videre debatt umulig.

Sitat fra: stefse på søndag 14. august 2016, klokken 12:12
Jeg refererte til å gjøre et konkret forsøk, som er oppnåelig for menigmann, og som kan indikere noe om driftsøkonomien i en seriehybrid.

Så mye var åpenbart. Det som ikke er like klart er hvor du vil med det. Om noen gjør dette eksperimentet er det naturligvis data som kan ha en viss interesse, men det er ikke klart hva du ønsker å bruke slike data til. Hva med å gjøre forsøket selv eller ihvertfall gjøre en skrivebordsøvelse i hva man burde kunne oppnå basert på publiserte ytelser til slike generatorer.

bno

#143
Ref. mitt innlegg 964 så er jeg nok med i den store gruppe (oss) som ikke er i tvil om at vi står foran et gedigent løft mot disruption. Her er et nytt eksempel:

"Likevel er det ingen tvil om at de store bilprodusentene i stadig større grad innser at elektrifisering er et helt grunnleggende element i strategien for fremtiden."
Kilde: http://www.dinside.no/937128/storsatsning-fra-kinesisk-tesla-konkurrent
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

GOLF-raider

#144
Norge var verdensledende på salg av EL-biler;
men NÅ stuper salget !!!!!!
Nettavisen mener at fallende EL-bilsalg vil gjøre det vanskeligere for Norge å nå sine utslippsmål.
Dette er en utvikling som politikerne nå må ta på alvor; hvis
de ønsker en bilpark som gradvis slipper ut mindre klimagasser:
http://www.nettavisen.no/mener/kraftig-fall-i-salg-av-elbiler-truer-norske-utslippskutt/3423250600.html
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

DagfinnN

Perfekt med fall i El-bilsalget. Det kan bety at fordelene blir beholdt en stund til.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Kanutten

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 25. august 2016, klokken 17:33
Perfekt med fall i El-bilsalget. Det kan bety at fordelene blir beholdt en stund til.

Denne logikken forstår jeg ikke helt?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

eivhelle

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 25. august 2016, klokken 19:04
Disse karene har ikke mye tro på elbilen når hydrogenbilene kommer.
http://e24.no/podcast/valebrokk-og-co/elbilsalget-faller-er-det-hydrogenbilen-som-skal-redde-miljoet/

Fantastisk underholdende å høre på faktisk. Det er sjelden man klarer å samle så mye inkompetanse på et sted samtidig. Og representanten fra NEL klarte faktisk å ro seg fullstendig unna spørsmålet om kostnaden på å kjøre med hydrogen ved å fortelle at prisen pr. KW var mye høyere for et batteri enn for en brennselscelle.  :o
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Beckern

Morsomt men også deprimerende at man får lire av seg sååå mye bs.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA